بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به سقوط ارزش بازار غول جاده مخصوص و سکوت حبابیون و...
کد خبر : ۲۲۸۵۴۶

آرزویی برای صدسال دوم و قندی تلخ تر از زهر

به گزارش بورس نیوز بدون شک مهم ترین خبر امروز، خبر تعیین وزیر برای وزارتی بود که چند ماهی است بی سکاندار اداره می شود. فارغ از تمام نظرهای موافق و مخالف، امیدواریم این بزرگوار هر روز چند دقیقه ای را هم صرف شنیدن درد دل تولید کنندگان کنند. قیمت گذاری های دستوری، علاوه بر آنکه برخی صنایع را تا مرز نابودی پیش برده، بلکه قشر زیادی از مردم را هم دلال کرده و افسوس که از جیب عده ای، به عده ای دیگر رانت می دهیم و یکی از حساس ترین مواردی که باید در موردش تجدید نظر کرد، همین قیمت گذاری هاست. خودتحریمی و بستن دست و پای تولیدکنندگان با زنجیر مقررات خلق الساعه، از دیگر مصائبی است که تولیدکنندگان با آن دست به گریبان اند و انتظار می رود چاره اندیشی شود. البته تامین کالاهای اساسی در بازار و مهار احتکارکنندگان و خلاصی مردم از صف های خرید مرغ و تخم مرغ و برنج و کره و... هم آرزویی است که امیدواریم تحقق آن به صد سال دوم عمرمان موکول نشود!

آمارهای سرگرم کننده برای رفع خستگی دوستان
آمارهای ما همیشه جالب توجه بوده و اگر در تحلیل هایمان کاربرد نداشته، حداقل سرمان را گرم کرده و لبخند به لب مان آورده. طبق یکی از همین آمارها، کارت خوان های فروشگاهی در یک سال اخیر، ۳۵۵۱ هزار میلیارد تومان پول جابجا کرده اند. حال آنکه حجم نقدینگی کل کشور (طبق یکی دیگر از آمارها) حدود ۲۶۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است! حالا تحلیلش با شما... البته این حجم جابجایی پول برای شرکت های PSP حتما خبر خوبی است.

سعی و خطا در ملاصدرا
یکی از بزرگواران اهل ملاصدرا وعده داده که EPS ها را برمی گردانیم. هنوز یادمان نرفته آن زمان که کارشناسان بازار سرمایه فریاد می کردند پیش بینی سود شرکت ها را حذف نکنید و دوستان در ملاصدرا لبخند ملیح می زدند و می گفتند با این اقدام ما، بورس تحلیلی تر می شود؛ چون سهامداران مجبورررر هستند خودشان تحلیل کنند! بازار تحلیلی تان را هم دیدیم، اما خواهشا دست بردارید! تا کی قرار است اجرا کنید و بعد به بازار خبر دهید و در نهایت بعد از آنکه بازار را به خاک و خون کشیدید، به مرحله قبل بازگردید؟ این سعی و خطاها نه فقط سرمایه های مردم را سوزاند که خودشان را هم آب کرد...

هیس، غول را پنچر کرده اند!
در روزهای صعودی بورس، دلواپسان بازار سرمایه مرتبا ارزش دلاری شرکت ها را محاسبه می کردند و آن را با مشابه خارجی مقایسه می کردند و در آخر اعلام حباب می کردند. اما این بزرگواران گویا بعد از ارسال نامه معروف شان، حسابی خسته شده و به ییلاق رفته اند. ارزش دلاری غول جاده مخصوص در این چند هفته از ۱۱ میلیارد دلار به ۲.۵ میلیارد دلار، تنزل کرده است. حال آنکه این بی نوا، اگر اجازه دهند با قیمت منطقی بفروشد، نه دستوری؛ سالانه بیش از این ارزش بازار فعلی، فروش خواهد داشت! حبابیون محترم تحلیلی ندارند؟

قندی تلخ تر از زهر 

قدیم رسم بود شرکت ها بعد از پایان سال مالی مجمع برگزار کنند و یک دورهمی کوچک بگیرند و کمی سود تقسیمی و یکی دو خبر خوب هم به سهامداران بدهند. اما بعضی شرکت ها، در رسوم دیرینه بازار یک تحول اساسی ایجاد کرده اند و یک مجمع جمع و جور برگزار می کنند و دست به یقه می شوند و اقوام هم را رگباری فحش می دهند و... و جالب تر آنکه با افتخار فیلم مجمع شان را هم دست به دست می چرخانند. کام سهامداران را تلخ کردی، قندی تلخ تر از زهر.‌..

حبابی از جنس طلا

اما در همین فاصله ای که این گزارش را می خواندید، حباب سکه به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید! حال آنکه قیمت سهام خیلی از شرکت ها (به تایید همان حبابیون) به کمتر از ارزش ذاتی رسیده. ولی چرا صف می کشیم که سهم بفروشیم و احتمالا سکه و طلا بخریم، الله اعلم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
یه نگاه به وجنات و سکنات رییس بورس بنداز، وجدانی اگر احساس اطمینان و آرامش و استقلال و اعتماد به آینده بورس بهت دست داد بگو ما دیگه نفروشیم.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
الان نه تنها من بلکه همه فهمیدند اون 25 اقتصاددان درست میگفتند، و حرف های شما اون استادهای اینستاگرامی یه پاپاسی هم نمی ارزه!!!
حقیقت اون چیزی بود که خودشو را هویدا کرد، اقتصاد راه خودش را میره چه به اون 25 نفر اتهام بزنید و چه نزنید. شما فقط چشمهای مردم تازه وارد را به روی حقیقت کور کردید. خوب اگر بورس حباب نداشت برید بخرید دیگه اتفاقا الان که ارزانتر شده برای شما که ارزشش را میدانند بهتره شده! نه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
شما رسانه ها مخصوصا بورس ونیوز باید همت کنید وریشه ذلالی که در وجود مردم ریشه دوانده را سست کنید .فرهنگ سازی مردمی که دارای فرهنگ بالایی بودند شده دلالی وگدا پروری وچشم ما روشن شد وداره کوپن هم وارد میشه.چی رو دادیم چی رو گرفتیم.شما باید اقسام خبر سپرده گذاری بی شرمانه انصار در نماد ثباغ را بارها وبارها وامثالهم رو منتشر کنید وامیدوارم جیره خوار این وآن نباشیدوبی جهت از نمادی تعریف یا تخریب نکنید وهر آنچه هست وحقیقت بیان شود گرچه ممکنه تاوان پس دهید ولی حداقل نزد خود وخودای خود سربلند هستید.