بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸ گانه بورسی در سه ماهه تابستان ۹۹ نشان از سبقت ۹ گروه از شاخص سهام دارد.
کد خبر : ۲۲۸۱۲۰

پرمعامله ترین گروه های بازار کدامند؟

به گزارش بورس نیوز، فصل گرم سال به پایان رسید و شاخص کل بورس تهران با توجه به عملکرد منفی در دو ماه مرداد و شهریور به رشد ۲۵.۵ درصدی بسنده کرد. به این ترتیب شاهد رشد ۵۱ درصد شاخص سهام در تیرماه، افت ۸.۳ درصد در مرداد و ۹.۲ درصدی در شهریورماه، بودیم.

نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸ گانه بورسی در سه ماهه تابستان ۹۹ نشان از سبقت ۹ گروه از شاخص سهام دارد. در این میان بیشترین رشد شاخص صنعت از آن گروه ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با تک نماد «ولپارس» شد. این سهم در مجموع سه ماه گذشته با رشد ۱۴۷ درصدی همراه شد و با اختلاف رتبه نخست را در اختیار گرفت.

پس از این گروه، دیگر صنعت تک سهم یعنی گروه محصولات چرمی مورد توجه بورس‌بازان قرار داشت. در این راستا «وملی» تابستان ۹۹ را با رشد حدود ۹۰ درصدی قیمت به پایان رساند. گروه چند رشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» دیگر گروه پربازده بورس تهران در دوره مورد بررسی بوده که رشد ۵۱ درصدی را ثبت کرده است.

در این میان گروه‌های بزرگ کالایی نیز عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل ثبت کردند. در این راستا، گروه فلزات اساسی ۴۹ درصد، فرآورده‌های نفتی ۴۴ درصد، محصولات شیمیایی ۴۰ درصد و معدنی‌ها با رشد حدود ۳۶ درصدی در سه ماهه تابستان همراه شدند. در مقابل، اما گروه استخراج سایر معادن با تک نماد «کماسه» قعرنشین شد و افت ۵۲ درصدی را ثبت کرد. زراعی‌ها نیز در تابستان ۹۹ زیان هنگفتی به سهامداران خود تحمیل کردند و شاهد کاهش ۴۵.۵ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند.

بیشترین ارزش دادوستد سهام در این بازه زمانی، اما با معامله حدود ۱۱۶ هزار میلیارد تومانی از آن گروه فلزات اساسی شد.

بانکی‌ها و خودرویی‌ها نیز در این مدت پرمعامله ظاهر شدند و رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

طی شهریورماه نیز در مقابل سرخپوشی ۳۵ گروه، تنها سه صنعت کامودیتی‌محور با رشد قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. از این رو بیشترین رشد شاخص صنعت از آن گروه فلزات اساسی با افزایش ۱۳.۲ درصدی میانگین قیمت‌ها شد. پس از آن گروه کانه‌های فلزی رشد حدود ۱۰ درصدی را تجربه کرد و پتروشیمی‌ها نیز شاهد افزایش ۲.۵ درصدی شاخص صنعت خود بودند. در این میان گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» شاهد ریزش ۳۶.۸ درصدی قیمت بود. گروه فنی و مهندسی با دو نماد «رتکو» و «رمپنا» با کاهش ۳۴.۳درصدی مواجه شد. بیشترین ارزش دادوستد سهام نیز در این ماه از آن گروه فلزات اساسی با معامله ۳۷ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومانی شد. سه گروه بانک، فرآورده‌های نفتی و خودرو دیگر صنایع پرمعامله بورس تهران در آخرین ماه تابستان بودند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
براساس اعلام شرکت تامین ماسه ریخته گری؛

پرداخت سود "کماسه" آغاز شد

سودی ۱ ریالی تقدیم به سهامداران سهمی ۳۴.۰۰۰ تومانی؛

"وملی" کلاه به گشادی کفش‌های ملی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ دلیل برای جذابیت صنایع کامودیتی محور

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
چه وقت دولت دوباره خودش به بورس میزنه؟