بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ETFها شوکی بزرگ به "بورس"

عرضه صندوق‌های دولتی نه تنها کمکی به بورس ما نکرد؛ بلکه به این بازار ضربه هم زد.
کد خبر : ۲۲۸۴۴۰

شوکی به بازارهای مالی کشور

به گزارش بورس نیوز، رونق بازار سرمایه و استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در بورس، فرصتی طلایی برای اقتصاد کشور بود که از دست رفت. بعد از آنکه تقاضای این بازار به درستی پاسخ داده نشد و برخی سهم‌ها دچار حباب قیمتی شدند، عده‌ای با سواستفاده از وضعیت موجود، کلیت این بازار را حبابی توصیف کردند و در نتیجه خروج پول از بازار سرمایه، پول وارد بازار ارز و طلا و بازارهای کالایی و... شد و آرامش از بازارهای دیگر هم رخت بر بست.

حالا توصیه بعضی اقتصادیون، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی است تا نقدینگی سرگردان راهی بانک‌ها شود.

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اساسا در شرایطی که تلاطم در بازارها زیاد باشد، به علت سرایت‌پذیری بسیار فوری و شدید در بازارهای مالی، هر تغییری در یک بازار مالی می‌تواند منجر به افزایش تلاطم ها و بی‌ثباتی در سایر بازارها گردد.

وی افزود: بانک‌ها در حال حاضر وضعیت نسبتا با ثباتی دارند و سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان نظام بانکی، خود را با وضعیت فعلی بانک‌ها تطبیق داده‌اند و با وجود تلاطم بازارهای دیگر، بانک‌ها به سبب کنترل‌های دستوری، اوضاع مساعدتری دارند اما؛ سایر بازارها تحت تاثیر هر شوک بیرونی، واکنش نشان می‌دهند و در شرایط کنونی، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی همان شوک بیرونی است که می تواند بازارهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده و متلاطم‌تر کند. بنابراین باید تلاش کنیم از هرگونه شوک به بازارها جلوگیری کنیم تا اوضاع از آنچه هست، بدتر نشود.

عزتی اضافه کرد: بهتر است به جای آنکه با تصمیمات غیر کارشناسی، آرامش بازارها را بر هم بزنیم، چاره‌ای اساسی بیاندیشیم. دولت باید از مداخله در بازارها است بردارد و فقط به نظارت بپردازد. تبعات مداخله دولت در بازار خودرو را مشاهده کرده‌ایم و انتظار نمی‌رود حضور دولت در بازارهای مختلف سبب ثبات بازارها شود. در مورد بازارسرمایه هم دولت می‌توانست با عرضه سهام خود و خصوصی‌سازی واقعی، از بسیاری مشکلات بازار جلوگیری کند. اما برای عرضه سهام هم روش مناسبی انتخاب نشد و ETF های دولتی مورد استقبال قرار نگرفت. مهم‌ترین چالش این ETFها این است که فقط مالکیت سهم منتقل شده مدیریت دولت در شرکت‌ها همچنان ادامه دارد. عرضه صندوق‌های دولتی نه فقط کمکی به بورس ما نکرد؛ بلکه به این بازار ضربه هم زد و امیدواریم دولت علاوه بر به حداقل رساندن مداخله های خود در این بازار، مدیریت این شرکت ها را هم واگذار کند تا صندوق های دولتی، همچون سهام عدالت، سهام پست تلقی نگردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
دیروز کاوه رو با 20 درصد منفی باز و تایید کردند، ولی وبصادر رو با 10 درصد مثبت ابطال و مثالها زیاده ... شکی باقی نمیمونه ریزش دستوریه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
وضعیت نابسامان بورس به گزارش خبرگزاری صنایع،
شاپور محمدی در صفحه شخصی خود، نوشت: : وضعیت بازار امروز مأموریتی بود که عده‌ای در نهاد ریاست جمهوری خواهان تحمیل آن بر سازمان بودند، اما من حاضر به قبول آن نشدم. مدیرانی که در حال حاضر مسئولیت دارند و در چنین مأموریتی حالا باید پاسخگو باشند.
لعنت بر این حکومت دزد و دشمن مردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
ســــــلام
در ساعات 8/30 تا 9 پیش گشایش بازار / عامل ترس در سهامداران و ریزش قیمت سهام شده است .
ناشناس
Korea (Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
سقوط بازار بورس از امروز کلید خورد و تمام این بازی ها توسط صحرایی و هامونی و قالیباف بی سواد بود. فاتحه برای بازار بورس و شروع فروپاشی اقتصاد
ناشناس
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
به نظرم یکی از دلایلش این خبر هست!

طرح ترامپ برای تحریم کل نظام مالی ایران

سه منبع مطلع در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده‌اند، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با هدف قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران با جهان خارج را بررسی می‌کند.
منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند دولت ترامپ قصد دارد بیش از دوازده بانک ایرانی را تحریم کرده و ارتباط با کل بخش مالی ایران را ممنوع اعلام کند.
این منابع که خواسته‌اند گمنام بمانند، می‌گویند این تحریم‌ها دو هدف را دنبال می‌کنند: بستن معدود منافذ مالی موجود در تحریم‌ها که به دولت ایران اجازه کسب درآمد می‌دهد و بی‌اثر کردن وعده «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر.
بلومبرگ نوشته این پیشنهاد هنوز در دست بررسی است و برای دونالد ترامپ ارسال نشده است.
به موجب این پیشنهاد، دولت آمریکا کل بخش‌ مالی ایران را با استناد به فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲ تحریم خواهد کرد. دونالد ترامپ ژانویه سال جاری میلادی این فرمان را برای تحریم بخش‌های صنایع و عمران و معادن ایران صادر کرد.
دولت ترامپ، در صورت نهایی شدن این تصمیمات، نزدیک به ۱۴ بانک ایران را که تا به حال مشمول محدودیت‌های آمریکا نبوده‌اند در فهرست تحریمی قرار خواهد کرد.
بلومبرگ مدعی شده، پیشنهاد این تحریم‌ها در ابتدا به دلیل نگرانی از اثرگذاری آنها بر مبادله کالاهای بشردوستانه با ایران با واکنش سرد مقام‌های دولت ترامپ روبه رو شد، ولی در نتیجه فشارها از داخل و بیرون به دولت، اکنون از حمایت گسترده‌تری برخوردارند.
چند روز پیش منابع خبری گزارش دادند، ۵۶ نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» خواستار تحریم کل بخش مالی ایران شده‌اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
دزدی شاخ و دم دارد آقای محترم
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
دعوا زرگری ، ریزش دستوری ، ابلاغیه های من درآوردی بدون بررسی تبعات ابلاغیه ، مشکلات بورس ایران می باشد
دانش آموز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
دولت بجای واگذاری سهام خود در بانک و خودرو و پالایش با این داستان ETF و شل کن سفت کن وزارت نفت با وزارتخانه های دیگر باعث دلسردی سهامداران حقیقی شد . دولت میخواهد کرسی مدیریت حداکثری در همه چیز داشته باشد .
پول را از بازار سرمایه بیرون کشید زیرا خیلی راحت با بالا بردن نرخ ارز ، جیب خود را پر پول و بنیاد خانواده‌های ایرانی را می‌سوزاند .این دولت در هیچ موردی در این بیش از هفت سال حرفش حرف نبوده و بیشتر بفکر خالی کردن جیب مردم با فریب دادن مردم بوده است.
در مورد حمایت نرخ دلار از رئیس‌جمهور تا معاون و تمام افراد دولت خلاف واقع گفتند.
در مورد گران شدن سوخت در مصاحبه ها واقعیت را نگفتند
در مورد اینترنت و اصلاح قیمت خلاف حقیقت گفتند
حتی در مورد سیم کارت شاد برای محصلین و معلمین دروغ گفتند
در مورد 10 روز حمایت از سهام بی صداقتی کردند
و ...
بالاخره روزی خواهد آمد که که مدیران و مسئولان و دولت آرزو داشته باشند که مردم فقط به یک جمله از گفته‌های آنها اعتماد کنند و مردم یاد داستان چوپان دروغگو بیفتند .
من این نوشته را در حالیکه اشک از چشمانم سرازیر است می‌نویسم. ولی چقدر برخی از این مسئول نماها به خود و کشور و مردم ، بخاطر رفاه و ثروت فرزندانشان در اروپا و آمریکا و کانادا به این مملکت جفا کردند . خدا ازشان نگذرد
فروهر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
etf برای مردم سودی نداشت بجاش جیب دولت فریبکار روحانی را پر کرد... لعنت بر این دولت دروغگو که بزرگترین دشمن جان و مال مردم ایران است....
چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که مردم دیگر یارانه نخواهند....زررررررررررررررررررررررررررررررررررررشک
دلار 3000 تومنی رسیده به 30000 تومن قیمت اجناس بیش از 10 برابر شده.....خریدن یک خودروی از رده خارج مانند پراید برای خانواده ها به یک آرزو مبدل شده... وووو......بلند بگو مرگ بر روحانی
نا امید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
تو این اوضاع وحشتناک اقتصادی دوزار پس انداز داشتیم اونم تو بورس خوردن رفت.دیگه بحث دولت و جناح نیست کل حکومت دارند ملتو میچاپن.,وقتی حکومتیها جیب مردم را میزنند به کی باید پناه برد؟ حکومت که دزد باشد ملت چه خواهند شد؟