بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

رخوت بلاتکلیفی دامنگیر بازارهای جهانی هم شد!

بانک مرکزی چین، نقدینگی جدید به اقتصاد این کشور تزریق کرده تا اقتصاد چین بتواند پیامد‌های شیوع کرونا را تحمل کند.
کد خبر : ۲۲۹۶۷۵
رخوت بلاتکلیفی دامنگیر بازارهای جهانی هم شد!
به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی تقریباً تمام بازار‌ها در رخوت فرو رفته است، چرا که به نظر اکثر سرمایه‌گذاران تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خبری از بسته مالی نخواهد بود که در نتیجه آن دلار آمریکا تقویت شده و از ابتدای شیوع کرونا به دارایی‌های امن و محافظ ارزش دارایی‌ها تبدیل شده است. این در حالی است که اقتصاد آمریکا به بسته مالی و کمک جدید نیاز دارد، ولی مذاکرات وزیر خزانه‌داری آمریکا با سخنگوی مجلس نمایندگان بر سر حجم مالی این بسته به بن بست رسیده است، به طوری که وزیر خزانه‌داری این کشور بعد از تماس تلفنی با سخنگوی مجلس نمایندگان گفته که تصویب بسته مالی پیش از انتخابات آمریکا کار دشواری خواهد بود. با این وجود رهبر جمهوری خواه سنای آمریکا گفته که باید هفته آینده بسته مالی برای حمایت از کسب و کار‌های کوچک به رای گذاشته شود. اما در عین حال رهبر دموکرات‌ها با این طرح مخالف است. در نتیجه این اتفاقات و در کنار بدبینی‌ها به بسته مالی آمریکا و نیز بالا رفتن تعداد مبتلایان به کرونا و تشکیل محدودیت‌های کرونایی و توقف برخی آزمایشات واکسن کرونا و همچنین نگرانی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در تشدید جریانات ریسک گریزی بازار‌های مختلف نقش داشته که البته در این میان سرعت گرفتن شیب شیوع کرونا از همه موثر‌تر بوده است. چرا که تعداد مبتلایان به کرونا در آلمان به بالاترین سطح از شروع بحران کرونا رسیده است. سایر کشور‌ها هم وضعیت مشابهی دارند. در همین رابطه رهبران اتحادیه اروپا برای مقابله با شروع کرونا محدودیت‌های جدید وضع کردند. این در حالی است که در آسیا بانک مرکزی چین، نقدینگی جدید به اقتصاد این کشور تزریق کرده تا اقتصاد چین بتواند پیامد‌های شیوع کرونا را تحمل کند.
رخوت بلاتکلیفی دامنگیر بازارهای جهانی هم شد!
نگاهی به بازار داخلی
رخوت بلاتکلیفی دامنگیر بازارهای جهانی هم شد!
اما در بازار‌های داخلی هم متاسفانه با بالاتر رفتن آمار مبتلایان و تعداد فوتی‌های ویروس کرونا، در کنار آثار مخرب تحریم‌های آمریکا بر صنایع کشورمان، اوضاع اقتصادی و در پی آن وضعیت معیشتی عموم مردم هم در سراشیبی وخیم‌تر شدن افتاده است؛ و میتوان گفت تمام بازار‌های کالایی با آینده‌ای مبهم و تار روبرو شده اند. در این میان شاخص کل بورس، که از دو هفته قبل به زیر میانگین ۱۰۰ روزه خود سقوط کرده بود و طی این مدت ۲ روزی را هم موفق شد خود را به بالای این میانگین برساند، اما دوباره در معاملات روز چهارشنبه به پایین این نقطه حمایتی سقوط کرد. حال آنکه دلار  در بازار آزاد به مرز ۳۲ هزار تومان رسیده و نرخ دلار نیمایی هم از ۲۶ هزار تومان عبور کرده است. به نظر می‌رسد بر خلاف بازار‌های دیگر، بازار بورس با پیش خور کردن اثرات آمدن بایدن در انتخابات پیش روی آمریکا، با نزدیکتر شدن به تاریخ این انتخابات، هرآن کس که فروشنده بوده سهام خود را فروخته و شاید این بازار با رسیدن احتمالی به انتهای نقاط اصلاحی، وارد فاز تازه‌ای از روند رشدی شود. در هفته سوم مهرماه، میانگین ارزش معاملات بازار ۱۶ هزار و ۸۹ میلیارد تومان بود، که نسبت به میانگین هفته پیشین ۲۶ درصد رشد داشته است، این در حالیست که میانگین ارزش معاملات در هفته دوم نیز نسبت به هفته اول ۱۶ درصد افزایش یافته بود؛ و در واقع طی سه هفته ابتدایی ماه ارزش معاملات بازار روندی صعودی داشته است. همین طور، میانگین ارزش معاملات خرد در هفته سوم مهرماه ۱۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته پیشین ۲۷ درصد بیشتر است. ارزش معاملات خرد در هفته دوم نیز نسبت به هفته اول ماه ۲۴ درصد افزایش داشته است.
از طرف دیگر میانگین هفتگی ارزش صفوف فروش بازار هم در هفته سوم مهرماه نسبت به هفته دوم مهرماه کاهش داشته؛ و میانگین ارزش صف‌های فروش هفته اخیر هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۳۱ درصد کاهش یافته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته دوم نیز نسبت به هفته اول ماه ۴۵ درصد کاهش یافته بود؛ که بر این اساس به نظر می‌رسد اگر روند کاهشی میانگین صف‌های فروش ادامه یابد، می‌توان گفت که حجم فروش‌های بالقوه در بازار رو به اتمام است. بازار بورس در حال تغییر فاز، از روند نزولی به روند صعودی، یا در نگاهی بدبینانه تر، به نقطه ثبات رسیده است و حال باید منتظر روشن شدن تکلیف دیگر بازار‌ها از جمله بازار دلار و در پی آن مشخص شدن روند دیگر بازار‌ها ماند.

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته
رخوت بلاتکلیفی دامنگیر بازارهای جهانی هم شد!
رخوت بلاتکلیفی دامنگیر بازارهای جهانی هم شد!
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

حقوقی‌های غیرعاقل بلای جان بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

حقوقی‌های غیرعاقل بلای جان بازار

ارسال نظر