بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
کد خبر : ۲۲۶۳۸۶
سعید مسگری پژوهشگر اقتصادی نوشت:
روند هفته‌های اخیر بورس یک بار دیگر سوال همیشگی اقتصاد ایران (کجا سرمایه گذاری کنیم) را زنده کرد و مردم درباره سرنوشت پس انداز‌ها و پول‌های نقد خود مردد شده اند. پاسخ کلی به این سوال دشوار است و بستگی به میزان سرمایه، شرایط زندگی، ویژگی‌های شخصیتی و ... هر فرد دارد. اما میتوان چند نکته کلی در این مورد مطرح نمود تا شناخت شما درباره روند آتی اقتصاد کلان و بازار‌های اصلی بیشتر شود.

ابتدا روند کلی اقتصاد در ادامه سال را مرور کنیم. به نظر میرسد تورم همچنان بالا باشد و چشم انداز کاهشی محسوسی برای ان وجود ندارد. البته با توجه به تلاش دولت برای تامین کسری بودجه از طریق انتشار اوراق، انتظاارت تورمی کمی کاهش یافته و تورم شدید خرداد و تیر احتمالا دیگر تکرار نخواهد شد؛ بنابراین با کمی کاهش نرخ تورم همانند نیمه نخست سال خواهد بود. چشم انداز کاهش رکود هم وجود ندارد و استمرار شرایط نامناسب اقتصادی، تحریم‌ها و کرونا منجر به استمرار رکود در اقتصاد خواهند شد. نرخ تورم حدود ۳۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر در پایان سال میتواند عملکرد مناسبی قلمداد شود. 

برخلاف برخی کارشناسان بنده به تخلیه حباب ارز، طلا و مسکن در ادامه سال باور ندارم. انتظارات تورمی از یک سو و محدودیت‌های شدید ارزی از سوی دیگر مانع از کاهش نرخ ارز خواهند شد و استمرار روند صعودی ارز مانع از کاعش قیمت طلا و مسکن و ... خواهد شد. برخی نیز به توافق با امریکا امیدوارند. اما احتمال چتین امری قبل از انتخابات را بسیار اندک و دور از ذهن میدانم؛ لذا نمیتوان به کاهش تحریم‌ها در کوتاه مدت امید داشت و از این ناحیه نیز گشایشی در اقتصاد حاصل نخواهد شد. پیش بینی‌های زیر با این دو فرض ارائه می‌شود

به نظر میرسد بورس به نقطه‌ای رسیده که دیگر نمیتوان به راحتی در ان سود‌های بالا کسب کرد. از این پس کسب سود از بورس منوط به خرید سهم‌های خوب و یا نوسان گیری هوشمندانه و عالمانه است و همچون گذشته نمیتوان با خرید هر سهمی سود کرد. پس اگر از دانش و تخصص کافی برخوردارید یا سبدگردان قابل اعتماد و متخصص سراغ دارید همچنان میتوانید به کسب سود از بورس امیدوار باشید. خرید صندوق هم میتواند گزینه مناسبی باشد. اگر ریسک گریز هستید و یا تخصص. چندانی در بورس ندارید ماندن در بازار سرمایه به شما پیشنهاد نمی‌شود. به هر کانال و هر سیگنالی هم اعتماد نکنید. حتی اگر در گذشته با این سیگنال‌ها سود کرده اید اکنون باید مراقب باشید و براحتی اعتماد نکنید.

بازار ارز به نظر میرسد در نیمه دوم سال هم صعودی باشد. پیش بینی دقیق روند ارز و میزان رشد ان بسیار دشوار است، ولی انچه تقریبا قطعیت دارد ادامه روند صعودی است. رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی تا پایان سال کاملا محتمل است.

طلا از دو کانال قیمت اونس جهانی و دلار داخلی متاثر میشود. طلا در سال میلادی اخیر روند صعودی پرشتابی داشته است و ادامه رشد ان با شیب ملایمتر در ادامه سال نیز محتمل است؛ لذا طلای داخلی بیش از ارز رشد خواهد کرد و میتواند گزینه مناسبتری از ارز برای سرمایه گذاری باشد

چشم انداز تورمی در اقتصاد، افزایش قیمت تمام شده نهاده‌های ساختمانی، استمرار شرایط نامناسب افتصاد کلان سبب میشود تا احتمال کاهش تورم در بخش مسکن نیز اندک باشد؛ بنابراین در ادامه سال نیز روند افزایشی قیمت مسکن با شیب ملایمتری ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"اوراق اختیار" و رفع نگرانی‌ها نسبت به افت سهام

نگاهی به عملکرد صندوق درآمد ثابت افرا نماد پایدار؛

بازدهی ۱۶.۶ درصدی صندوق در ۶ماه گذشته

ارسال نظر