بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ورود بانک‌ها به بورس موجب تورم نمی‌شود

کارشناس اقتصادی گفت: ورود بانک‌ها به بورس موجب تورم نمی‌شود، اما شاید موجب تغییرات در سطح قیمت سهام شود.
کد خبر : ۲۲۷۳۲۳

ورود بانک‌ها به بورس موجب تورم نمی‌شود

سید بهالدین هاشمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درباره اینکه آیا ورود بانک‌ها به بازار سرمایه موجب افزایش تورم می‌شود، اظهار کرد: ورود بانک‌ها به بورس موجب تورم نمی‌شود، اما شاید موجب تغییرات در سطح قیمت سهام شود.

کارشناس اقتصادی افزود: البته ورود بانک‌ها موجب می‌شود تخصیص اعتبار برای پروژه‌های اقتصادی چه برای تاسیس و چه برای سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی کسری ایجاد خواهد شد و واحد‌ها دچار کمبود نقدینگی خواهند شد.

وی گفت: مشکلی که وجود دارد این است که بانک مرکزی تصمیم گرفته دارایی‌های ارزی خود را به نرخ جدید تسعیر کند و این مبلغ را به عنوان درآمد دریافت کند و وارد بازار کند که به شدت تورم زا است و پایه پولی را افزایش می‌دهد.

هاشمی با بیان اینکه ورود بانک‌ها به بورس مشکلاتی را به همراه دارد، بیان کرد: سرمایه گذاری در بورس به شدت ریسک پذیر است و به دنبال آن نیستند که سپرده‌های مردم را در سرمایه‌های پر ریسک وارد کنند.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: آینده سرمایه گذاری در بورس مشخص نیست، اگر تصمیم بر ورود مستقیم بانک‌ها باشد سود به دست آمده ناشی از چیست، اگر ناشی از صرف ریسک است از نظر شرعی مشکل دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بانک‌ها بخواهند از طریق افزایش سرمایه از طریق بورس اقدام کنند امر شایسته‌ای است این یک مشارکت حقوقی است و بانک‌ها می‌توانند در سرمایه گذاری موجود ۳۰ درصد سهام خود را بخرند، اما اگر بخواهند از خود شرکت نخرند و از جابجایی سهم باشد مشکل شرعی وجود دارد و به دلیل اینکه معامله پر ریسک است بانک‌ها تمایلی در این گونه سرمایه گذاری ندارند.

هاشمی با بیان اینکه ورود بانک‌ها به بورس را مثبت ارزیابی نمی‌کنم، تصریح کرد: مسئولیت بانک‌ها تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است تا بازده اقتصادی ایجاد کنند، اما با ورود به بورس شرکت‌ها تامین مالی نمی‌شوند.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: خرید و فروش سهام بین بانک و سهامدار است و در توسعه شرکت نقش ندارد، بورس یک معاملات دلالی و واسطه گری است و در بانکداری اسلامی این موضوع تجویز نمی‌شود.

وی گفت: بانک‌ها در سرمایه گذاری‌های پر ریسک مشارکت نمی‌کنند و برای ورود به بورس به شرکت‌های که فعال هستند مانند شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه گذاری، کارگزاری ها، تسهیلات پرداخت کنند که کار مثبتی است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تبعات ورود بانک‌ها به بازار سرمایه

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مجوز "ورود بانک‌ها به بورس" در جیب شورای عالی بورس

مدیرعامل شرکت سبدگران اعتبار در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نقش تصمیم‌های غیرکارشناسی در ریزش بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
بعضی از حقوقی ها و مجلس نشین ها میخوان هر طور شده بورس را زمین بزنند چی تو فکرشان میگذره خدا میدونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
دیروز قالیباف مجلس گفت در بورس تحول ایجاد میکنیم. الان با این صفهای فروش سنگین در وساپا ورنا خپارس دی غپینو و بقیه نمادها بجای تحول تهوع ایجاد شده.