بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
با توجه به شرایط انتهای بازار روز چهارشنبه به نظر می‌رسد بازار، ساعات ابتدایی خود را با تقاضای‌های به ویژه حمایتی در نماد‌های بزرگ آغاز کند.
کد خبر : ۲۲۸۶۷۱

تقاضاهای حمایتی در نمادهای بزرگ


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، ابتلای ترامپ به کرونا و افزایش شانس بایدن برای ریاست جمهوری آمریکا، ریزش محتمل نفت و سایر کالا‌ها در بازار‌های جهانی، احتمال بالای انتشار گزارش‌های ۶ ماهه ناامیدکننده شرکت‌های کوچک و نزدیکی به انتخابات آمریکا و تاثیر شایان این رخداد بر بازار ارز، برخی از مهمترین و کلیدی‌ترین عوامل مدنظر سرمایه گذاران برای اتخاذ استراتزی‌های محتاطانه در هفته جاری و هفته‌های آتی است.

در شرایطی که برخی از کارشناسان به ویژه در هفته‌های اخیر، سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها را به واسطه افت قیمت محسوس سهام و افزایش قیمت دلار و مبالغ فروش توجیه پذیر می‌دانند، بسیاری از کارشناسان سرمایه گذاری و ورود مجدد به بازار بورس و البته سایر بازار‌های موازی را به واسطه سررسید تاریخ انتخابات آمریکا و احتمال بروز وقایع سیاسی و اقتصادی را بسیار پر ریسک می‌دانند.

به نظر بسیاری از کارشناسان خبره بازار سرمایه، با توجه به شرایط مناظره نخست و ابتلای ترامپ به کرونا چنانچه شاهد اتفاقاتی مثبت در انتخابات ماه آتی ریاست جمهوری آمریکا باشیم، سرمایه گذاران و سهامداران نمی‌توانند چندان دلخوش به ادامه روند رشد نرخ‌های فروش شرکت‌های داخلی و صادرات محور باشند و بنابراین بسیاری از این کارشناسان عدم ورود جدی به بازار بورس را در چنین شرایط پر ریسکی به صلاح نمی‌دانند.

رشد ۱۰.۴۸۵ واحدی شاخص کل در شرایطی در روز چهارشنبه و پس از ریزش‌های هر روزه جلب توجه کرد که به نظر می‌رسد سیاست‌های کدخدا منشانه سازمان بورس در خصوص صلب حق فروش نهاد‌ها و صندوق‌های حقوقی در نماد‌های بزرگ و کوچک و آتش زدن منابع بانک‌های کشور به اسم حمایت و خرید سهام خود توانست تا حدی روند منفی برخی از بزرگترین نماد‌های بازار را متوقف کند.

اخبار اقتصاد بین الملل:
بی شک مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را می‌توان مربوط به تاثیر ابتلای ترامپ و همسرش به کرونا بر بازار‌های مالی دنیا و البته آمریکا دانست. پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد آزمایش کرونای وی مثبت شده، شاخص بازار سهام اروپا و همچنین معاملات آتی آمریکا در روز جمعه سقوط کرد.

لازم به ذکر است، روز چهارشنبه و بنابر اظهارات ترامپ او و همسرش، ملانیا ترامپ به این ویروس مبتلا شده اند و اکنون خودشان را قرنطینه کرده اند. آن‌ها پس از اینکه نتیجه آزمایش کووید-۱۹ هوپ هیکس، یکی از نزدیکترین دستیاران ترامپ، مثبت اعلام شد، برای این بیماری آزمایش دادند.

بر این اساس نرخ ین، طلا و اوراق خزانه داری آمریکا که اغلب در زمان فشار به بازار به عنوان پناهگاهی دیده می‌شوند، همه همراه با اوراق قرضه در اروپا افزایش یافت. دیوید پیج، رئیس اقتصاد کلان در شرکت مدیران سرمایه گذاری آکسا، به تلویزیون بلومبرگ گفت: این یک شوک بزرگ است - این حوادث کاملاً برونزا هستند. کاملاً طبیعی است که بازار با کمی تنش و نوسان مواجه شود.

بر اساس این گزارش، امید به اقدامات مالی بیشتر توسط دولت در حال کم رنگ شدن است. قرارداد‌های S&P ۵۰۰ پس از تصویب بسته کمکی ۲.۲ تریلیون دلاری توسط دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان که جمهوری خواهان آن را رد کردند، ضعیف شد.

اما افت در حدود ۸ درصدی قیمت جهانی نفت و البته ۵ درصدی مس در روز پنجشنبه از دیگر تبعات کرونای ترامپ بود. بر این اساس شاخص نفت آمریکا در مسیر ثبت حدود ۶ درصد کاهش هفتگی و نفت برنت بیش از ۷ درصد کاهش هفتگی قرار دارد که دومین کاهش هفتگی متوالی هر دو شاخص خواهد بود.

نفت پیش از اعلام این خبر هم تحت تاثیر ابهامات درباره به توافق رسیدن کنگره و کاخ سفید درباره بسته کمک مالی کرونایی جدید روند کاهشی داشت و اعلام خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ این روند را تشدید کرد.

استفن اینس، استراتژیست ارشد شرکت اکسی کورپ با اشاره به رییس جمهور آمریکا، گفت: قیمت نفت در برابر اخبار کووید به شدت حساس مانده، زیرا این دیدگاه تقویت شده که هر کسی حتی رییس یک دولت هم در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارد. این خبر احتمال پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بیش از یک ماه دیگر برگزار می‌شود، تقویت کرده است.

در این بین، نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در سپتامبر ۱۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به اوت افزایش پیدا کرده که این افزایش عمدتا نتیجه عرضه بیشتر از سوی لیبی و ایران بوده که از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند.


اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما از اخبار منتشره از اقتصاد داخلی کشور، می‌توان به پست‌های هفتگی همتی در خصوص نقدینگی و شرایط بازار ارز اشاره داشت. بر این اساس همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در اوج فشار حداکثری و بعد از دو سال مقاومت بانک مرکزی درخط مقدم جنگ اقتصادی و درمقابل شدیدترین وبی سابقه‌ترین تحریم‌های پولی وبانکی وعلیرغم محدودیت دسترسی به درآمد‌های ارزی کشور، بانک مرکزی با تمرکز بر تأمین کالا‌های اساسی، دارو و مواد اولیه موردنیاز واحد‌های تولیدی، نیاز‌های اساسی و ضروری کشور را با تمام سختی‌ها به خوبی وکفایت تامین کرده واجازه نیزنداده است که واضعان تحریم به هدف اصلی خودشان در دوسال گذشته، که همانا فروپاشی اقتصاد کشور بود، برسند.

همتی افزود: با افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر، که در مورد دلایل آن به موقع خود توضیح خواهم داد، هجمه‌های سازمان یافته وبعضاً با هدف‌های خاص، علیه بانک مرکزی آغاز شده و با وجود سختی‌ها و دشواری ها، کنترل نرخ ارز دغدغه مهم بانک مرکزی بوده، مردم عزیز مطمئن باشند بانک مرکزی بدون توجه به حواشی، به تلاش خود، برای ثبات سازی بیشتر در بازار‌ها و انشاالله عبور مطمئن از آخرین مراحل فشار حداکثری، ادامه خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این روز‌ها بعد از طرح مکانیزم ماشه، اخباری در موردقطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح می‌شود، فارغ ازقابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن دربازار ارز سایه افکنده و درحالی که درمقابل آن، خبر‌های مثبتی از منابع مسدود دارم. ونیز، همانطور که قبلا گفتم روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بازار دوم، دربسترسامانه نیما، بخصوص سه ماهه اخیر، بهتر ازقبل شده است.

صادرکنندگان بالغ بر ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های ۱۳۹۷ -- ۱۳۹۸ خود را، به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنهابه حدود ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. میانگین وزنی نرخ ارز در سامانه نیما نیز، با روند کاهشی به محدوده ۲۳ هزار تومان به ازای هر دلار رسیده است، که البته تأثیرخود را بتدریج درنرخ‌های بازار نشان خواهد داد.

بازار امروز:
علیرغم آنکه شاهد حمایتی جدی از سوی سهامداران عمده از نماد‌های تاثیرگذار بازار همچون "خودرو"، "تاپیکو"، "فارس" و نماد‌های بانکی در روز چهارشنبه و رشد بیش از ۱۰.۴۸۶ واحدی شاخص کل بودیم، اما نگاهی به روند معاملات در اکثر نماد‌های مورد حمایت، حقایقی مایوس کننده را در خصوص کلیت بازار آشکار می‌سازد:

۱- کاهش چشمگیر تمایل به سرمایه گذاری و خرید سرمایه گذاران حقیقی و خرد در بازار

۲- محدود شدن و عدم فروش سهم توسط سهامداران حقوقی که این موضوع را می‌توان از مهمترین پتانسیل‌های عرضه در قیمت‌های مثبت قلمداد کرد (هر چند که ظاهرا و بنابر صلاحدید و تصمیمات غیر کارشناسی مدیران سازمان بورس فعلا سهامداران حقوقی به عنوان بزرگترین فعالین بازار سرمایه اجازه عرضه در نماد‌های خاص را ندارند)

۳- پر شدن سقف سرمایه گذاری نهاد‌ها و سهامداران عمده در روز‌های آتی و احتمال بالای عدم حمایت در صورت ریزش مجدد قیمت‌ها

۴- همچنان تمایلی به خرید در نماد‌های کوچک بازار به دلیل حباب‌های قیمتی معنادار در این نماد‌ها نیست که این موضوع بی شک در فرار سرمایه‌ها و روند منفی ادامه دار این نماد‌ها و کلیات بازار تاثیر خواهد داشت.


در خصوص بازار سهام و با توجه به شرایط انتهای بازار روز چهارشنبه به نظر می‌رسد بازار، ساعات ابتدایی خود را با تقاضای‌های به ویژه حمایتی در نماد‌های بزرگ آغاز کند، اما رفته رفته به حجم عرضه در نماد‌های بزرگ و مورد توجه دوستان شاخص ساز افزوده شود. به نظر می‌رسد همچون روز‌های اخیر شاهد تشکیل صفوف فروش در بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک باشیم و همانند سایر روز‌های ماه گذشته حمایت‌های کورکورانه و رنج‌های مثبت در نماد‌های عزیز کرده بازار سرمایه دور از ذهن نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صفر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
............ تعجب آوره شاخص بورس آمریکا1.5درصد بعلت کرونایی شدن ترامپ افت کرده مینویسی سقوط....
ولی بورس خودمان بعضی سهام حتی70درصدسقوط کردن مینویسی اصلاح...
در کجای دنیا1.5درصد را میگن سقوط ولی70درصد را میگن اصلاح