بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
به همت گروه پیشگامان دنیای مالی وابسته به دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) جلسه اختتامیه مدرسه تابستانه مالی و معارفه گروه پیشگامان دنیای مالی و رونمایی از از پورتال این گروه برگزار شد.
کد خبر : ۲۲۸۰۷۸

به گزازرش بورس نیوز،مدرسه تابستانه مالی بعنوان یک دوره آموزشی در حوزه مالی و بازار سرمایه از هفته اول شهریورماه به مدت چهارهفته در دوسطح آشنایی بادانش مالی و آشنایی با ساز و کار معاملات بورس کالای ایران با ارائه اساتید مطرح حوزه مالی من جمله جناب آقای دکتر عبده تبریزی، دکتر صالح آبادی، دکتر اسلامی بیدگلی، دکتر معصومی نیا، دکتر صادقی شاهدانی و دیگر اساتید مطرح حوزه مالی بصورت مجازی و غیرحضوری باحضور تعداد زیادی از علاقمندین و فعالین حوزه مالی برگزار شد.
جلسه اختتامیه این دوره روز سه شنبه یکم مهرماه ساعت ۹ لغایت ۱۱ بصورت غیر حضوری با سخنرانی مسئولین بازار سرمایه و فعالین حوزه مالی من جمله جناب آقای دکتر سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، دکتر صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رئیس انجمن مالی اسلامی ایران، دکتر محمد عابد مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد و دکتر صادقی شاهدانی ریاست دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر صادقی شاهدانی ضمن تبیین ضرورت و اهمیت توجه به حوزه مالی در سیاست گذاری‌های کلان و ارتقای سواد مالی جامعه در راستای استفاده بهینه‌تر از بازار سرمایه جهت پیشرفت اهداف اقتصادی مورد انتظار بحث آموزش مالی را کلیدواژه موفقیت در این حوزه دانستند و تأکید نمودند گروه مالی این دانشکده تحت عنوان گروه پیشگامان دنیای مالی برنامه ریزی‌های دقیق و جامعی در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع در حوزه آموزش موضوعات مالی و بازار سرمایه همچنین پیشبرد طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی و ارائه خدمات مشاوره‌ای دارد.
ایشان عنوان کردند:
عده‌ای بدون ترس و بدون اینکه شناختی نسبت به بازارسرمایه داشته باشند وارد این بازار شدند. بازار سرمایه مانند اقیانوس پهناوری است. در این اقیانوس، کشتی‌های بزرگی میتوانند شنا کنند، اما اگر این کشتی‌ها بدون شناخت به اقیانوس حرکت کنند امکان این که مشکلاتی برایشان رخ دهد بسیار است. واقعیت‌های چند ماهه‌ی اخیر نشان میدهد کسانی که بدون ترس وارد این بازار شدند دچار پشیمانی شدند. این افراد دیگر بازار سرمایه را به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری نمیبینند. در این بازار هر کسی میتواند استفاده‌ی خود را ببرد چه تولید کننده باشد و چه کسی که میخواهد از ظرفیت بازار استفاده کند. من امیدوارم ادامه‌ی این مسیر ما را به جایی برساند که مسائل این بازار و چالش‌های این بازار و راه‌هایی را که همه‌ی علاقه‌مندان به بازار باید مورد توجه قرار دهند را مورد بحث و نظر قرار دهیم. این بازار فرصت بسیار مناسبی را برای مردمی کردن اقتصاد خواهد داشت و یا ایجاد خواهد کرد. بازار سرمایه اگر با احتیاط هرچه تمام‌تر مورد استفاده قرار بگیرد راهبرد مردمی کردن اقتصاد را که در اقتصاد مقاومتی نیز بر روی آن تاکید شده برای کشور و مردم به ارمغان خواهد آورد. ما باید برای این بازار ظرفیت شناسی کنیم تا با استفاده از آن اقتصاد مسیر تعالی خود را بپیماید.

در ادامه جلسه، جعفر عارفی از مسئولین اجرایی مدرسه تابستانه مالی و گروه پیشگامان دنیای مالی به ارائه گزارشی از روند اجرایی این مدرسه پرداحته و عنوان کرد این مدرسه توانسته است در ۵۸ ساعت جلسه آموزشی ۲۹ عنوان و سرفصل را با ارائه مطرح‌ترین اساتید این حوزه را پوشش دهد.
در ادامه جلسه، دکتر عابد مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد دقایقی به سخنرانی پرداختند و تأکید کردند همواره یکی ازمشکلات ما در دانشکده اقتصاد عدم توجه به حوزه مالی و بازار سرمایه بود لکن بسیار خرسندیم که هم اکنون جناب آقای دکتر صادقی در کنار گروه پیشگامان دنیای مالی من جمله آقایان بهرامی، همتی و عارفی این بال از اقتصاد را نیز فعال کرده و قدرتمند پیش میروند. چرا که برای درک اقتصاد درک بازار سرمایه ضروری است، بازار سرمایه به مثابه آزمایشگاه علم اقتصاد است و هر تصمیم اقتصادی ناچارا بازتابی در این بازار خواهد داشت. پس دانشجویی که به صورت تئوری میتواند تاثیرات نرخ بهره را بر روی بازار سرمایه بگوید، ولی نمیتواند در عمل آنرا به اجرا درآورد یک ضعف دارد و این ضعف را در بازار سرمایه میتواند برطرف کند. پس دانشجویان اقتصاد باید در بازار سرمایه فعال باشند. بحث دیگری که وجود دارد این است که در بازار سرمایه نهاد‌های مختلفی وجود دارد، ابزار مختلفی وجود دارد و برای درک آن‌ها باید وقت گذاشت.
دکتر عابد در ادامه سخنرانی خود عنوان کردند:
نکته‌ای که بازار سرمایه را نسبت به بازار‌های دیگر متفاوت میکند، میزان نقد شوندگی آن است. نقد شوندگی در بازار خوب است، ولی اذیت کننده است. در بازار‌های دیگر نوسانات قابل مشاهده نیستند، ولی در بازار سرمایه اینطور نیست و نوسانات قابل مشاهده اند و این امر باعث میشود تا افراد رفتار هیجانی داشته باشند. اگر روند بازار سرمایه را نگاه کنیم خواهیم دید که بازار سرمایه همیشه بیشترین بازده را داده است. دانشکده اقتصاد باید خودش مستقل باشد، خودش سبد سهام داشته باشد. دانشکده اقتصاد باید سرمایه گذاری کند. اگر بازار سرمایه را بلند مدت نگاه کنیم میبینیم که نسبت به بقیه‌ی بازار‌ها بیشترین بازده را داشته. ورود به بازار سرمایه بسیار آسان است. اما با توجه به قابل مشاهده بودن نوسانات و تحلیل‌های نادرست برخی افراد، ماندن در آن برای بعضی از افراد سخت است. اما صبوری، تحلیل و استفاده از ابزار درست هم میتواند فرد را از نظر علمی جلو ببرد و هم از نظر مالی. به همین علت این دوره تابستانه مالی بسیار تاثیر گذار است و علاوه بر افزایش دانش باید به آن عمل هم بکنیم. این بحث‌ها که میگویند اقتصاد ایران متفاوت است کاملا اشتباه است، چون اقتصاد یک علم است و نیاز به تجربه دارد تا بتوان از آن بازدهی گرفت.
در ادامه این جلسه دکتر صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات و رئیس انجمن مالی اسلامی ایران که سکاندار اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار نیز بوده است با حضور در این جلسه دقایقی به سخنرانی پرداختند، ایشان در این جلسه ضمن تشکر از کادراجرایی مدرسه تابستانه مالی عنوان کردند:
خوشبختانه بازار سرمایه‌ی ما طیف وسیعی از ابزار‌های مالی با درآمد ثابت و متغییر را شاهد است. همچنین حجم معاملات زیادی در بازار انجام میشود و نسبت به سال‌های اخیر، رشد خوبی داشته. روزی که هلدینگ خلیج فارس در بورس عرضه شد، حدودا هزار میلیارد تومن سهام عرضه شد. روزی که مخابرات عرضه شد نزدیک به چهار هزار و پانصد میلیارد تومان سهم عرضه شد. این روند نشان میدهد که بازار سرمایه ما همواره دستخوش افزایش‌های کمی و کیفی بوده است. امروزه میتوانیم نگاهی به بازار سرمایه برای تامین مالی داشته باشیم و حتی تقسیم وظیفه‌ای بین بازار پول و سرمایه انجام شود. به این معنا که بنگاه‌های بزرگ که خواستار تامین مالی هستند را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم تا تامین منابع مالیشان را از بازار سرمایه انجام دهند و بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین مصارف خرد و خانوار‌ها را از طریق بازار پول تامین مالی کنیم. به عنوان مثال فولاد مبارکه به بانکی مراجعه میکند تا برای تامین منابعش هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش بگیرد. اگر منبع بانک هزار میلیارد تومان باشد، با منابعش فقط بیست بنگاه را میتواند تامین سرمایه کند. در حالی که اگر این بنگاه بزرگ به بازار سرمایه برود و از آنجا تامین منابع بکند بانک نیز میتواند برای بنگاه‌های کوچک و متوسط تامین منابع کند. حتی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط هم صرفه‌ی اقتصادی ندارد که آن همه هزینه کند تا به اندازه‌ی ده میلیارد تومن سهام عرضه کند. حتی در بخش سرمایه گردش هم بازار سرمایه میتواند نقش ایفا کند. به طور مثال اوراق گام که به تازگی منتشر شده و هنوز هم خوب عملیاتی نشده، اما اگر به صورت مطلوبی عملیاتی شود میتواند سرمایه در گردش بنگاه‌ها را از طریق بازار سرمایه تامین کند؛ بنابراین بازار سرمایه در کوتاه میتواند به سرمایه در گردش کمک کند و در بلند مدت نیز میتواند به سرمایه ثابت کمک کند. ابزار‌ها و نهاد‌ها متعددی وجود دارد که در بازار سرمایه به سرمایه گذاران و سرمایه پذیران کمک میکند. با توجه به این که عده‌ی زیادی از مردم در بخش تقاضا به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه شده اند امکان دارد که روند خوبی را برای مدتی در پیش رو نداشته باشیم، چون افرادی که وارد میشوند اکثرا به بازار سرمایه نا آگاه هستند و تخصص ندارند و همچنین رفتار هیجانی دارند که این باعث میشود سهمی که هیچ ارزشی ندارد و هیچ مبنایی برای بالا رفتن قیمت ندارد، صف خرید شود. این رفتار‌ها ایراد دارند و باعث میشود آن فردی که تحلیل میکند و سواد مالی دارد بعد از مدتی بیخیال شود، چون تحلیل‌هایی که میکند اشتباه از آب در می‌آیند و این به معنا نیست که تحلیلش غلط بوده، ولی چون در این بازار پول آمده باعث شده تا بدون هیچ پیش زمینه‌ای افزایش ارزش پیدا کند؛ لذا جا دارد نهاد‌های مختلفی که در بازار سرمایه وجود دارد مردم را به سمت این که از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری، در بازار سرمایه گذاری کنند، هدایت کند. چون سازمان بورس بر روی صندوق‌های سرمایه گذاری به عنوان نهاد ناظر، نظارت دارد.
در زمینه‌ی تحصیل و آموزش در مسائل مالی با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف میتوانیم سواد مالی جامعه را بالا ببریم. به همین علت است که مدرسه تابستانه‌ی مالی نقش بسزایی در افزایش سطح علمی دارد. انشالله که بتوانیم این دوره‌ها را گسترش دهیم تا بتوانیم در سطوح مختلف برای افراد مختلف دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.

در ادامه جلسه اختتامیه مدرسه تابستانه مالی و معارفه گروه پیشگامان دنیای مالی دانشکده اقتصاد جناب آقای دکتر حامدسلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران با حضور در این جلسه دقایقی به سخنرانی پرداختند و ضمن تشکر از گروه پیشگامان دنیای مالی و کادراجرایی مدرسه تابستانه مالی عنوان کردند:
در اقتصاد ما معایبی وجود دارد که باعث شده خواه یا نا خواه رانت‌هایی ایجاد شود. خب طبیعی است که این رانت‌ها مانع از توسعه‌ی بازار سرمایه میشود. کارکردی که بورس کالا دارد همانند بازار بورس این است که کالا را از شرکتی میگیرد و به کسی که نیاز دارد، میدهد. یعنی از سرمایه گذار میگیرد و به سرمایه پذیر میدهد. بورس کالا بر این اساس که در گذشته مبادله‌ی کالا به کالا انجام میشده تشکیل شده و در ادامه به بورس کالا مدرن تبدیل شده. در کشور ما به جای اینکه از این ابزار‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم پوشش ریسک دهیم و کنترل قیمت داشته باشیم فقط به عنوان مشخص کردن قیمت استفاده میکنیم. با توجه به اینکه کشور ما همواره تحریم بوده و تورم نیز بر روی اقتصادش بسیار تاثیر گذاشته با راه اندازی ابزار‌های جدید، این انتظار میرود که افزایش قیمت داشته باشیم. برای راه اندازی ابزار‌های مالی دو طرف وجود دارد. یک طرفی که انتظار افزایش قیمت دارد و یک طرف دیگر که انتظار کاهش قیمت دارد. گذشته از چالش فرهنگ سازیکه در استفاده از ابزار‌ها داریم، چالش‌هایی دیگری هم وجود دارد. اتفاقی که در ماده ۳۲ قانون افتاده باعث شده تا جایگاه ابزار‌های مالی نسبت به گذشته بهتر شود. در این ماده استفاده از ابزار‌های مالی در اولویت قرار میگیرد. کالایی که در بورس قیمت گذاری میشود باعث جلوگیری استفاده از رانت میشود. برای این که اقتصاد شفاف داشته باشیم در قدم اول باید حوزه‌ی توسعه‌ی بازاری، ابزاری و نهادی شفافی داشته باشیم.
ایشان در ادامه با تأکید بر اهمیت بحث آموزش و ارتقای سوادمالی جامعه و همچنین پیشبرد امرپژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تأکید کردند که بورس کالای ایران آماده همکاری در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی با گروه پیشگامان دنیای مالی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد می‌باشد.
در بخش انتهایی جلسه، جعفر عارفی به نمایندگی از اعضای اصلی گروه پیشگامان دنیای مالی آقایان بهرامی و همتی به ارائه توضیحاتی در باره تشکیل این گروه و رونمایی از پورتال جامع دنیای مالی پرداخت:
عارفی عنوان کرد گروه پیشگامان دنیای مالی با تعدادی از دانشجویان دغدغه‌مند در حوزه مالی تشکیل شده و در یک تقسیم بندی کلی در حوزه فعالیت‌های آموزشی و تحصیلی، امور پژوهشی و تحقیقاتی، تشکیل شبکه فعالین مالی در راستای کادرسازی جهت استفاده از افراد توانمند در حوزه‌های کاری و کارآموزی، ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه سرمایه گذاری و حتی امور پژوهشی و علمی فعالیت میکند.
عارفی در ادامه عنوان کرد، این گروه به جهت پیشبرد اهداف و تعامل هرچه بیشتر با مخاطبین اقدام به تأسیس پورتال جامعی در حوزه مالی با عنوان دنیای مالی نموده است که مرجعی برای فعالین، علاقمندان و پژوهشگران این حوزه باشد. وی در ادامه گزارشی کوتاه از امکانات و بخش‌های سایت ارئه داد:
ارائه سیر‌های مطالعاتی و خدمات مشاوره‌ای برای افرادی که در ابتدای مسیر شروع مطالعات مالی هستند.
ارائه محتوا‌های آموزشی در نظام مسائل مختلف حوزه مالی و بازار سرمایه در قالب‌های گوناگون مکتوب، چندرسانه‌ای و...
امکان برگزاری دوره‌های آموزشی در دوسطح عمومی و تخصصی در مسائل مالی و بازار سرمایه از طریق این پورتال به نحوی که هم برای عموم مردم جامعه وعلاقمندان عمومی بازار‌های مالی قابل استفاده باشد و هم متخصصین و پژوهشگران این حوزه بتوانند این امکان را مورد استفاده قرار دهند.
تشکیل شبکه فعالین مالی به جهت شناسایی افراد توانمند و علایق افراد در راستای استفاده در فرصت‌های پژوهشی، آموزشی، کاری و کارآموزی
ارائه اخبار، تحلیل و مصاحبه‌هایی با افراد فعال و مطلع در حوزه مالی و بازار‌های مالی
ارائه خدمات مشاوره‌ای در سه بخش مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره تحصیلی و مشاوره پژوهشی

در انتهای جلسه جناب آقای دکتر صادقی شاهدانی ریاست محترم دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) ضمن تشکر مجدد از اساتید و مسئولین حاضر در جلسه و همچنین شرکت کنندگان در این جلسه مجازی به تداوم تعامل افراد با گروه پیشگامان دنیای مالی تأکید نمودند و عنوان کردند که پورتال جامع دنیای مالی تا انتهای هفته جاری بصورت کامل فعال خواهد شد و علاقمندان میتوانند با مراجعه به این سایت یا دیگر درگاه‌های مرتبط در فضای مجازی از مطالب فوق الذکر استفاده نمایند و یا در دوره‌های آموزشی طراحی شده شرکت کنند.
راه‌های ارتباطی با گروه پیشگامان دنیای مالی دانشکده اقتصاد:
سایت دنیای مالی www.donyayemali.com
صفحه اینستاگرام گروه پیشگامان دنیای مالی:@donya_e_mali
کانال تلگرامی گروه: @finance_isu
شماره تماس:۰۹۰۲۹۸۴۱۷۲۷
سامانه پیامکی:۵۰۰۰۲۰۴۰۶۶۸۸
علاقمندان جهت عضویت رایگان در خبرنامه گروه و دریافت اخرین اخبار از دوره‌ها و محتوا‌ها کلمه finance را به شماره ۵۰۰۰۲۰۴۰۶۶۸۸ پیامک نمایند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای بهبود جو روانی بازار سرمایه

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای بهبود جو روانی بازار سرمایه

ارسال نظر