بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

بورس تهران به دنبال سنگرسازی

قیمت‌های برخی سهام که بیشتر صادرات محور بوده و گزارشات عملکردی مربوط به شهریور ماه آن‌ها هم از رشد درآمدی خوبی برخوردار است و سهمی قابل توجهی از کل ارزش بازار سهام را هم در اختیار دارند؛ به نقطه‌ای رسیده اند که نظر خریداران را به خود جلب می‌کنند.  
کد خبر : ۲۲۸۶۷۰

بورس تهران به دنبال سنگرسازی

به گزارش بورس نیوز، در بازارهای جهانی در ماه سپتامبر سهام به اوج قیمت خود رسید، اما از آن زمان حرکت صعودی قابل توجهی در بازار مشاهده نشده و سرمایه‌گذاران منتظر محرک جدیدی هستند. از طرفی مذاکرات بر سر بسته مالی جدید دولت آمریکا، هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است و از طرف دیگر، انتشار داده های اشتغال آمریکا می‌تواند بهانه‌ای‌جدید به سرمایه گذاران بدهد. این در حالی است که تنها در یک هفته گذشته چند شرکت بزرگ آمریکایی هزاران کارمند خود را اخراج کرده اند. در همین حال یکی از مشاوران ارشد ترامپ به کرونا مبتلا شده و رئیس جمهور آمریکا گفته تا مشخص شدن نتیجه تست کرونا، خود را قرنطینه خواهد کرد.
در اروپا اما ظاهراً‌‌‌ مذاکرات تجاری انگلستان و اتحادیه اروپا شکست خورده و اتحادیه اروپا می خواهد از راه قانونی علیه انگلستان اقدام کند.‌‌ در آسیا شاخص‌های سهام ژاپن رشد اولیه خود را از دست داده اند و معاملات سهام این بازار به دلیل مشکلات فنی متوقف شده است. این در حالی است که بازارهای سهام منطقه‌ای آسیا هم به دلیل تعطیلات عمومی بسته بودند.
در بازار طلا هرچند که مذاکره ترامپ و بایدن از طرفی و‌‌ انتشار آمار مثبت از‌میزان تولید و‌‌ فعالیت های خدماتی در چین،‌ که خارج از انتظار تحلیلگران موجب تقویت روند ترمیم اقتصادی این کشور شده است؛ اما شاهد رشد بیش از ۱.۵ درصدی اونس در بازار طی هفته گذشته هستیم.
بازار نفت هم تحت تاثیر اخبار مربوط به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا‌‌ بوده و کاهش سالیانه تقاضا‌‌ در فصل زمستان و اخبار مربوط به از سرگیری تولید نفت در لیبی هم بر قیمت آن اثرگذار خواهد بود. به طوری که قیمت نفت خام در معاملات روز چهارشنبه و با نخستین کاهش ماهانه از آوریل‌‌، در پایین محدوده ۴۰ دلار قرار گرفت‌و نسبت به هفته قبل شاهد افت ۳.۵ درصدی قیمت بازار نفت بودیم.

نگاهی به بازار داخلی

بورس تهران به دنبال سنگرسازی

در بازار‌های داخلی شاهد جهش نزدیک به ۷ درصدی در قیمت طلای ۱۸ عیار نسبت به قیمت هفته قبل هستیم و دلار در بازار آزاد در مرز ۳۰ هزار تومانی در حال معامله است.
بر اساس آمار‌ها قیمت مسکن هم در شهریور ماه نسبت به ماه قبل با رشد بیش از ۵ درصدی همراه بوده است. اما شاخص کل بورس با افت نزدیک به ۷ درصد دیگر در هفته‌ای که سپری شد، بیش از ۲۸ درصد از بالاترین میزانی که در تاریخ بیستم مرداد ماه به ثبت رسانده بود، پایین‌تر است و در حال حاضر به خط حمایتی‌ای برخورده است که طی یکماه گذشته دو بار سدی در برابر ریزش آن بوده و در روز چهارشنبه هم برای بار سوم این خط انصافا نقش حمایتی خود را خوب بازی کرد و لشکر عرضه را در مرز یک میلیون و پانصدهزار واحد متوقف کرد؛ که اگر این عملیات موفق بوده باشد و نیروی تقاضا در روز‌های آینده هم پرتوان ظاهر شود، می‌توان امیدوار بود که شاخص فعلا سنگر‌های از دست رفته تا مرز یک میلیون ششصد و چهل هزار واحدی را دوباره پس بگیرد و احتمالا تا روشن شدن نتیجه انتخابات آمریکا در همین کانال موضع بگیرد.
بورس تهران به دنبال سنگرسازی
شاخص کل هم وزن اما، نزدیک به ۲۶ درصد از ارزش خود، نسبت به اوج تاریخی خویش را از دست داده است و این در حالیست که همچنان بیش از نیمی از بازار که بیشتر بر این شاخص تاثیرگذارند تا شاخص کل، هنوز دچار صف فروش هستند و به تعادل نرسیده اند؛ و حال با رشد قابل توجه نرخ دلار در دوره‌ای که شاخص‌های بورس با ریزش همراه بوده اند، قیمت‌های برخی سهام که بیشتر صادرات محور بوده و گزارشات عملکردی مربوط به شهریور ماه آن‌ها هم از رشد درآمدی خوبی برخوردار است و سهمی قابل توجهی از کل ارزش بازار سهام را هم در اختیار دارند؛ به نقطه‌ای رسیده اند که نظر خریداران را به خود جلب می‌کنند.  

 

قوی ترین و ضعیف ترین عملکرد هفته

بورس تهران به دنبال سنگرسازی
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

ساز و کار و قواعد بازار متناسب با تحولات بازار تغییر کند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

ساز و کار و قواعد بازار متناسب با تحولات بازار تغییر کند

ارسال نظر