بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
انتظار می‌رود که در ساعات پایانی بازار روند منفی بازار کاهش یابد. شاید در حال حاضر بزرگ‌ترین ریسک بازار برای فعالان آن، عدم نقدشوندگی بسیاری از نماد‌ها باشد.
کد خبر : ۲۲۶۶۳۰

انتظار کاهش روند منفی بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در بازار دیروز شاهد روند منفی و پر حجم در سمت عرضه‌ها بودیم. شاخص کل با بیش از ۲.۵ درصد کاهش و معادل ۴۳ هزار و ۲۹۴ واحد به یک میلیون و ۶۸۴ هزار و ۷۰۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن با توجه به معاملات کم حجم در کلیت بازار با کاهش کمتری همراه بود و با ۱.۴ درصد کاهش به ۴۵۵ هزار و ۹۹۰ واحد رسید.

نماد‌های "فارس"، "شستا"، "شپنا" و "اخابر" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات نیز به ۱۳۳ هزار میلیارد ریال رسید که بیش از ۶۰ درصد کاهش را نسبت به روز دوشنبه نشان می‌داد. بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال از کل معاملات دیروز مربوط به ۷ نماد پرمعامله بود و این نشان دهنده کاهش قدرت نقدشوندگی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر بوده و نمونه واضح آن را می‌توان در گروه‌های سیمانی، دارویی و برخی از نماد‌های گروه غذایی مشاهده کرد.

سیاست و اقتصاد کلان

نرخ رشد اقتصادی فصل بهار ١٣٩٩ از سوی مرکز آمار اعلام شد. محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سه ماهه اول سال ١٣٩٩ به رقم ١٦٥٦ هزار میلیارد ریال با نفت و ١٤٤٥ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده، در حالیکه رقم مذکور در فصل مشابه سال قبل با نفت ١٧١٦ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ١٤٧١ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٣,٥- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١.٧- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در فصل بهار ١٣٩٩رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٠,١، گروه صنایع و معادن ٤.٤ - و گروه خدمات ٣.٥- درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٨، رشد داشته است.

در خبری از گروه بانکی، با انتشار اطلاعیه فروش سه ملک شامل یک قطعه زمین و دو باب واحد تجاری از سوی یکی از بانک‌های کشور، فروش املاک مازاد بانک‌ها در بورس کالای ایران کلید خورد. یکی از بانک‌های کشور به عنوان نخستین بانک برای تکالیف قانونی خود برای واگذاری املاک مازاد خود از مسیر بازار سرمایه، یک قطعه زمین با کاربری مسکونی - تجاری و دو ملک تجاری را برای فروش در بورس کالا با استفاده از مکانیسم حراج آگهی کرد.

در خبری از گروه فولادی، دبیر ستاد تنظیم بازار کشور گفت: قیمت فولاد نیاز به شفاف سازی دارد و وقتی تصمیم گرفته می‌شود که فولاد در بورس کالا عرضه شود، قطعاً مهم‌ترین اولویت ما کنترل زنجیره و عرضه قطعی و الزامی آن در بورس کالا است. محمدرضا کلامی اظهار کرد: پیش از این مقادیر تعیین شده برای شرکت‌های فولادی جهت عرضه بورس محقق نمی‌شد و این به تعادل در عرضه و تقاضا آسیب وارد می‌کرد در همین راستا با توجه به تاکید آقای سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیم ویژه‌ای در این خصوص تعیین شده که در قالب یک کمیته مشترک با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سایر دستگاه‌های نظارتی به صورت هفتگی مقادیر عرضه شرکت‌های فولادی در بورس کالا را کنترل می‌کنند و هر واحدی که از مقادیر تعیین شده برای عرضه تخطی داشته باشد حتما اعمال قانون می‌شود.

بازار سرمایه که روز‌های منفی‌ای را پشت سر می‌گذارد، با برخی شایعات و خبر‌های غیرواقع همراه شده است. مهم‌ترین شایعه روز گذشته را می‌توان افزایش دامنه نوسان قیمت برخی از شرکت‌ها به ۱۰ درصد بود. با این که به طور قطع این موضوع حتی در صورت صحت نیز نمی‌بایست اثر منفی‌ای بر بازار داشته باشد، برخی این موضوع را بهانه‌ای برای کاهش قیمت‌ها ذکر نموده اند. این در حالی است که رشد و کاهش قیمت‌ها در بازار سرمایه امری طبیعی است. امیدواریم که کارشناسان بازار سرمایه تنها در روند‌های مثبت از بازار سرمایه و کلیت آن دفاع نکنند و در روز‌های منفی نیز همچنان مشاوره‌های صحیح و بی طرفانه خود را به تازه واردان و سایر افراد کمتر حرفه‌ای ارائه نمایند و از ارائه برخی بهانه گیری‌های نخ نما همچون مقصر جلوه دادن سهامداران حقوقی در هر ریزش قیمتی جلوگیری کنند.

بازار امروز
با توجه به قرار گرفتن در روز پایانی هفته و همچنین عدم حضور جدی خریداران در سطح بازار که اثر خود را در کاهش شدید ارزش معاملات نشان داده، انتظار می‌رود که امروز نیز با فشار فروش از سوی عرضه کنندگان مواجه باشیم. با این حال، انتظار می‌رود که در ساعات پایانی بازار روند منفی بازار کاهش یابد. شاید در حال حاضر بزرگ‌ترین ریسک بازار برای فعالان آن، عدم نقدشوندگی بسیاری از نماد‌ها باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صفر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
بابابخدا سرمایمون رفت به کی بگیم 2میلیارد800میلیون تومانم از17مردادشده2میلیاردتومان استرس کل وجودم را گرفته خانواده ام را بخدا تحت تاثیر قرار داده ..میخواستم خانه بخرم به این قیمت خانه پیدا نکردم همینطور بیاد پایین دیگه چیزی نمیمونه برام ...خریدهام
شسپا100.000در4000تومان
تملت100.000تا در2.000تومان
ح کویر100.000در1.550تومان
بفجر100.000تا در3.600تومان
جم پیلن20.000تادر10.500
شپترو810.000تادر1.200تومان
بجهرم520.000تادر950تومان
غشهد100.000تادر1.500تومان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
دیروز صف فروشها عجیب بود !!!!!
آیا حجم صف فروش نمایشی نیست ؟؟؟ مثلا هر 1000 سهم 1000/000 نمایش داده شود .؟؟؟؟؟
و به عبارتی ترس در سهامدار خرد ایجاد کنند !!!!!!
نظــــــــــر شما جیست؟؟؟؟؟؟
سامان
Netherlands
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
#فوری #مهم

افشاگری رئیس کارگزاری اقتصاد نوین

ریزش های بازار دستوری است به تمام حقوقی ها از طرف دولت دستور داده شده است صف فروش تشکیل دهند

من نمی توانم سکوت کنم و واقعیت را میگویم هدف دولت تامین کسری بودجه از جیب مردم است

سهام های خودشان را در سقف قیمت فروختند و با صف فروش دستوری بازار را پایین نگه داشته ان تا سهام مردم بدبخت را مفت خریداری کنند

آن اقای که در دوربین نگاه میکند ( خواجه نصیری )و میگوید از فلان روز بازار متعادل میشود دروغ میگوید صندوق تمدن که وی مدیریت ان را در دست دارد بزرگترین حقوقی بازار است که صف فروش سنگین چند نماد بزرگ را تشکیل داده است

توصیه میکنم مردم سهام های خود را مفت نفروشند
فردوسی
Netherlands
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
تشت رسوایی دولت با تبانی با حقوقیهای بد نامی همچون تمدن به زمین افتاده و همگان از این فساد و تبانی فریادشان بلند است.