بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
از سوی نمایندگان خانه ملت رقم خورد؛

طرح "مجمع سهامداران حقیقی" آمد/ "اختصاصی"

پس از پنج دهه انتظار سهامداران خرد برای نقش آفرینی در تصمیمات کلان بازار سرمایه، طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در دستور کار پارلمان قرار گرفت.
کد خبر : ۲۲۸۸۰۸

طرح

به گزارش بورس‌نیوز، توسعه فعالیت های تجاری موجب هر چه پیچیده‌تر شدن مناسبات تجاری و مالی شده است، بدین منظور موضوع مهم برای استمرار فعالیت‌های بنگاه های اقتصادی یعنی تامین منابع مالی از  جمله دغدغه‌هایی است که با سرمایه گذاری در بورس قابل رفع خواهد بود.

کارشناسان بازارسرمایه می‌توانند نظر خود را در خصوص " مجمع سهامداران حقیقی" به info@boursenews.ir ارسال نمایند.

سرمایه گذاری در بورس از سویی موجب تسهیل تامین منابع مالی برای بنگاه های اقتصادی و از سوی دیگر مدیریت معضل بزرگ اقتصادی امروز کشور یعنی بمب نقدینگی است که می تواند مدیریت سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، شفافیت عملکرد بنگاه های اقتصادی و در نتیجه شفافیت، نظم و توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد.

متن کامل این طرح (مجمع سهامداران حقیقی) را می‌توان در این لینک مشاهده کرد.

طرح

طرح طرح

طرح

طرح

طرح

 

جای خالی مجمع سهامداران حقیقی در بازار سرمایه

احسان رضاپور در گفت‌وگو با بورس نیوز با بیان اینکه جای مجمع سهامداران حقیقی تاکنون در بازر سرمایه خالی بود، اظهار کرد: تاکنون در استراتژی‌ها و سیاست گذاری‌هایی که صورت می‌گرفت و بر روی بازرار سرمایه، وضعیت معاملات و نوسانات آن تاثیر می‌گذاشت و همچنین عواملی که منافع سرمایه گذاران خرد را تامین و یا از بروز خسارت یا تهدید‌هایی که برای آن‌ها دارد جلوگیری می‌کند مشارکت نداشتند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چند اعضای شورای عالی بورس این موارد را مدنظر قرار می‌دادند، اما در مجموع جایگاه عده‌ای مستقل از اشخاص حقیقی و سهامداران خرد خالی بود و این موضوع موجب می‌شد
به طور دقیق و کامل درباره موضوعات حرف هایشان شنیده نشود و از زاویه کامل به مسائل نگاه نشود و در برخی موارد تصمیماتی گرفته شود که شرایط نامناسبی را برای سرمایه گذاران خرد به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد مجمع سهامداران خرد اتفاق بسیار خوبی است گفت: فعالان بازر سرمایه مدت‌ها بود که دنبال ایجاد چنین مجمع‌ای بودند که در مجلس جدید این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

رضاپور درباره اینکه چرا چنین تشکلی در بازار سرمایه تاکنون وجود نداشت، بیان کرد: در سال ۹۸ افراد درگیر بازار سرمایه بیشتر شدند و اهمیت موضوع دوچندان شد و پیگیر‌های افراد پیشکسوت بازار توانست جایگاه این موضوع را در اهالی سیاستگذار تقویت کند و امروز به نقطه‌ای برسیم که شاهد ورود مجلس باشیم.

مدیرعامل بیتیکو خاطرنشان کرد: طبیعتا باید از بستر‌های آنلاین و تجمیع نظرات کمک گرفت تا یک مجمع قوی تشکیل شود، اما موضوعی که می‌تواندمغفول بماند تایید صلاحیت افرادی است که در این ماجرا دخیل خواهند بود و در رای دادن و نامزد شدن حتما باید پروسه‌های مشخصی در نظر گرفت که افراد واجدالشرایط به نمایندگی از سرمایه گذاران خرد این نقش را برعهده بگیرند.

نقش مثبت مجمع سهامداران حقیقی در آینده بورس

حسین سلیمی نائب رئیس هیات مدیره بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: ایجاد مجمع سهامداران حقیقی و حضور افرادی از این مجمع در شورای عالی بورس اگر بتواند نقطه نظرات بخش حقیقی بورس را به شورای عالی بورس انتقال بدهد موثر و مفید خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: با توجه به اینکه حقیقی‌ها بخش زیادی از بازار سرمایه را شامل می‌شوند اگر نماینده‌ای در شورای عالی بورس داشته باشند می‌توانند ایفای نقش کنند و مسائل را به گونه‌ای در شورای عالی بورس مطرح کنند که تصمیم گیری‌ها بهتر و پخته‌تر صورت بگیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه البته تشکیل چنین مجمعی که همه حقیقی‌ها را در بر بگیرد مشکل است، گفت: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در شورای عالی بورس حضور دارد و بخش حقیقی نیز می‌توانند با اتاق همسو شده و به عنوان نماینده به شورا معرفی شوند.

سلیمی بیان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور است ودارای ۱۹۰ تشکل ثبت شده است، سهامداران حقیقی بورس نیز می‌توانند به عنوان یک تشکل در اتاق بازرگانی ثبت شوند و از این طریق نماینده آن‌ها در شورای عالی بورس حضور پیدا کند.

گفتنی است، در صورت تشکیل این مجمع دارای ۷ عضو هیئت مدیره خواهد بود که به وسیله انتخابات مجازی توسط سهامداران انتخاب می‌شوند.

 
در مجلس کلید خورد؛ طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی

قاضی زاده هاشمی  اظهار کرد: پس از پنج دهه انتظار سهامداران خرد برای نقش آفرینی در تصمیمات کلان بازار سرمایه، طرح تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در دستور کار پارلمان قرار گرفت.

وی افزود:  در چند سال اخیر سهم سهامداران حقیقی از ارزش معاملات به صورت تصاعدی در حال افزایش است، اما هیچ ابزار قانونی برای پیگیری حقوق خود نداشتند

نایب رییس مجلس گفت: در صورت تصویب این طرح سهامداران حقیقی دو نماینده در شورای عالی بورس خواهند داشت و مجمع سهامداران حقیقی می‌تواند تخلفات بازار سرمایه را رصد و به نهاد‌های ذی صلاح گزارش نماید.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: همچنین ساماندهی، نظارت و اعطای مجوز فعالیت در فضای مجازی به این مجمع واگذار می‌شود و طبق این طرح صدور مجوز آموزشگاه‌های بازار سرمایه و تصویب استاندارد‌های آموزشی بر عهده این مجمع خواهد بود.

وی تصریح کرد: این مجمع دارای ۷ عضو هیئت مدیره خواهد بود که به وسیله انتخابات مجازی توسط سهامداران انتخاب می‌شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
خوبی پینوکیو این بود که دماغش بزرگ میشد
محمد حسن
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
الان سهم های خرد مثل دارویی و غذایی در بازار داره خشک میشه و هیچ حامی نداره ..
و روز به روز داره پولهامون انگار بلوکه شده ..
ایا این درسته ..
خدایا به تو پناه میبریم ..توی این اوضاع بد اقتصادی ین چند درصد پس اندازمون را هیچ کردن ..
دیگه به کی اعتماد کنیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
اگر ساز و کار انتخاب نمایندگان، به درستی بنا نهاده بشه و نمایندگان منتخب واقعی سهامداران حقیقی باشند، میتوان به مفید بودن طرح امیدوار بود.
شمس
Romania
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
طرح خوبی هست مشروط براینکه کل گردانندگان مجمع ،بیش از یک سال نتوانند جمعی هیات مدیره باشند وهزشش ماه یکبار نصف اعضاء جدید جایگزین اعضای قدیمی شوند .باصطلاح اعضاء طولانی مدت درهیات مدیره نباشند بلکه پس ازهر دوره یکساله ،پنج سال بعد بتوانند مجدد کاندید هیات مدیره شوند .
علی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
بد بختی این ملت اینکه تمام مسِولین فکر میکنند مردم شاخ دارن
مجید
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
پرایدم رو فروختم 50ملیون گذاشتم بورس شده20ملیون الان موتور هم نمیدن با این پول
خدااااااااااا
هیچوقت نمیبخشمتون دزدای کثیف
-
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
کاش میشد از اینایکه تنها دارایی و پس انداز 30 سال کار و زحمت ما را در چند هفته مالخود کردند انتقام گرفت.
رضا
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
چیزی که امروز شاهد آن هستیم اینه عده زیادی در بازار بورس ضرر کردن که همه آنها سهام داران خورد حقیقی هستیم .که به دعوت دولت صدا سیما با این بازار آشنا شدیم غافل از آن که خود حضرات جزو حقوقی های هستن که یک تله حرفه ای برای ملت گذاشتن .......چیزی هم که مشخص معلومه هر کسی نمیتونه در بازار سرمایه صود کنه ماهم سواد این کار نداریم فقط یه جوری بشه که بتونیم سهامی که خریدم بفروشیم ....چاره ای نیست ما هم از شما یاد میگیریم تو شغل خودمون حرفه ای هستیم سر کس دیگه کلاه میزاریم .....این میشه که میشم ملت دروغ دغل ...بورس نیوز پخش کن دادا
محمود
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
عزیزان دولت وحقوقی ونماینده اینا همه دستشون توی یه کاسه هست اگه بخوان از سهامدارای کوچک حمایت کنند پس حقوق نماینده ها از کجا باید بیاد پول دنا پلاس نماینده ها پول ما سهام داران خرده که هفتاد در صد تو ضرر هستیم علی برکت الله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
همه بازی خوردیم .دولت وحقوقی ها جیبشون‌پرشده فعلا.
حمزه غفاری
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
من نوشته سرمایه گذاران را خوندم و از ضررهایی که کردند گلایه می کنند و کلا دولت را مقصر می دانند اما از قدیم یک ضرب المثل است که می گویند آدم طمع کار سریع گول می خورد. شما برای سهامداری نیومدید اومدید یک شبه با بورس پولدار شوید و .... گول خوردید‌ .
ناشناس
-
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
از اون روزیکه رئیس مجلس گفت از بورس حمایت میکنیم 30-40درصد دیگه ریزش کرد که هنوزم ادامه داره.حالا ما قسم حضرت عباسو قبول کنیم یا دم خروسو؟ همه دست در دست هم جیب مردم را میزنند