بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
حرف‌درمانی، دردی از بازار دوا نمی‌کند؛

"بورس محکم" از حرف تا عمل

در حالی که پیش‌تر رییس جمهور از "بورس محکم" و حمایت از بازار سرمایه صحبت کرده بود اکنون در شرایط فعلی بازار، سهامداران در انتظار عملی شده این وعده هستند.
کد خبر : ۲۲۶۷۲۹

بورس محکم از حرف تا عمل/ وعده حمایت عملی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، بازار سرمایه پس از رشد‌های پی درپی در ماه‌های گذشته و پشت سر گذاشتن رکورد‌های جدید، طی هفته‌های اخیر حال روز خوشی ندارد و در روز‌های محدودی شاخص با رشد مواجه شده و در اکثر روز‌ها تابلو بورس سرخ پوش بود، تداوم ریزش شاخص به گونه‌ای در حال ادامه یافتن است که این موضوع موجب نگرانی برای سهامداران شده است و همین دلیل موجب ایجاد جو روانی و صف فروش در اکثر سهم‌ها شده است و به نوعی سهامداران حقیقی را نسبت به بازار بی اعتماد کرده است تا به هر قیمتی که شده سهام خود را عرضه کنند تا مانع ضرر بیشتر شوند.

تمام این اتفاقات در بازار سرمایه در حالی صورت گرفته که بار‌ها رییس جمهور و دولتمردان بر حمایت از بورس تاکید کردند.

حسن روحانی پیش‌تر در جلسه هیات دولت با بیان اینکه سهام بنگاه‌های اقتصادی از امکانات دولت محسوب می‌شود گفته بود؛ سهام بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که به نحوی متعلق به نیرو‌های مسلح است، همه باید بیایند و سهامشان را عرضه کنند.

رییس جمهور : باید بورس را محکم و مستحکم نگه داریم

رییس جمهور با بیان اینکه باید بورس را محکم و مستحکم نگه داریم، تاکید کرده بود؛ امروز بزرگترین مسئولیت وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مساله بورس، تقویت، حفاظت و نگهداری بورس است.

وی گفته بود؛ سهام باید عرضه شود و همه دستگاه‌ها باید سهام جدید را در بورس عرضه کنند، امروز شرایط خوبی است که هم مردم استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.

بازیگران جدید بازارسرمایه
همچنین عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی نیز در حمایت از بورس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی تاکید کرده بود؛ با توجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و تکمیل سهم شناور شرکت‌های بورسی از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است.

در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها، بخشنامه‌ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در بورس صادر کردم، نحوه اقدام و عملکرد بانک‌ها، شاخص مهم ارزیابی عملکرد مدیران بانک‌ها در همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت است.  

رئیس کل بانک مرکزی: شرایط بازار سرمایه امکان خوبی برای تامین کسری بودجه از راه عرضه سهام بنگاه‌ها و اموال مازاد و مهم‌تر از همه، انتشار هدفمند و مدیریت‌شده اوراق بدهی که ضد تورمی هستند، دارد.

وی همچنین گفته بود، شرایط بازار سرمایه امکان خوبی برای بهبود شرایط تامین مالی در کنار تامین کسری بودجه از راه عرضه سهام بنگاه‌ها و اموال مازاد و مهم‌تر از همه، انتشار هدفمند و مدیریت‌شده اوراق بدهی که هر دو ضد تورمی هستند را فراهم کرده است که امید است دولت از آن استفاده نماید.

تمام این صحبت‌ها در حالی صورت گرفته که سهامداران انتظار دارند در شرایط امروز، رییس جمهور با حمایت از بازار سرمایه به صحبت‌های خود درباره "بورس محکم" عمل کند.

حسینی مقدم : حمایت‌ها از بورس، همیشگی است

در این باره روح الله حسینی مقدم عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز در رابطه با وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: تجربه نشان داده همواره باید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با نگاه بلندمدت و استراتژی‌های مناسب و خرید و فروش سهام در صنایع مختلف که ارزنده هستند، باید صورت بگیرد.

حسینی مقدم : همیشه هدف اصلی متولیان بازار سرمایه، ایجاد ثبات در این بازار بوده؛ چون ثبات کمک می‌کند تا سرمایه گذاران استراتژی مناسب تری در این بازار اتخاذ کنند

عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که "آیا حمایت از بازار سرمایه ادامه خواهد داشت" گفت: قطعا همیشه هدف اصلی متولیان بازار سرمایه، ایجاد ثبات در این بازار بوده؛ چون ثبات کمک می‌کند تا سرمایه گذاران استراتژی مناسب تری در این بازار اتخاذ کنند، همواره حمایت از بازار سرمایه از جانب مسوولان و متولیان این بازار به منظور اعتمادبخشی و ایجاد ثبات در این بازار، تداوم خواهد داشت.

اسلامی بیدگلی : اصلاح قوانین در زمان اصلاح، امری دشوار است
همچنین سعید اسلامی بیگدلی در گفت‌وگو با بورس نیوز با بیان اینکه زمانی که همه خرید و فروش‌ها بر اساس صف در حال انجام است همیشه بازار دارای رفتار هیجانی است، اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار حمایتی که نهاد حاکمیتی باید از بازار انجام دهد این است که طرحی اجرا شود تا اثر صف‌ها و خرید و فروش صفی از بین برود که در این مقطع زمانی این مهم‌ترین نیاز بازار است.

عضو شورای عالی بورس : بازار باید به آرامش برسد تا قانون و مقرراتی که منجر به رفتار‌های هیجانی می‌شود اصلاح شود.

عضو شورای عالی بورس افزود: اصلاح قوانین و مقررات در شرایطی که بازار ملتهب است کار بسیار سختی است بنابراین بازار باید به آرامش برسد تا قانون و مقرراتی که منجر به رفتار‌های هیجانی می‌شود اصلاح شود.
اسلامی بیگدلی گفت: البته این موضوع هم قابل درک است که بخش زیادی از سهامداران از قشر متوسط جامعه هستند به همین دلیل حاکمیت، دولت و سازمان بورس به عنوان ناظر خود را مسئول حفظ سرمایه‌های مردم می‌دانند.

دارابی: دولت مسئول بازار و امنیت آن است

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور درباره "بورس محکم" اظهار کرد: دولت خواهان یک بازار قوی و مستحکم است به دلیل اینکه نتایج آن در سطوح مختلف برای مردم نتایج مثبتی است.

وی گفت: همه دولت‌ها در همه کشور‌ها نسبت به بازار سرمایه و ثروت عمومی مردم در بازار مسئول هستند و این احساس مسئولیت را دارند.

دارابی خاطرنشان کرد: حتی طی شب گذشته رییس جمهور آمریکا درباره رشد بورس این کشور توئیت و ابراز رضایت و خوشحالی کرد بنابراین در همه دنیا بازار سرمایه برای دولت‌ها مهم است و قطعا با توجه به اینکه دولت ۸۰ درصد اقتصاد را در اختیار دارد رییس جمهور احساس مسئولیت می‌کند.

دارابی : با توجه به نوسانان بازار سرمایه و اصلاحی که صورت گرفته دولت خود را مسئول می‌داند و سعی می‌کند از بازار حمایت کند

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به نوسانان بازار سرمایه و اصلاحی که صورت گرفته دولت خود را مسئول می‌داند و سعی می‌کند از بازار حمایت کند.

وی با بیان اینکه دولت طی ماه‌های اخیر اقداماتی انجام داد که منجر به ضعیف شدن بازار شد، تصریح کرد: افزایش نرخ بهره‌ای که به صورت پیوسته از سوی دولت صورت گرفت می‌تواند برگردانده شود و همچنین تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها که مبنای موفقیت صندوق دارا دوم خواهد بود می‌تواند گام‌های خوبی در جهت حمایت بازار باشد.

در حالی که به گفته کارشناسان، شاخص بازار به اندازه کافی اصلاح شده و در آخرین روز بازار بر روی عدد یک میلیون و ۶۳۰ هزار واحد ایستاد، چشم همه سهامداران به بازار هفته آینده خواهد بود تا نحوه حمایت دولت از بازار را مشاهده کنند و آیا اینکه دولت به وعده خود در حمایت از بازار عمل خواهد کرد و یا حمایت‌ها فقط در حد حرف باقی خواهد ماند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"پالایش یکم"، تجربه‌ای ناموفق که فرصت‌ها را سوزاند!

مدیر سرمایه‌گذاری "پترول" در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرصت طلایی برای خرید سهم‌های ارزنده بازار

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بازگشت بازار طی هفته آینده

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
اخراج رییس بورس را از وزیر اقتصادی بعلت ضرر و زیان به سهام دارام خرد و حقیقی و سلب اعتماد عمومی را خواهانیم
ناشناس
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
مقصر اصلی خود وزیر اقتصاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
فقط تعویض رییس بورس سهام داران حقیقی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
1- تعداد حقوقی کم است
2- حقوقی ها تخصص دارند
3- حقوقی ها حمایت میشوند
4- حقوقی ها قبل افشاء الف و ب در کدال خبر دار می شوند
5- حقوقی ها دنبال شایعه نمی روند بلکه خود شایعه پخش می کنند
6- حقوقی ها در هر لحظه قادرند در حجم بالا اوردر ترس ایجاد کنند و بازار را در دست بگیرند
7- حقوقی ها 100 نفر باشند هر 100 نفرشان مسلط هستند حقیقی ها 300 نفر باشند 30 نفر تسلط دارند
8- حقوقی ها کد حقیقی هم دارند و خیلی امتیازات دیگر که قابل شمارش نیستند
بورس والستریت اگر گرگ لازم داشته باشد ، بورس تهران حتی اگر بجای گرگ شیر هم باشد یال و دمش را سه صوته میکنند ، پوستش هم از در ورودی بورس تهران آویزان می کنند .
در بورس تهران تحلیل تکنیکال ، فاندامنتال یا بنیادی معنی ندارد ، زیرا این دستور هست که مسیر نزول و یا صعود شاخص را تعیین میکند ، چطور ممکن است نمای کل بازار و کل سهام در یک روز قرمز قرمز و فرداش سبز سبز باشه ، خلاصه این بورس ما ماجرایی هست برای خودش لذا برای سرمایه گذاری هم بد باشد انصافاً برای ماجرا جویی و امتحان شانس و اقبال مکان خوبی است.
کریم حمیدی نژاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
واقعا بازار بورس ایران بازار بورس است در شرایطی که 80درصد اقتصاد ما دولتی است کجای دنیا محدویت دامنه نوسان داریم شما فکر میکنید اگر دامنه نوسان نبود شاخص می توانست حتی با حمایت تمام قد نظام از بورس در حدود سه ویا چهار ماه 300درصد رشد کنند مطمنئا خیر چرا که بالاترین رشد می توانست از یک کانال به کانال دیگر صعود کند متاسفا بلای جان بورس دامنه نوسان است وانکه مردم تازه واردین هیجانزدهمی کند همین دامنه نوسان است که منجر به صف خرید ویا صف فروش می شود وخود این صف ها الارمی به بازار می دهد که یا بیایند ویا فرار کنند دومین مسئله که فروش سهام استقراضی بود که متاسفا ان ابزار را انقدر چکش کاری کردند که حتی نامش هم عوض شد وبه فروش تعهدی سهام تبدیل شد چگونه کسی راضی می شود سهمش به من اجاره بدهد ومن انرا در قیمت بالا بفرشم وقیمت پایین بیاید وسهمرا بخرم وتحویل ایشان بدهد مگر اومی خواهد سهمش نزول کند چراکه هرگز این کار را انجام نخواهد داد در بازار های جهانی کار گزاریها مارکت میکر هستند یعنی من سهمام دار خرد با کارگزار معامله می کنم از او میخرم وبه او می فروشم ودر بازار جهانی به این صورت بازار دوطرفه میشود در ایران کارگزار فقط دلال است یعنی ان رسالتی که دربازار باید ایفا کنند ندارند به همین خاطر است بازار صعود کند نمی توانی بخری ومسئول هسته است بازار نزول می کند مشتری به حال خود رها می شود افتخار میکنند که این همه کد بورسی دارند در ان زمان نه چندان دور کد انلاین حداقل مدرک دیپلم بود وباید قوانیین بورس وفرابورس را یاد می گرفتی وبعد امتحانمی دادی امروز کد انلاین به کسانیداده میشود که حتی نوشتن اسمش را بلدنست تنها خواندن ارقامی که هروز چقدر سود وزیان میکند را می خواند سرمایه ترسو است هرروز 5درصد ضرر معلوم شش سال طول خواهد کشید تا همه از یاد ببرند که چقدر دربورس ضرر کردند وباز اعتماد سازی وباز امدن مردم به بورس این چرخهایست که کم زیاد دارد ولی همیشه تکرار میشود مردم تشویق به امدن و چند صباهی سود وبعداز ان نصف سرمایه در بازار می گذارند ومیروند وباز این چرخه بعداز شش سا ل دیگر تکرارمی شود اینکه اقای قالیباف می گویند حقوقی قول داده از فردا از بازار حمایت کند شاید چهار پنج روز حمایت بکنند اما روند دیگرو دیدگاه بازار که الان فروش است انها هم نمی توانند عوض کنند دولت فقط میگویید سهام عرضه بکنم ایا این حمایت است یا کمر بازارشکستن حمایت فقط انست وقتی که بازار نزول میکند عرضه صورت نگیرید باز تابعه عرضه وتقاضاست شما چگونه با عرضه سهام میخواهید جلوی نزول بازار را بگیرید دولت باید در مقام خریدار ظاهرشود نصف انکه فروخته را از بازار بخرد انوقت می توان گقت که بازار متعادل خواهد شد 75هزار میلیارد از بازار بیرون رفته یعنی سرمایه از بازار برداشت شده پول چه کسانی بوده همان پولی بوده که تازه واردها به بازار تزریق کرده بودند ایا حقوقی میتواند این کسری بازا ررا تامین کند هرگز؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
میشه بگید سبدگردانا تو این یه ماه چی خریدن؟
میشه بگید کدوم تحلیل تو این یه ماه جواب داد؟
آیا رشد اقتصادی و جهش تولید نیاز به بستر سالم و اعتماد ندارد؟
آیا این فرصت تاریخی حمایت مردم از بورس را مغتنم می شمارید؟
آیا می‌خواین بورس رو هم مثل کنکور کنین؟
کریم حمیدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
همانطور ی که خودرو ما نمی تواند به دلیل حمایت دولتی با با خودروهای خارجی رقابت کند این حقوقی محترم در بازار جهانی گرگ که سهل است موش هم نیستند انجا دامنه نوسان وجود ندارد که در هر ان بخواهند صف خرید ویا صف فروش بکنند شما دامنه نوسان ازاین حقوقی بگیرید اوقت خواهید دید که چه کسانی دراین بازار خواهند ماند این حقوقیها به قدرت تحلیل دربازار ماندگار نیستند بلکه این قدرت پول انهاست که انها را نگه داشته ای کاش این بازار دوطرفه بود انوقت می گفتم کهاین حقوقیها هیچ کاری ازدستشان بر نمی اید الان شستا را که خود حقوقیاش در در 65000فروخته امروز اگر بخرد 35درصد در سود است اگر بازار دوطرفه بود اگر 1000نفر دران قیمت می فروختند امروز نیازی نبود حقوقی به صف بشود وبا اکراه سهم حداقل 40درصد پایین بخرد بلکه من ودیگران خودمان دراین قیمت جمع می کردیم واز عکس بازار هم سود می بردیم پس حقوقی گرگ نیست بلکه رانت یک طرفه بودن بازار را می خورد ودامنه نوسان درد بازار این است برگشت بازار هم دردی را دوا نمی کند چرا که خانه از پای بست ویران است ساختار بازار درست کنید می بینید که بازار راه خود را به راحتی پیدا خواهد کرد اما نان انها در یک طرفه بودن بازار است اجازه این کار را نخواهند داد
احمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان دولت اگر پول داشت که سراغ بازار سرمایه نمی آمد دولت فقط برداشت می کند و نوسان گیر بزرگ شده کل اقتصاد کشور بگونه ای است که ثروتمندها ثروتمنتر می شوند و فقرا فقیر تر حقوقی ها دنباله رو دولت هستند در بدنه دولت جای دارند و بدجوری بازار را غارت کردند