بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
علی رغم تمام تصمیمات موقتی و البته نمایش‌های عجیب مدیران سازمان بورس و متولیان امر، به نظر نمی‌رسد حالا حالا شاهد روان شدن و یا صعود بازار باشیم.
کد خبر : ۲۲۷۱۹۵

موقعیتی برای سرمایه گذاری و یا فرصتی طلایی برای فروش

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه بسیاری از سرمایه گذاران، مصوبات روز‌های گذشته شورای عالی بورس و حتی شایعات مبنی بر تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار بورس را عواملی تاثیرگذار در بازار روز جاری و حتی روز‌های بعد می‌دانند، اما برخی از کارشناسان با دیده احتیاط به این شرایط می‌نگرند و استقبال خریداران را فرصتی طلایی برای فروش و خروج از بازار سرمایه می‌دانند.

اعلام گزارش‌های ضعیف پالایشگاه اعم از "شپنا" و "شتران" و همچنین شناسایی بیش از ۳.۷۰۰ میلیارد تومان زیان خالص از ایران خودرو آن هم در شرایطی که نماد این شرکت با ترفندی ویژه در روز‌های پیش متوقف شده، تنها برخی از نشانه‌های ناامید کننده از روند صعود در روز‌ها و حتی ماه‌های آتی است.

آنچه در روز‌های گذشته موجب ابراز نگرانی‌ها و اعتراضات سهامداران خرد از مسئولین بازار سرمایه و به ویژه صندوق توسعه بازار بوده حمایت از تک نماد‌های "فولاد"، "فملی"، تجارت و صادرات و البته برخی از نماد‌های صنعت پتروشیمی بوده و آن هم بدون آنکه شاهد برچیده شدن صفوف فروش و افزایش نقد شوندگی در بیش از ۸۰ درصد نماد‌های فعال در بازار بورس و فرابورس باشیم.

بازار روز چهارشنبه نیز به نوعی از این قاعده تبعیت کرد و در حالی که در نماد‌های مذکور شاهد حمایت‌های همه جانبه و رنج‌های مثبت خرید بودیم در سایر نماد‌ها (بیش از ۸۰ درصد) شاهد عدم معامله و قفل بودن صفوف فروش بودیم که به نظر می‌رسد این موضوع برای بازار امروز نیز صادق باشد.

افت ۱۳.۷۲۹ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه در شرایطی رقم خورد که شاخص هموزن علیرغم تعداد بالای سهام منفی تنها افتی ۱.۲۲ درصدی را به ثبت رساند.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان مربوط به اظهارات بایدن در خصوص بازگشت سریع آمریکا به برجام در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا دانست.

جو بایدن، که در دولت قبلی معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود در این جلسه با انتقاد از اقدام ترامپ در خروج از برجام گفت: ایران نسبت به سال ۲۰۱۷ که ما قدرت را ترک کردیم به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. بایدن همچنین از برجام به عنوان توافقی که «شدیدترین نظام بازرسی هسته‌ای در تاریخ» را در ایران مستقر کرده یاد کرده و آن را مورد تمجید قرار داده است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت در صورتی که ایران به «پایبندی کامل» به برجام برگردد او آمریکا را به توافق مذکور بازخواهد گرداند. با این حال، بایدن گفت که این اقدام نیازمند کمک از سوی سایر طرف‌های برجام از جمله روسیه و چین خواهد بود.

وی افزود: من به شما قول می‌دهم یکی از طرح‌های ابتکاری مهم من بازگشت به این توافق خواهد بود و این در حالی است که چند روز پیش خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل گزارش داد هیچ مقامی در اروپا تصور نمی‌کند که «جو بایدن» در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بدون ایجاد تغییراتی در برجام به این توافق بازخواهد گشت.

از دیگر خبر‌های منتشر شده بین المللی می‌توان به اظهارات جالب بانک مرکزی از قیمت‌های ۲۵ دلاری نفت اشاره داشت. به این ترتیب به روزرسانی سناریوی بانک مرکزی روسیه همزمان با سقوط قیمت نفت تحت تاثیر تغییر دورنمای تقاضا ارایه شده است. تقاضا برای نفت در ماه مه سیگنال‌های بهبود نشان داده و تا ژوییه به این روند ادامه داده بود، اما اکنون نشانه‌هایی از کندی بهبود تقاضا مشاهده شده و تردید‌ها نسبت به ثبات آن را برانگیخته است.

یکی از جدیدترین نشانه‌های نگران کننده، اقدام عربستان سعودی در کاهش قیمت رسمی فروش نفت در اکتبر بوده که با توجه به موضع خوش بینانه این تولیدکننده نسبت به تقاضا برای نفت غیرمنتظره بود. از سوی دیگر گزارش‌ها در خصوص رشد ذخایر شناور نفت و فرآورده‌های نفت، شاخص‌های قیمت بازار جهانی را تحت فشار نزولی قرار داده است.

اخبار رشد سطح ذخایر شناور نفت بسیار نگران کننده محسوب می‌شود، زیرا به معنای پر شدن ظرفیت فضای مخازن در خشکی با وجود رشد ملایم تقاضا برای سوخت پس از کاهش محدودیت‌های قرنطینه در ماه مه است.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما با توجه به شرایط و البته ریزش بازار بورس در هفته‌های اخیر، اکثر اخبار داخلی اقتصادی پیرامون تلاش‌های زبانی مسئولین برای جلوگیری از افت مجدد بورس بود.

در روز پنجشنبه به مانند تمام آخر هفته‌هایی که بازار روندی نزولی را دارد، شاهد گردهمایی‌هایی منسوخ شده با حضور مسئولین سازمان بورس و شورای عالی بورس بودیم و ماحصل این جلسه تبصره‌هایی شعارگونه نظیر مجاز دانستن سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس بود.

در این خصوص قالیباف اصل اظهار داشت: در جلسه امروز شورای عالی بورس، آیین نامه پیشنهادی حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهام داران و سرمایه گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش لایودیتا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، حسن قالیباف اصل با بیان اینکه مواد این آیین نامه بر ضرورت مشارکت سهامداران عمده در معاملات سهام تاکید می‌کند، افزود: به موجب مفاد این آیین نامه، ضمانت اجرایی و اختیارات لازم به سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت الزام سهام داران عمده به انجام عملیات بازارسازی و بازارگردانی تفویض شد. همچنین منع مشارکت بانک‌ها در رابطه با مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، استثنا شد و بانک‌ها مجاز به سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهند بود. در عین حال، نقش بانک‌ها در تاسیس نهاد‌های مالی در بورس تقویت می‌شود.

وی تاکید کرد: با تصویب و ابلاغ این آیین نامه موضوع صیانت از بازار سرمایه طراحی و اجرایی شدن ابزار‌هایی مانند سهام خزانه و اوراق تبعی یعنی بیمه سهام با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

بازار امروز:
اما همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، علیرغم تمام تصمیمات موقتی و البته نمایش‌های عجیب مدیران سازمان بورس و متولیان امر، به نظر نمی‌رسد حالا حالا شاهد روان شدن و یا صعود بازار باشیم. مسئولین و متولیان بازار سرمایه باید بدانند که بخش عمده‌ای از معاملات روزانه به ویژه در دو سال اخیر مربوط به سرمایه سهامداران حقیقی بوده و نه حقوقی که در هر ریزشی پای سهامداران حقوقی و یا حمایت آن‌ها از بازار را به میان می‌آورند.

همانگونه که عنوان شد، علی رغم آنکه بسیاری از سرمایه گذاران، مصوبات روز‌های گذشته شورای عالی بورس و حتی شایعات مبنی بر تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار بورس را عواملی تاثیرگذار در بازار روز جاری و حتی روز‌های بعد می‌دانند، اما برخی از کارشناسان با دیده احتیاط به این شرایط می‌نگرند و استقبال خریداران را فرصتی طلایی برای فروش و خروج از بازار سرمایه می‌دانند.

در خصوص بازار سهام و با توجه به شرایط انتهای بازار روز چهارشنبه به نظر می‌رسد معاملات مثبت در نماد‌های بانکی و فلزاتی و حتی پتروشیمی‌ها در ساعات ابتدایی روز دور از ذهن نمی‌باشد. با این وجود به نظر می‌رسد بزرگترین مانع صعود بازار در روز جاری و حتی روز‌های آتی عدم حضور و فعالیت سرمایه گذاران در بازار باشد چرا که به قدری سهام شرکت‌ها در ماه‌های گذشته رشد نموده بودند که حتی با توجه به ریزش ۵۰ درصدی قیمت بسیاری از آن‌ها همچنان انتظار برای نزول بیشتر از صعود می‌باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بزرگ‌ترین ضربه‌ای که "پالایش" به این سهم زد؛

"شتران" با آمارهای صعودی در چنگال دارادوم!

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

استراتژی و نقشه صنعت خودرو مشخص شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
بورس نیوزشما هم سهامداران را تشویق میکنی از بازار سرمایه خروج بزنن ..داداش مردم را زیاد نترسان خدا را چه دیدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
شما ضد بورس نیوز هستید نه بورس نیوز!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
حذف زمان ثبت سفارش ساعت 8:30 تا9
یکی از مهمترین و مخرب ترین سلاحی که حقوقی ها و سهامداران عمده در اختیار دارند ایجاد صف خرید هاو صف فروش های طویل و گذاشتن اردرهای ترس است ما سهامداران جزء معتقدیم اگر واقعاً قصد حمایت از بورس مد نظر است دوره سفارشگذاری ابتدای معاملات یعنی 8:30 تا 9 یا پیش گشایش حذف شود و مستقیماً معاملات صورت پذیرد با حذف زمان سفارشگذاری حقوقی ها کمتر می توانند در بورس جولان دهند و رشد یا اصلاح سهام ها با سلامت و صداقت انجام می گیرد . دوستانی که موافق هستند در هرجا می توانند این مورد را منعکس نمایند. با سپاس از همه شما عزیزان خوبم
دانش آموز
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
بهترین راهکار برای وضعیت کنونی بورس بقول دوست عزیز زمان سفارش گذاری نیم ساعته تا 9 حذف شود . یا اینکه تا ساعت 9 بعد از ثبت سفارش امکان ویرایش و حذف نباشد . زیرا حقوقی ها و سهامداران عمده با هماهنگی نقش اسکالپر ( نوسانگیران لحظه ای ) را انجام میدهند . اگر یکی از دو پیشنهاد فوق اجرایی شود امکان استفاده از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاران وجود دارد . شرایط این روزهای بورس من را یاد یک بیت شعر از مرحوم حاج کافی که قبل از انقلاب شنیده ام می اندازد .در وصف برخی از حقوقی های ناجوانمرد.
« در آن باغی که گلچین باغبان است
فغان بلبلان بر آسمان است »
(
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
بورس نیوز شده ضدبورس.دوست داره مردم برن دلار سکه بخرن تا برا بورس نیوز هم منفعت داشته باشه
صابری
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
مخالفین دولت و موافقین تورم از منافقین کثیفترند انها با تبلیغ و یا خرید ارز و سکه باعث تورم بیشتر میشوند و با تبلیغ منفی برای بورس کشور را به باطلاق تورم و گرانی و بیکاری و ناامنی سوق میدهند و اخر العمر خودشان هم در همان باطلاق خواهند افتاد هر چه کنی ز خود کنی هر انچه از نیک و بد کنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
..........تا بازار جان می گیرد با تحلیل های منفی مردم را ناامید می کنید؟ نویسنده مطلب لطفا بگویید چه حمایتی از فولاد و فملی شده فقط مثبت بودن سهم را می بینید؟ یعنی اصلا نمی بینید حقوقی این دو سهم فقط در حال فروش ابشاری است ؟ از روی مثبت منفی تقشه بازار تحلیل می نویسید؟ حرف حق را هم که منتشر نمی کنید چون باید نظراتی که در جهت منافع خودتان است منتشر شود شما هم با حقوقی بده بستان داربد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
تا زمانی که آقای قالیباف اصل رئیس سازمان بورس باشد، سرمایه گذاری توی بورس، حماقت محض است، حقوقی ها هم اصلا ..... حساب نمی کنن و کار خودشونو میکنن، حتی ناظرین هم کار خودشونو میکنن، یه آدم محکم و باسواد مثل آقای شاپور محمدی باید بیاد این بورس رو نجات بده۰
محسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
تا این مجلس انقلابی هست بورس نماد غرب هست و باید تخریب بشه
الله وکیلی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
بورژ نیوز ضد دولتی و ضد مردمی و ...
ضيامهر عبداللهي
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
سلام جناب کارشناس. تاکنون هیچ تحلیلی از جنابعالی ندیده ام که درست باشه ضمنا همش نق میزنید انگار از این طریق از جایی بهت می رسند لذا خواهش من اینه آقای قالیباف دم شما چند کارشناس را ببینه تا اینکه بدون غرض و مرض نسبت به تحلیل بورس بپردازید . بنده حقیر هم نوعی با شما همکارم ولی هیچ وقت سعی نکرده ام بخاطر اینکه من هم دیده بشم متضاد و کلی گ‌ویی کنم چندتا از حضرتعالی سئوال دارم ۱- ارزانترین خودرو در ۶ ماه کذشته چند بوده الان چند شده؟ ۲- دلار ۱۲ تومانی سال گذشته الان چنده؟ ۳-طلاوهزاران چیز دیگر چند بوده الان چند شده ساختمان در پایینترین نقطه شهر تهران امروز چند درصد افزایش داشته؟ دوما" شما اصلا امرور عمق تابلوی بورس را دیدید؟ اگر دیده بودید چنین اظهار نظر در خصوص بعضی نماد از جمله فولاد فملی ذوب و... به این آشکاری دروغ نمیگفتید اتفاقا تمام خریداران حقیقی ها بودند اتفاقا حقوقی ها فروشنده بودند چرا الکی شر و ورر میگید اگه بلد نیستید خوب حرف نزنید خاموش باشید با مردم وحق الناس اینقدر بازی نکنید آه مردم زمین گیرت میکنه اگه با دولت میانه ات خوب نیست یا از بورس از مسئولینش توقع دارید و به شما نمیرسن یا سیبلت را چرب نمیکنند تقصیر ماهاچیه؟
وحید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
سلام بابا یکم مطالعه کنید یکم تاریخ بخوانید یکم کشورهای که پیشرفت کردن رو نگاه کنید مگه همین چین 12سال پیش با بورس کشورش رو توسعه و مردم رو نجات نداد. فرهنگ درست سرمایه گذاری رو باید یاد بگیریم. ضمنا این یه مسئله ملی هست که کمک به اقتصاد شیعه میکنه اگه حتی مختلف دولت هم باشید باید بدانید هر چیزی جای داره الان اگه مخالف دولت باشید دولت رو زمین نمی زنید نظام رو هدف قرار می دید. اگه این مسئله مهم نبود حضرت آقا مدظله العالی تاکید نداشتن و مجلس و رئیس مجلس که قبلا رقیب دولت بودن اینقدر همکاری و دغدغه نداشتن. پس لطفا کمی تفکر کنید شما کارشناس محترم هم نخواسته به دشمن کمک نکنید. امیدواری و احساس امنیت از نون شب هم مهمتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
دوستان عزیزان پیش‌گشایش باید حذف شود
پیش‌گشایش منبع فساد و ابزار سرخطی زدن یه عده در صفوف سنگین خرید و فروش و چیدن صفوف فیک و اردر ترس برای فریب مردم و باعث نابرابری و بی‌عدالتیه... یه عده همیشه از ضرر در امانند توی بورس، برای یک عده هرگز صف خرید وجود نداره و در هر لحظه‌ای بخوان سوار سهم میشن... به ابزاری که با اون سهم رو بعد از بازگشایی دوماهه‌ی تجدید ارزیابی تا ۷۰ درصد پایین میارن؟؟؟
پیش‌گشایش مارو نابود کرده دوستان
همین دفعه که بازار نابود شد، ابزارشون، سلاحشون چی بود؟؟؟؟؟ “پیش گشایش” و تمام...
اگر پیش گشایش نباشه حقوقی و بازیگردان نمیتونن بدون هزینه بازارو هرکجا که میخوان ببرن...
مثلا ممکنه اگر سهمشون رو برای فروش بذارن در کسری از ثانیه همه‌ی سهم از دستشون بره...
اما حالا چی؟؟ صف میچینن، اگر موفق شدن که خودشون کم کم کنسل میکنن و باز میرن ته صف که کسی متوجه نشه دارن چیکار میکنن بعد هم سفارششون رو کنسل میکنن...
اگر هم موفق نشن که کلا کنسل میکنن و فردا باز آش همون آشو، کاسه همون کاسه...
پیش‌گشایش رو حذف کنیم لطفاً این مورد را به مطبوعات بکشانید