بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تاکید دولت بر بازار سرمایه و تمایل آن و همچنین بانک مرکزی در خصوص جذب نقدینگی‌های سنگین موجود در جامعه از طریق بازار سرمایه، نشان دهنده این موضوع است که بازار سرمایه همچنان و البته در برخی صنایع و نماد‌ها و البته نه در مقیاس و اندازه‌ای مشابه با آن چه که در سال ۹۸ و ۵ ماه ابتدایی ۹۹ شاهد بودیم، به روند مثبت و تدریجی خود حداقل در کوتاه مدت ادامه دهد.
کد خبر : ۲۲۷۴۴۵

روزنه‌های صعود ...

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد رشد بازار سرمایه بودیم. با این که روند بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی همچنان منفی بود، اما شاهد افزایش محسوس تعداد شرکت‌های با رشد قیمت بودیم. شاخص کل نیز با توجه به صف‌های خرید برخی نماد‌های اصلی بازار با روند مثبت به کار خود پایان داد.

شاخص کل بورس با رشد ۲۹ هزار و ۳۹۰ واحدی موفق به عبور از کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی شد و به بیش از ۱ میلیون و ۶۰۷ هزار واحد رسید. با این حال، شاخص کل هم وزن همچنان نتوانست روند مثبت به خود بگیرد و افت اندک ۰.۰۶ درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد که از امروز نیز این شاخص روند مثبت به خود بگیرد.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز قبل تغییری را نشان نمی‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار ارز، شاهد واکنش بانک مرکزی به روند افسار گسیخته قیمت‌ها در این بازار بودیم. پس از آن که محدودیت‌های قیمت گذاری در سامانه نیما برداشته شد و تخصیص ارزش ۲.۲۰۰ دلاری به اشخاص حقیقی مجددا برقرار گردید، شاهد افت قیمت دلار به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان بودیم. در واقع واکنش بانک مرکزی صرفا منجر به تثبیت قیمت روز یک شنبه بازار شد و دلار که به بیش از ۲۷ هزار تومان نیز رسیده بود با اندکی کاهش قیمت به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که برنامه بانک مرکزی، تک نرخی کردن نرخ ارز بازار آزاد و سامانه نیما با هدف افزایش عرضه‌های ارز توسط صادرکنندگان باشد. امری که می‌تواند در کوتاه مدت از رشد‌های هیجانی و بی وقفه همانند آن چه که در دو هفته اخیر شاهد بودیم، جلوگیری کند.

در خبر مهم دیگری، معاون اول رئیس جمهور که در ماه‌های اخیر کمتر در انظار عمومی حاضر می‌گردد و نسبت به وضعیت آشفته اقتصادی کشور اظهار نظر می‌کند اعلام نمود که انتشار اوراق سلف نفتی منتفی شده است و باید در بودجه سال آینده طرح‌ها و ایده‌های مشابهی که بتواند درآمد لازم را برای دولت ایجاد کند، تدوین شود.

مشخص نیست که برنامه دولت جهت تامین کسری بودجه سنگین خود پس از صفر شدن صادرات نفت و بی میلی متولیان دولتی در اصلاح قوانین مالیاتی و کاهش بودجه شرکت‌های دولتی به ویژه با توجه به اینکه در سال آخر دولت هستیم، چه خواهد بود.

در خبری از حوزه صنعت، طبق آمار منتشره از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد شرکت‌های فولادساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان مرداد، ۱۱ میلیون و ۸۱۷ هزار تن شمش فولاد تولید کردند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۷۷۸ هزار تن بود.

همچنین میزان تولید محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، انواع ورق و غیره) در ۵ ماهه نخست امسال، ۸ میلیون و ۷۹۶ هزار تن بود. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۸ میلیون و ۵۰۸ هزار تن بود.
در خبری از بازار سرمایه، احمد فاضلی، معاون مالی بانک صادرات ایران از عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات از روز یکشنبه هفته آینده خبر داد.

احمد فاضلی گفت: سهام شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر» روز شنبه معارفه شده و شش میلیارد سهم آن معادل ٢٠ درصد، روز یکشنبه ۳۰ شهریور ١٣٩٩ در بازار فرابورس عرضه اولیه خواهد شد. با این حال، زمان قطعی عرضه اولیه سهام این شرکت را می‌بایست بر اساس اطلاعیه‌های شرکت فرابورس پیگیری نمود. لازم به ذکر است که قرار است ۲۰ درصد از سهام شرکت گروه مالی سپهر صادرات و به میزان ۲ میلیارد سهم در بازار فرابورس عرضه اولیه گردد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که روند بازار تا حدی مثبت شده است. این موضوع را می‌توان در رشد تعداد نماد‌های با روند مثبت در مقایسه با روز‌های قبل‌تر مشاهده نمود. افزایش نرخ ارز در سامانه نیما و احتمال تک نرخی شدن نرخ بازار آزاد و سامانه نیما نیز می‌تواند ادامه روند مثبت را در بازار سرمایه در پی داشته باشد.

از سوی دیگر تاکید دولت بر بازار سرمایه و تمایل آن و همچنین بانک مرکزی در خصوص جذب نقدینگی‌های سنگین موجود در جامعه از طریق بازار سرمایه، نشان دهنده این موضوع است که بازار سرمایه همچنان و البته در برخی صنایع و نماد‌ها و البته نه در مقیاس و اندازه‌ای مشابه با آن چه که در سال ۹۸ و ۵ ماه ابتدایی ۹۹ شاهد بودیم، به روند مثبت و تدریجی خود حداقل در کوتاه مدت ادامه دهد.

با این حال، افت احتمالی نرخ ارز در صورت رشد عرضه‌های صادرکنندگان، گزارشات نامطلوب در بسیاری از صنایع و همچنین تحولات سیاسی داخلی و بین المللی از جمله ریسک‌های اصلی بازار خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر