بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

قیمت‌گذاری سازمان حمایت به نفع خودرویی‌ها

افزایش قیمت تدریجی مثلا ۲۰ درصدی، در شرایط فعلی که فاصله قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد زیاد است، به نفع صنعت خودرو و همچنین اقتصاد کشور نیست.
کد خبر : ۲۲۹۳۹۰

واگذاری قیمت گذاری به شورای رقابت، یک گام مثبت به نفع خودرویی ها

به گزارش بورس نیوز، ‌‌کمیته سیاست‌گذاری خودرو از تصویب انتقال قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان  در نشست اخیر خود خود خبر داد.

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در نظر داشته باشید که اوضاع صنعت خودرو، مساعد نیست و تداوم این وضعیت منجر به ورشکستگی خودروسازان و برهم خوردن نظم در بازار خودرو خواهد شد؛ بنابراین وقت آن رسیده که فکری به حال قیمت‌گذاری خودرو شود و وزیر جدید صمت که کاملا مطمئن شده نمی‌توان روند قیمت‌گذاری دستوری را ادامه داد و شورای رقابت هم زیر بار اصلاح قیمت گذاری نمی‌رود.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری خودرو را به سازمان حمایت واگذار کرده که به نوعی زیر نظر وزیر صمت، قرار دارد. تا اینجای کار، گام مثبتی در راستای اصلاح قیمت گذاری در صنعت خودرو برداشته شده است. ولی نکته اینجا است که چندان اهمیتی ندارد که قیمت گذاری توسط چه سازمانی صورت بگیرد، مهم این است که فلسفه قیمت گذاری دستوری تصحیح گردد. ضمن اینکه یادآوری میکنم در ۲ سال گذشته، قیمت گذاری خودرو عمدتا زیر نظر سازمان حمایت بوده و متاسفانه باز هم قیمت گذاری دستوری اعمال شد. البته روح شورای رقابت در آنجا حاکم بود و نتیجه این روش قیمت گذاری، زیان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومانی در ۲ شرکت بزرگ خودروسازی کشور بود.

وی افزود: افزایش قیمت تدریجی مثلا ۲۰ درصدی، در شرایط فعلی که فاصله قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد زیاد است، به نفع صنعت خودرو و همچنین اقتصاد کشور نیست. چرا که با افزایش نرخ تدریجی و مثلا ۲۰ درصدی خودرو در این مقطع، این افزایش نرخ کارایی لازم را برای خودروساز ندارد و ضمنا افزایش نرخ تدریجی، باعث می‌شود مردم به تدریج به این افزایش نرخ‌ها عادت کنند و تورم را تشدید خواهد کرد و به هیجان خریداران خودرو در بازار هم دامن خواهد زد. در این شرایط، بهترین کار این است که نرخ فروش خودروسازان ناگهان افزایش یابد (در حدی که جوابگوی هزینه‌های شرکت‌ها باشد) تا هیجان بازار تحت تاثیر شوک این افزایش نرخ، فروکش کند و خودروسازان با استفاده از نقدینگی حاصل از این افزایش نرخ، تولید خود را رونق بخشند و سرمایه گذاری‌های در دست انجام را به ثمر برسانند.

این کارشناس صنعت خودرو با ذکر یک مثال، گفت: مثلا اگر نرخ فروش یک خودرو در ایران خودرو ۳۰۰ میلیون تومان باشد و خریداران در بازار آزاد این خودرو را ۶۰۰ میلیون تومان خریداری کنند؛ می‌توان سازوکاری ترتیب داد که خودروساز، محصول خود را با قیمت پایه ۳۰۰ میلیون تومان به مزایده بگذارد (احتمالا در بورس کالا) و نرخ قطعی فروش بر اساس تقاضای خریداران تعیین گردد. در چنین شرایطی احتمالا نرخ خرید خودرو نزدیک به نرخ بازار آزاد خواهد بود و خودروساز با فروش تعداد بالایی خودرو با این روش، نقدینگی مناسبی جذب خواهد کرد که می‌تواند صرف طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه گذاری‌های نیمه تمام شود.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: با توجه به اینکه ۲ شرکت بزرگ خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا، تحت نظارت کامل سازمان‌های نظارتی و بازرسی هستند، بر نحوه مصرف این نقدینگی هم نظارت شده و طبیعتا، بعد از چند ماه، سرمایه گذاری‌ها به ثمر رسیده و تولید در شرکت‌های خودروسازی رونق خواهد گرفت. منطقی است که اگر خریداران بدانند تولید خودروسازان رو به افزایش است، تب و تاب کمتری برای خرید خواهند داشت و به تدریج به مرحله‌ای می‌رسیم که خرید خودرو، یک سرمایه گذاری سودآور نخواهد بود و به این ترتیب، قیمت‌ها در بازار خودرو متعادل خواهد شد. اگر در حال حاضر خودرو مورد اقبال واقع شده و همه دنبال خرید خودرو هستند، به خاطر سود حداقل ۱۰۰ درصدی خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی است. اما با متعادل‌تر شدن قیمت ها، فقط مصرف کنندگان واقعی (که اتفاقا در حال حاضر قدرت خرید خودرو ندارند) برای خرید خودرو اقدام می‌کنند و حتما چنین وضعیتی، هم برای صنعت خودرو و هم برای مصرف کنندگان واقعی، خوشایندتر خواهد بود.

کاکایی در خاتمه در رابطه با تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: به نظر می‌رسد عرضه خودرو از طریق بورس کالا، تاثیر چندانی بر بازار خودرو و اوضاع خودروسازان نخواهد داشت و فقط یک مرحله به مراحل نظارت در فروش خودروسازان اضافه خواهد کرد که احتمالا هزینه‌هایی هم به دنبال خواهد داشت. بیش از هر چیز، اصلاح فرمول قیمت گذاری ضرورت دارد و عرضه خودرو با هر روشی که انجام می‌شود، امیدواریم سیاست‌های مربوط به قیمت گذاری اصلاح گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کاهش ۶۹ درصدی درآمد صادراتی "سایپا"

ادامه خلاقیت مدیران خودروساز نارنجی

دلیل این همه اصرار بر قیمت گذاری کالا‌ها چیست؟

مروری بر عملکرد معاون معدنی وزیر صمت

امروز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی رخ داد؛

عرضه ۷ هزار تن وکیوم باتوم در بورس کالا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
وارداتشو ازاد کنید ، هر چقدر خواستین قیمت بزارین اصلا دنا پلاس رو بزنین ۵ میلیارد اگه ما حرف زدیم !!!
یه کار دیگه هم بکنین ، حقوق و دست مزد کارگر و سایر اقشار رو هم ازاد کنین هر سه ماه بیست درصد بزارید روش ما حرف نمیزنیم
این کارشناسا رو از کجا میارید واقعا ، جرم ما چیه که باید پولمونو که براش زحمت کشیدیم بدیم و یه خودروی بی کیفیت رو بخریم که مثلا یه صنعت که چهل سال نتونسته کاری کنه رو نجات بدیم ؟؟ پس حقوق ما چی ،
Ali
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
حتی اگه هم قیمت بازار هم بشه قیمت کارخونه باز هم تیراژ تولیدشون جوابگوی نیاز بازار نیست و باز هم در نتیجه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
این به ظاهر کارشناس یه چیزی رو جا انداخت:
مصرف کننده واقعی زیر بار این گرانی له خواهد شد. همین الانش توان خرید به قیمت کارخانه را هم نداریم چه برسه به وقتی که قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک بشن.
باید کاری کرد که فقط و فقط مصرف کننده واقعی با اولویت کسانی که برای بار اول خودرو می‌خرند بتوانند محصولات رو به قیمت کارخانه بخرند و مثلا به جای یک سال تا ۴ سال حق فروش نداشته باشند تا واقعا خریداری که به خودرو نیاز داره در قرعه‌کشی شرکت کنه.

در مورد فاصله بین قیمت کارخانه و بازار باید فکر دیگری کرد که مردم عادی و قشر کم درآمد زیر بار این مسئله نابود نشوند.

واقعا شرم و ننگ بر این کارشناسان که از سر شکم سیری نظر میدن
ايمان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
توي اين هركي به هركي هركس سنگ خودشو به سينه ميزنه حرف هاي اين به ظاهر كارشناس بيشتر شبيه يه دلال خودرو است.
تجربه نشون داده در بازار انحصاري قيمت هرچقدر هم كه زياد شود سودهاي بزرگتري نسيب دلالان بزگ مي كند.
چرا بايد هشتاد ميليون نفر چوب ناتواني يك كارخانه رو بخورن تنها راه كار رقابت سالمه بايد خودروي اران قيمت وارد كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
بنده بعنوان کسی که تجربه اندکی در زمینه بازرگانی خودرو دارم عرض می کنم که متاسفانه کسایی که در امور اقتصادی و سیاسی کشور تصمیم می گیرند از دو بخش خارج نیستند : یا سواد اقتصادی درست درمانی ندارند و یا منافع خودشان را در اخذ تصمیمات مقدم بر منافع ملی می بینند!
امروز قیمت خودرو برای مصرف کننده برای خودرو های وارداتی با دلار نزدیک به 50000 تومان و داخلی حدود 35000 تومان محاسبه میشه!
جالبترین نکته که متاسفانه همه از اون غافل هستیم اینه که نه منافع خودروساز و نه مصرف کننده در این قیمت گذاریها در نظر گرفته میشه ، بلکه فقط دلالها و واسطه های رانتی سودهای کلان می کنند!
پراید 160 میلیون تومان ، تاکنون سایپا یه پراید به قیمت بالای 70 میلیون نفروخته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
والله اگر در خودرو سازها را ببندید و البته حقوق کارگرانش را قطع نکنید و بجای آن واردات خودرو را آزاد کنید با صرفه جویی که در میزان مصرف بنزین بدست می آید
و هزینه آلودگی هوا ناشی از سوخت موتورهای وطنی و هزینه های بیماری های آلودگی هوا مطمئن باشید به نفع مردم و اقتصاد کشور است مردم هم خودرو با کیفیت و ارزان سوار می شوند از آلودگی هوا و بیماریهای ناشی از آن خلاص می شوند حقوق کارمندانش را هم از محل صرفه جویی مصرف بنزین و بقیه موارد که گفتم پرداخت کنید. قسم می خورم به نفع همه است به جز برخی نهادها که از این محل برای خود درآمدهای نجومی دارند