بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
خرید و فروش سهام دلیل عمده رشد سودآوری "غچین"؛

وقتی سود سفته بازی و دلالی بیشتر از تولید است

مقادیر فروش این شرکت در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲.۱۹۱ تن بیش از مقادیر فروش این شرکت در سال قبل بوده که این موضوع و افزایش چشمگیر نرخ‌های فروش محصولات نیز از مهمترین عوامل رشد سودآوری این شرکت است.
کد خبر : ۲۲۹۳۳۹

وقتی سود سفته بازی و دلالی بیشتر از تولید است

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در حالی که با نگاهی ساده و گذرا تحقق سود خالص ۲.۷۷۹ ریالی به ازای هر سهم شرکت کشت و صنعت چین چین و رشد بیش از ۲۱۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته توجه هر تحلیلگری را به خود معطوف می‌کند، اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان رد پای معاملات سهام در بازار سرمایه در رشد درآمد‌های شرکت مشاهده کرد.

در این که شرکت‌ها می‌بایست از تمام ظرفیت‌های نقدی موجود برای افزایش میزان بازده و ثروت سهامداران استفاده کنند شکی نیست، اما این واقعیت که سود حاصل خرید و فروش سهام و شاید دلالی محصولات کشاورزی بیش از کل سود ناشی از عملیات اصلی و تولید شرکت بوده اتفاقی تلخی است که گریبان تمام کشور را گرفته است.

از نکات قابل توجه گزارش‌های منتشر شده شرکت می‌توان به شناسایی بیش از ۲۵۳ میلیارد ریال درآمد ناشی از فروش سهام (عمدتا خرید و فروش سهام فولاد، وبملت و زاگرس)، ۷۰ میلیارد ریال سود سپرده بانکی و ۶۵ میلیارد ریال سود ناشی از خرید و فروش اقلام کشاورزی اشاره داشت. به معنایی دیگر از ۶۷۱ میلیارد ریال سود خالص شرکت در حدود ۳۸۸ میلیارد ریال ناشی از درآمد‌های غیرعملیاتی و تنها ۲۸۳ میلیارد ریال درآمد ناشی از تولید و عملیات شرکت است.

وقتی سود سفته بازی و دلالی بیشتر از تولید است

همانگونه که در جدول ذیل نیز مشاهده می‌شود، مقادیر فروش این شرکت در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲.۱۹۱ تن بیش از مقادیر فروش این شرکت در سال قبل بوده که این موضوع و افزایش چشمگیر نرخ‌های فروش محصولات نیز از مهمترین عوامل رشد سودآوری این شرکت است.

وقتی سود سفته بازی و دلالی بیشتر از تولید است

اشتراک گذاری :
ارسال نظر