بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۵۰۰ شرکت فدای شاخص سازها!

حقوقی ها در ۳۵ روز کاری گذشته حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان سهم به فروش رسانده اند و در مقابل، حدود ۶ هزار میلیارد تومان خرید داشته اند.
کد خبر : ۲۲۷۹۳۵

۵۰۰ شرکت فدای شاخص سازها!/رد پای ۳ تیشه بر ریشه اعتماد سهامداران

به گزارش بورس نیوز گویا قرار نیست بورس تهران به این زودی رنگ سبز به تن کند و هر رشد اندکی، سهامداران خسته را به صف های فروش می کشاند. این روند، در شرایطی که بازارهای موازی شیب صعودی دارند، جز بی اعتمادی مردم نسبت به این بازار معنای دیگری ندارد.

فواد صلواتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در تمامی بازار‌های سرمایه در کشور‌های توسعه یافته دنیا، اعتماد مردم به بازار سرمایه، حرف اول را می‌زند. در شرایط فعلی متاسفانه به دلیل حمایت‌های مسوولان و مدیران از برخی صنایع و در واقع ۳۰ شرکت بزرگ بورسی و دستکاری معاملات و چشم پوشی ناظر در تخلفات بورسی، شاهد کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه هستیم. مسوولان به جای آنکه بازار سرمایه را به شرایط ایده آل برسانند، با دستکاری در معاملات، تخلفات پی در پی و مجاز و محفوظ کردن‌ها و اختلال مکرر هسته معاملات، باعث سلب اعتماد مردم از این بازار و بدبینی مردم نسبت به سرمایه گذاری در بورس شدند. در همه جای دنیا، روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، تریبون اصلی اخبار بورس محسوب می‌شود و اخبار موثر این بازار از زبان سخنگوی سازمان بورس به گوش سهامداران می‌رسد.

وی ادامه داد: در حالی که اکثر مدیران و رسانه‌ها مشغول خبررسانی هستند و خیلی از خبرها، قبل از آنکه بصورت رسمی اعلام گردد، در فضای مجازی مطرح می‌شود کمی بعد هم تایید و تکذیب می‌شود. در شرایط فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار، روابط عمومی و سخنگوی رسمی داشته و انتظار می‌رود تمام اخبار از فیلتر روابط عمومی سازمان خارج شود.

صلواتی افزود: در نماد‌های پالایشی، اختلاف نظر میان دو وزیر و تصمیمات آنی و تخلفات پی در پی و... همه و همه دست به دست هم داد تا اعتماد مردم را نسبت به بازار سرمایه سلب کند. معتقدم در وضعیت کنونی، بزرگترین چالش بازار سرمایه، بحث اعتماد مردم به بازار سرمایه است و باید پذیرفت که این نوع مدیریت نادرست بوده و باید اصلاح گردد.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه، دومین عامل بی اعتمادی مردم نسبت به این بازار را تبعیض بین نماد‌ها معرفی کرده و اظهار کرد: مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، بین نماد‌های مختلف بازار تبعیض قائل می‌شوند. برخی مدیران، چند نمادی را در دولت سهامدار آن‌ها بوده مورد حمایت قرار می‌دهند و این حمایت ها، شرایط بدی برای نماد‌های کوچک‌تر بازار رقم زده است. از لحاظ تکنیکالی هم دیگر تحلیلگران و تکنیکالیست‌های ما نمی‌توانند راجع به حمایت‌های سهم‌های کوچک‌تر نظر دهند و در شرایط فعلی با قطعیت نمی‌توان نقاط حمایتی نماد‌های کوچک را معرفی کرد.

وی اضافه کرد: مشکل بعدی، جهت دهی به برخی نماد‌های بازار است. وقتی از برخی نماد‌های بزرگ بازار حمایت می‌شود، عملا ۵۰۰ شرکت کوچک و متوسط بازار قربانی شده اند. برای مثال ارزش بازار "شستا" و "شپنا" معادل ۵۰۰ شرکت بورسی است و وقتی تمام منابع صرف حمایت نماد‌های بزرگ شود، فشار فروش روی سهم‌های کوچک‌تر تشدید شده و این سیگنال به بازار سرمایه داده می‌شود که سهامداران با فروش سهم‌های کوچک تر، به سمت نماد‌های بزرگ مورد حمایت بروند. کما اینکه در روز‌هایی که شاخص به ۲ میلیون واحد رسید، بار‌ها هشدار چنین روز‌هایی داده شد. اصلاح نماد‌های بزرگ بازار، شمشیر دو لبه‌ای است که کل نماد‌های بازار را با خود پایین می‌کشد. دخالت‌های بیجا و حمایت غیر حرفه‌ای از برخی نماد‌های بزرگ بازار، تعادل بازار را برهم زد و بسیاری از سهامداران را متضرر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه سومین عامل بی اعتمادی مردم نسبت به این بازار را فروش حقوقی‌ها اعلام کرد و گفت: متاسفانه حقوقی‌ها در روز‌های مثبت بازار که شاخص بالای ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد بود، اقدام به فروش‌های سنگینی کردند و در ۳۵ روز کاری گذشته حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان سهم به فروش رسانده اند و در مقابل، حدود ۶ هزار میلیارد تومان خرید داشته اند. حقوقی‌هایی هم بوده اند که برای تامین منابع، سهم‌ها را صف خرید کرده و سپس اقدام به فروش سنگین کرده اند. این رفتار حقوقی‌ها که در روز‌های مثبت بازار فروشنده هستند و فروش‌های سنگین دارند و در منفی‌های بازار بعد از یک ریزش ۵۰ درصدی، هیچ حمایتی انجام نمی‌دهند، مردم نسبت به این حقوقی‌ها بدبین شده و طبیعی است که با چنین شرایطی، اعتماد مردم به بازار سرمایه سلب گردد.

صلواتی در خاتمه تصریح کرد: مسوولان و سیاست گذاران و چهره‌هایی که در مورد بازار سرمایه تخصصی ندارند و ضمنا هیچ سمت مرتبطی هم با بورس تهران ندارند، می‌بایست از اظهار نظر پیرامون این بازار خودداری کنند و سیاست گذاران این بازار از اظهار نظر اشخاص غیر مرتبط در فضای مجازی (تلگرام و اینستاگرام و...) در مورد بورس جلوگیری کنند. اظهار نظر فعالان عالم سینما، سلبریتی ها، برخی دلالان بازار ارز و خودرو و مسکن و... در مورد بازار سرمایه باعث بی ثباتی این بازار شده و باید برای رفع این عارضه فکری کرد. در حال حاضر شرکت‌ها به لحاظ بنیادی و تکنیکالی و روند سودآوری و... برای خرید کامل ا جذاب هستند. بازار سرمایه ما فقط از عدم اعتماد مردم و مداخله‌های دستوری در این بازار رنج می‌برد. بازار سرمایه پتانسیل صعود دارد و معتقدم این بازار به زودی رشد مجدد خود را از سر گرفته و سطوح بالاتری را لمس خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
لوب کات سبک بدون وجود تقاضای مازاد؛

عدم عرضه وکیوم باتوم "پالایشگاه اصفهان"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نقشه راه شاخص ۳ میلیون واحدی

در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

اراده پنهان برای افزایش نرخ ارز ...

یکی از ۲۵ اقتصاددان معروف در گفت‌وگو با بورس نیوز:

انتظار بازگشت به مدار صعودی نمی‌رود!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
لطفا یکی جلوی نمایندگان مجلس و دولتی ها و حتی اعضا شورای بورس را بگیره با توییت ها بی محتوی و بدون فکر باعث به هم ریختن بازار شدند .چرا باید کسی که عضو شواری بورس است مردم را هیجانی کنه و مدام توییت بزنه و مردم رو هیجانی کنه و سهامدار هم می بینه که این هیجانات همش کاذب بوده و نتیجه ای نداشته نسبت به بازار بی اعتماد میشه . چرا نماینده مجلس برای بیشتر دیده شدن از هیجانات مردم سود استفاده میکنه و هر روز مصاحیه می کنه و توییت میزنه . بگذارید بازار آرامش داشته باشد مطمونا بازار بر می گرده . هیجان برای بازار سهمه و سرچشمه این هیجانات هم قطعا مسئولان و مدیران هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
گل گفتی، فکر کن یک کم. بنظرت دیر نگفتی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
دقیقا مشکل این روزها حمایتهای بی چون چرا از نمادهای شاخص ساز رانتی و دولتی بود.شپنا شستا وبصادر و
Ja3afl
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
بسیار عالی فرمودن
آی کاش رجال سیاسی و مدیران مملکتی فقط وفقط نسبت به مردم و خاکشون تعهد داشتن مثل خيلی از سیاست مداران کشورهای دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
مشکل سهامدارای حقیقی هستند که بدون تخصص تو بورس بی در و پیکر سرمایه گذاری میکنند
خوش باور
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
شب دراز است و قلندر بیدار ، بورس رفت توی خواب فعلا ،چون خیلی خسته اس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
بخدا ببین این مدیران کدامشان مدرک حسابی وسواد دارن فقط بلدهستن از تقلب به نتیجه برسن بابا بی دینها رفتن داخل کره مریخ وماه حیات زندگی مهیا میکنندمدیران ماهم تازه بلدشدن قلب اقتصاد ازبین ببرن فقط پناه بخدا ببریم ازشرشیطان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
فروش حقیقی ها در سهام شاخص ساز بهت آور است.مانند شتران کاوه فارس وغیره لطفاکنترل نمایید.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
فروش حقیقی ها در سهام شاخص ساز بهت آور است.مانند شتران کاوه فارس وغیره لطفاکنترل نمایید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
دوستان یه پراید مدل نود و چهار دارم
میفروشم
بدون رنگ عروسک
ناشنای
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
سودش برای حقوقیها ودولت نورچشمی ضزر هم برای حقیقی ازپا درازتر بیچار
ناشنای
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
سودش برای حقوقیها ودولت نورچشمی ضزر هم برای حقیقی ازپا درازتر بیچار
ناشنای
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
سودش برای حقوقیها ودولت نورچشمی ضزر هم برای حقیقی ازپا درازتر بیچار
احمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
ناظر مثل داور استقلال پرسپولیس است که برای کنترل تماشاچیان سعی می کند بازی مساوی تمام شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
تا زمانی که مسئولین در خط رهبری حرکت نکنند و ایمان قلبی و باوری به خدا و رستاخیز نداشته باشند تغییری در وضعیت اسفناک مردم بوجود نمی آید کسی که مومن به خدا باشد و خود را در محضر خدا ببیند محال است نسبت به مردم و کشورش از هر تلاشی دریغ نماید و به فکر رفاه خویش باشد. حیف که رسانه ها از زندگی ساده و بی آلایش بزرگان دین و امام و رهبری و برخی مراجع چندان سخنی نمی گویند اگر دقت کنیددغدغه رهبری همواری بهبود وضعیت معیشتی و رفاه مردم بوده است امروزه هر مسئولی به شکلی مردم را عصبی و از زندگی نا امید میسازد عدم نظارت بر اجرای قانون و کافی نبودن یا مبهم بودن برخی قوانین از عوامل تشدید کننده ثروت اندوزی عده ای شده است چرا باید بیست و سی با زحمت بروند گزارش تهیه کند تا بعد مسئولی قول دهد که رسیدگی می شود ؟ جرا نباید وقتی بیست و سی برای گزارش می رود با لبخند گزارشش را ارائه دهد ؟ کاش یه بررسی می شد و حقوق و مزایای مدیران و کارکنان خودرویی و حقوقی های آنها مورد بررسی قرار میگرفت کاش واقعاً دارایی های واقعی خودروسازان شفاف سازی می شد. و اما در مورد حمایت از شرکت های بزرگ لطفاً بررسی کنید که آیا این شرکتها ریزش نداشته اند؟ آیا در طول رشد بعد از عید شرکت های کوچک هر روز مثبت 5 نداشته اند؟ در این ریزش ها همه سهامداران حقیقی متضرر شده اند و پیش گشایش نیز شده است غوز بالای غوز و باز بودن دست حقوقی ها و رانتخواران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
دولت بی بخاصیت به جای اتکا به داخل و تولید لبنیات و دارو و خوراک دام و ... با کمک حقوقی به جان مردم افتاده. حقوقی ها در قیمت بالا خالی کردند با روشهای نوسانگیری و اخلال هسته و رباط و .... .