بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
سرمایه‌گذاری در بورس یا قمار در بازار؟

افت سنگین سودآوری سرمایه گذاری "ونیرو"

قیمت سهام شرکت در یک سال گذشته تقریبا ۶ برابر شده و در حال حاضر به قیمت ۹.۴۰۰ ریال به ازای هر سهم رسیده است.
کد خبر : ۲۲۷۱۹۷

نسبت قیمت به درآمد ۱۴۰ واحدی / سرمایه گذاری در بورس یا قمار در بازار؟

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده شرکت سرمایه گذاری نیرو، این شرکت در سال گذشته با افت سنگین سودآوری مواجه بوده و سود خالص محقق شده این شرکت معادل ۶۷ ریال به ازای هر سهم بوده که نسبت به سال قبل از آن افت سنگین ۳۴ درصدی را داشته است.

نسبت قیمت به درآمد ۱۴۰ واحدی / سرمایه گذاری در بورس یا قمار در بازار؟

این در حالی است که قیمت سهام شرکت در یک سال گذشته تقریبا ۶ برابر شده و در حال حاضر به قیمت ۹.۴۰۰ ریال به ازای هر سهم رسیده است. نسبت قیمت به درآمد شرکت به ۱۴۰ واحد رسیده که در نوع خود بسیار تامل برانگیز است. به هر حال می‌بایست جهت سرمایه گذاری در سهام یک شرکت می‌بایست استدلال و یا منطقی وجود داشته باشد و مشخص نیست که سرمایه گذاران در سهام این شرکت که در قیمت‌های فعلی خریدار سهام این شرکت هستند، در افت قیمت‌های سنگین احتمالی همانند سایر گروه‌ها دست به نامه نوشتن و تضرع و التماس به حمایت از سهام سوپرحبابی خود برخواهند داشت یا نه؟

امیدواریم که خرید سهام سوپرحبابی فعلی توسط صندوق تثبیت بازار صورت نگیرد تا افراد در خصوص میزان ریسک سرمایه گذاری خود مسئول باشند و نوسانات طبیعی بازار در شرکت‌هایی همانند سرمایه گذاری نیرو با مانع مواجه نشود.

درآمد‌های محقق شده این شرکت شامل ۴۶۱ میلیارد ریال سود سهام، ۲۲۵ میلیارد ریال سود فروش سهام و ۲۷ میلیارد ریال سایر درآمد‌ها است. سود سهام شرکت نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سود سهام مربوطه شامل سود سهام دریافتی به ارزش ۳۸۰ میلیارد ریال از شرکت صادرات نیرو خلیج فارس کیش و ۵۰ میلیارد ریال سود سهام دریافتی از شرکت مدیریت نیروگاهی ایرسا است.

این در حالی است که سود سهام شرکت ایرسا در سال مالی قبل از آن معادل ۸۹۰ میلیارد ریال بوده و علت افت سنگین سود سهام دریافتی از این شرکت مشخص نیست.

سود ناشی از فروش سرمایه گذاری‌های شرکت از محل فروش سهام شرکت‌های مختلف بورسی بوده است.
سرمایه گذاری‌های این شرکت عمدتا در بخش غیربورسی صورت گرفته و ۱۰۰ درصد از سهام شرکت توسعه نیروگاهی ایرسا، ۱۰۰ درصد سهام صادرات نیرو خلیج فارس کیش و ۷.۵ درصد از سهام خدمات صنایع برق ایران صانیر از جمله سرمایه گذاری‌های اصلی این شرکت محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
انصافا نصف بيشتر سهماي بازار حبابن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
انصافا نصف بيشتر سهماي بازار حبابن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
انصافا نصف بيشتر سهماي بازار حبابن