بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

سایه ناامیدی بر سر بازارهای جهانی

امید است که بازار سهام هم بالاخره بتواند در نماد‌های شرکت‌های ارزنده به مدار مثبت باز گردد و نقطه یک میلیون ۶۰۰ هزار واحدی را، که حالا به سد مقاومتی تبدیل شده، باز پس گیرد که البته با اخبار مثبت مربوط به شرکت‌های پالایشی، که می‌تواند در بازگشایی مثبت آن‌ها تاثیر گذار باشد، اتفاق بعیدی نیست.
کد خبر : ۲۲۷۱۹۱
سایه ناامیدی بر سر بازارهای جهانی
به گزارش بورس نیوز در بازار‌های جهانی توجه سرمایه گذاران بازار سهام به شاخص نزدک است، چرا که این شاخص در طول سه روز با ثبت ۱۰ درصد سقوط، سریع‌ترین حرکت نزولی تاریخ را ثبت کرده است و باید گفت نگرانی‌ها بابت حباب قیمتی در سهام شرکت‌های فناوری، عامل اصلی فشار فروش در بازار آمریکا طی روز‌های اخیر بوده است. با اینحال جریانات ریسک گریزی بازار‌های سهام جهانی، دوباره به نفع دلار آمریکا تمام شده است. در همین راستا قیمت اونس طلای جهانی، هم در واکنش به تقویت ارزش دلار از نزدیکی ۱۹۷۰ دلار سقوط کرده و به محدوده ۱۹۵۰ دلاری رسیده است. همین طور در بازار نفت خام هم قیمت نفت خام برنت در نزدیکی ۴۰ دلار نوسان می‌کند در بازار کامودیتی‌ها هم به جز مس، بقیه با کاهش قیمت نسبت به هفته قبل مواجه بوده اند.
اما در این سو در آسیا شاخص سهام بورس ژاپن، افت‌های اولیه را جبران کرده و بازار سهام هنگ کنگ هم مثبت است. با این حال در سایر بورس‌های آسیایی شاخص سهام منفی است. نکته قابل توجه این که از ماه مارس تا به امروز این اولین بار است که شاخص سهام جهانی برای دومین هفته متوالی سقوط می‌کنند. چرا که پیامد‌های اقتصادی کرونا هنوز جبران نشده و شاخص‌های اقتصادی آمریکا هم نشانگر رشد اقتصادی ضعیف این کشور است. علاوه بر این اروپا دوباره به کانون شروع کرونا تبدیل شده است. در امریکا هم سیاستمداران بر اثر بسته حمایتی جدید مالی اختلاف نظر دارند. رئیس جمهور آمریکا هم در مورد شرکت‌های فناوری چینی که در آمریکا فعال هستند تاکید کرد که این شرکت‌ها باید هرچه زودتر به شرکت‌های آمریکایی فروخته شود.
به این ترتیب تمامی اخبار که در بازار منتشر می‌شود، منفی و ناامید کننده هستند. از طرفی بعد از رشد ضعیف تورم در ناحیه یورو، سرمایه‌گذاران نگران بودند که شاید بانک مرکزی اروپا برآورد‌های خبری را پایین بیاورد. اما چنین اتفاقی نیفتاد و این یعنی بانک مرکزی اروپا به روند اقتصادی فعلی اطمینان دارد. حتی رئیس بانک مرکزی اروپا هم گفته شاخص‌های اقتصادی از رشد قوی اقتصادی در بخش فعالیت‌های تولیدی حکایت دارد و تقاضای داخلی و به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
سایه ناامیدی بر سر بازارهای جهانی
نگاهی به بازار داخلی
سایه ناامیدی بر سر بازارهای جهانی
َدر بازار‌های داخلی هم در این هفته همه بازار‌ها صعود کردند به غیر از بازار بورس که در سراشیبی سقوط ترمز بریده بود و هیچ کدام از خاکریز‌های حمایتی هم توان نگه داشتن آن از نزول بیشتر را نداشتند. به طوریکه حتی سنگر خط روند حمایتی در سطح یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد، در نمودار شاخص کل، که از ۵۰۰ هزار واحد تا ۲ میلیون واحد هم حامی رشد این شاخص بود، هم از دست رفت و بدین ترتیب شاخص کل وارد کانال یک میلیون پانصد هزار واحدی گردید. این در حالیست که بعد از ریزش حدود ۳۰ درصدی در بیشتر سهام شرکت‌هایی که از توان بنیادی درآمد زایی و سودآوری قدرتمندی برخوردارهستند، همچون اکثر شرکت‌های فعال در صنایع شیمایی و نفتی و نیز معدنی و فلزی و همچنین هلدینگ‌های بالاسری این نوع شرکتها، در کنار رشد نگران کننده قیمت دلار در هر دو بازار آزاد و نیمایی، بالاخره در روز کاری آخر هفته شاهد تحرکاتی در سمت تقاضای این شرکت‌ها بودیم، به طوری که در برخی از نماد‌ها صف‌های خردیدی هم شکل گرفت و با این تفاسیر طبیعتا هفته پیش رو را می‌توان هفته امیدوار کننده تری نسبت به پنج هفته ریزشی پی در پی اخیر دانست؛ و امید است که بازار سهام هم بالاخره بتواند در نماد‌های شرکت‌های ارزنده به مدار مثبت باز گردد و نقطه یک میلیون ۶۰۰ هزار واحدی را، که حالا به سد مقاومتی تبدیل شده، باز پس گیرد که البته با اخبار مثبت مربوط به شرکت‌های پالایشی، که می‌تواند در بازگشایی مثبت آن‌ها تاثیر گذار باشد، اتفاق بعیدی نیست.

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته
سایه ناامیدی بر سر بازارهای جهانی

کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر نظارت بر ناشران در گفت‌وگو با بورس نیوز: ‌

ادامه ابهام در زمان بازگشایی غول‌ها ...

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تصمیمات شورا عامل بی‌اعتمادی سهامداران

کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تبعات ورود بانک‌ها به بازار سرمایه

ارسال نظر