بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
به نظر می‌رسد بازار، ساعات ابتدایی خود را با تقاضای‌های به ویژه حمایتی در نماد‌های بزرگ آغاز کند، اما رفته رفته به حجم عرضه در نماد‌های بزرگ و مورد توجه دوستان شاخص ساز افزوده شود.
کد خبر : ۲۲۹۱۴۴

تقاضاهای ویژه حمایتی در ساعات ابتدایی

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در حالی که دنبال کردن تحولات بازار ارز، خودرو و طلا، نشانگر خروج سرمایه گذاران حرفه‌ای این بازار‌ها در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از استقبال سرمایه گذاران آماتور از این بازار‌ها بوده، به نظر می‌رسد خریداران این روز‌های بازار سرمایه می‌بایست تبعات احتمالی نتایج انتخابات آمریکا را به طور کامل بپذیرند.

بی شک یکی از پر ریسک‌ترین مقاطع زمانی خرید سهام در سال‌های اخیر را می‌توان سه هفته منتهی به انتخابات امریکا دانست چرا که به گواه اظهارات بسیاری از کارشناسان مالی و اقتصادی برد احتمالی بایدن در انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، چه از نظر روانی و چه از نظر آزاد شدن احتمالی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر، منجر به کاهش قیمت ارز، نرخ‌ها در بازار خودرو، ملک و البته سهام خواهد شد.

اینکه چگونه بسیاری از سرمایه گذاران کشور در شرایطی که تمام اخبار بین المللی و نظرسنجی‌ها شانس بالایی برای پیروزی بایدن در انتخابات ماه آتی آمریکا، همچنان ریسک خرید در بازار‌های مالی و کالایی را تقبل می‌کنند اتفاقی است که می‌بایست تبعات این ریسک را بپذیرند.

به نظر بسیاری از کارشناسان خبره بازار سرمایه، با توجه به شرایط مناظره نخست و نتایج نظرسنجی ها، سرمایه گذاران و سهامداران نمی‌توانند چندان دلخوش به ادامه روند رشد نرخ‌های فروش شرکت‌های داخلی و صادرات محور باشند و بنابراین بسیاری از این کارشناسان عدم ورود جدی به بازار بورس را در چنین شرایط پر ریسکی به صلاح نمی‌دانند.

در حالی رشد ۲۶.۰۰۰ واحدی شاخص کل در شرایطی در روز چهارشنبه و پس از ریزش‌های هر روزه جلب توجه کرد که به نظر می‌رسد عدم صدور مجوز بانک مرکزی برای نرخ تسعیر دلاری بیش از ۱۱.۰۰۰ تومان به بانک‌ها و احتمال بالای ادامه روند کاهشی نرخ محصولات فلزی در بورس کالا از مهمترین چالش‌های روز جاری باشد.

اخبار اقتصاد بین الملل:
بی شک مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را می‌توان مربوط به گمانه زنی‌ها در خصوص سرانجام انتخابات آمریکا در هفته‌های آتی دانست. در این ارتباط "آلن لیچمن" که از قدرت عجیبی در پیش بینی انتخابات آمریکا در ۴۰ سال گذشته برخوردار بوده در جدیدترین پیش بینی خود، بایدن را رییس جمهور آتی آمریکا می‌داند.

وی تاریخدان سرشناس آمریکایی که در دهه ۱۹۸۰ مدلی را برای پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارائه کرد و در ۴ دهه گذشته سیستم وی به درستی پیروز رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را پیش‌بینی کرده و در سال ۲۰۱۶ هم جزو معدود کسانی بود که علی‌رغم نتایج نظرسنجی‌ها ترامپ را پیروز انتخابات پیش‌بینی کرد، این‌بار معتقد است ترامپ برنده انتخابات پیش‌رو نیست.

این تاریخ‌دان آمریکایی افزود: هرگز در تاریخ ایالات متحده حزبی که کنترل کاخ سفید را در دست دارد شاهد چنین دگرگونی سریع و بزرگی در عرض چند ماه نبوده و ترامپ نباید هیچ کسی را غیر از خودش در این خصوص مقصر بداند. زیرا وقتی شما قدرت را در اختیار دارید، نحوه عملکرد دولت شماست که اهمیت دارد نه عملکرد انتخاباتی.

او درباره اعتماد بیش از حد خود به پیش‌بینی‌اش و مقایسه آن با انتخابات سال ۲۰۱۶ گفت: وضعیت کاملاً متفاوت بوده، زیرا او (ترامپ) اکنون در قدرت بوده و بر مبنای سابقه‌اش سنجیده خواهد شد.

از دیگر اخبار بین المللی با اهمیت منطقه و ایران نیز می‌توان به سفر ظریف به چین اشاره کرد که شایعه احتمال بالای عملی شدن توافقنامه تجاری این دو کشور را در ماه‌های آتی را بیش از پیش تقویت می‌کند. بر این اساس وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت وانگ ویی وزیر امور خارجه چین و در راس هیأتی بلندپایه به چین سفر کرده، روز گذشته با استقبال مقامات این کشور وارد استان یون نان در جنوب چین شد.

چانگ هوآ سفیر چین در تهران روز گذشته در توئیتی از دعوت وزیر خارجه چین از ظریف برای انجام دیدار رسمی از پکن خبر داد. خطیب‌زاده دستور کار این سفر را تبادل نظر در مورد تحولات بین‌المللی، منطقه‌ای و گسترش روابط دوجانبه ذکر کرد و افزود: دو کشور در عرصه‌های مهمی مانند مقابله با یکجانبه گرایی و مداخله آمریکا در امور داخلی کشور‌ها اتفاق نظر دارند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما از اخبار منتشره از اقتصاد داخلی کشور، می‌توان به تحریم ۱۸ بانک و نهاد مالی ایران توسط آمریکا در روز جمعه اشاره کرد که اظهار نظر‌های متعددی را در این خصوص به همراه داشت که مهمترین آن‌ها را می‌توان به اظهارات همتی نسبت داد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به تسری تحریم‌های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و موادغذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوز‌های لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: هر چند درماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیر‌ها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.

همتی تأکید کرد: این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور بوده و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، بی شک یکی از پر ریسک‌ترین مقاطع زمانی خرید سهام در سال‌های اخیر را می‌توان سه هفته منتهی به انتخابات امریکا دانست چرا که به گواه اظهارات بسیاری از کارشناسان مالی و اقتصادی برد احتمالی بایدن در انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، چه از نظر روانی و چه از نظر آزاد شدن احتمالی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر، منجر به کاهش قیمت ارز، نرخ‌ها در بازار خودرو، ملک و البته سهام خواهد شد.

در خصوص بازار سهام و با توجه به شرایط انتهای بازار روز چهارشنبه به نظر می‌رسد نرخ تسعیر ارز بانک‌ها که البته بسیار کمتر از گمانه زنی‌ها و شایعات پیرامون بانک‌ها بوده و نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و افزایش بیش ازحد ریسک‌های سرمایه گذاری از مهمترین چالش‌های بازار در روز جاری باشد.

به نظر می‌رسد بازار، ساعات ابتدایی خود را با تقاضای‌های به ویژه حمایتی در نماد‌های بزرگ آغاز کند، اما رفته رفته به حجم عرضه در نماد‌های بزرگ و مورد توجه دوستان شاخص ساز افزوده شود. از طرفی با احتمال بالا شاید برخلاف دو روز معاملاتی گذشته شاهد تشکیل صفوف فروش در بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک باشیم و همانند سایر روز‌های ماه گذشته حمایت‌های کورکورانه و رنج‌های مثبت در نماد‌های عزیز کرده بازار سرمایه دور از ذهن نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
ظاهرا با آمدن بایدن قراره دلار بشه1000تومان.به همین خیال باشید بورس نیوز جان..دلار دیگه زیر 20.000تومان نخواهد آمد
ناشناس
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
هزار تومان که نه ولی جو حبابی قیمتی در بازارها رو میشکونه و عزای بزرگی برای دلال ها به ارمغان میاره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
به نظر میاد که بازار ما در توهم انتخاب مجدد ترامپ باشه و امیدوارم زیان های سنگین احتمالی پیش رو منجر به تجمع در مقابل سازمان بورس نشه و سرمایه گذارها برای یک بار هم که شده مسئولیت انتخاب های خودشون را به گردن بگیرند.