بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
به نظر می‌رسد که اثرات ناشی از قیمت‌های جدید اعمال شده در دارایی‌های ارزی بانک‌ها و همچنین صندوق دارا سوم که برای بار دوم قرار است سهام بانک‌های ملت، صادرات و تجارت در آن عرضه شود، پیش خور شده است.
کد خبر : ۲۲۹۲۳۸

صندوق داراسوم و اثر آن بر معاملات گروه بانکی

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد افزایش جزئی شاخص کل بودیم. شاخص کل با رشد یک هزار واحدی که معادل ۰.۱ درصد بود به یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد رسید. با این حال، شاخص کل هم وزن رشد بهتری را تجربه کرد و با افزایش ۰.۸ درصدی به بیش از ۴۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد رسید تا به این ترتیب فاصله خود را از کانال ۳۰۰ هزار واحدی بیشتر کند. ارزش معاملات به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال رسید که کمتر از میانگین ارزش معاملات روز‌های اخیر بوده است.

گروه‌های فلزات اساسی و پتروشیمی که از جمله گروه‌های ارزمحور بازار به شمار می‌آیند با کاهش قیمت همراه بودند، اما از سوی دیگر شاهد ادامه روند مثبت در گروه بانکی و خودرویی بودیم. شناسایی سود تسعیر ارز ناشی از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به بانک‌ها و همچنین حمایت‌های بازارگردان‌های نماد‌های بانکی که در قیمت‌های مثبت و با منابع مالی نامشخص و عجیب به این امر می‌پردازند، منجر به رشد قیمت‌ها در گروه بانکی شده است. لازم به ذکر است،

در روز‌های اخیر شاهد خرید‌های سنگین از سوی کد‌های حقوقی حامی نماد‌های بانکی مشخصی هستیم و این موضوع از این حیث که آیا این چنین حمایت‌هایی منجر به تداخل و تضعیف بانک‌ها در اجرای وظایف ذاتی خود که ارائه تسهیلات به بخش تولید و خدمات است خواهد شد یا نه؟

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه تجارت خارجی، سخنگوی گمرک گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در شهریورماه، از رشد ۲۴ درصدی صادرات در این ماه نسبت به مرداد از لحاظ ارزش حکایت دارد. از کل تجارت ۱۱ میلیون تنی، ۸ میلیون و ۲۵۲ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار شامل صادرات و دو میلیون و ۶۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار سهم واردات بوده و به این ترتیب در شهریور ماه نیز همچنان با کسری تراز تجاری مواجه هستیم و علی رغم کاهش این کسری نسبت به ماه‌های گذشته، همچنان با ضعف صادرات غیرنفتی افزایش قیمت ارز را در بازار‌ها شاهد هستیم.

قیمت دلار در بازار آزاد و در سایه بی تحرکی و انفعال عجیب و سکوت مشکوک دولت مردان به بیش از ۳۰ هزار تومان نیز رسید. در حالی شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی نرخ ارز در کشور هستیم که رئیس بانک مرکزی بار‌ها نسبت به توهمی بودن این قیمت‌ها نظر داده است و هیچ اقدام عملی مشخصی در خصوص حفظ ارزش پول ملی کشور انجام نداده و صرفا با بیان برخی موارد مبهم و غیرقابل اثبات، سعی در سپری کردن روز‌ها را داشته است.

در خبری از گروه بانکی، برخی خبر‌ها حکایت از رشد نرخ سود بانکی حکایت دارد. به نظر می‌رسد که یکی از راهکار‌های دم دست و بی زحمت برای ارکان تصمیم گیر اقتصادی کشور، رشد ناگهانی نرخ بهره است.

مشخص نیست که میزان رشد نرخ بهره چقدر خواهد بود و این موضوع منجر به چه میزان فشار مالی به واحد‌های تولیدکننده و وام گیرندگان داشته باشد؟ به طور منطقی هر گونه رشد محسوس نرخ سود بانکی می‌تواند اثر منفی بر بازار سرمایه از طریق تعدیل نرخ قیمت به درآمد انتظاری فعالین بازار و رشد نرخ سود بدون ریسک و همچنین احتمال خروج بخشی از منابع مالی از بازار سرمایه به بازار پول را در پی داشته باشد.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار رشد عرضه‌ها در گروه بانکی را خواهیم داشت. به نظر می‌رسد که اثرات ناشی از قیمت‌های جدید اعمال شده در دارایی‌های ارزی بانک‌ها و همچنین صندوق دارا سوم که برای بار دوم قرار است سهام بانک‌های ملت، صادرات و تجارت در آن عرضه شود، پیش خور شده است.

در سایر گروه‌ها نیز به نظر می‌رسد که بازار با توجه به عدم ثبات نرخ ارز، توجه چندانی به رکوردشکنی‌های بازار ارز ندارد و افزایش عرضه‌ها در نماد‌های ارزمحور در معاملات روز گذشته نشان از این موضوع داشت.

احتمال کاهش نرخ فولاد با توجه به دستورالعمل‌های جدید مصوب نیز منجر به افزایش عرضه‌ها در گروه فلزات اساسی شده است.

در گروه خودرویی نیز به نظر می‌رسد که شاهد کاهش حجم تقاضا و افزایش عرضه کنندگان با هدف شناسایی سود باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرخ اکبری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
سلام کمتر دیده شده نظرات کارشناسی شما درست در بیاید بیشتر کارشناسی که نظرات را درج میکند نظرات مقرزانه و هدف داری را دنبال میکند مدتی نظراتتون رو دنبال میکردم ولی دیگر دنبال نخواهم کرد ممنون
نادرر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
راستی این معمای عجیب چیه که برخی کارشناسان، امثال ایشون درصدد ناامید کردن سهامداران حقیقی از بورس میباشند .ایکاش این معما حل میشد..درانصورت هرروز شاهد افزایش قیمت دلار وسکه وماشین وکره ومرغ وتخم مرغ ووو نبودیم .الهی کمکمان کن .