بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که در حال حاضر دو عامل اصلی در تصمیم گیری‌های فعالین بازار سرمایه، روند قیمت ارز و گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها باشد.
کد خبر : ۲۲۹۶۷۷

۲عامل تصمیم‌سازی فعالان بورسی

به گزارش بورس‌نیوز، در حوزه بین الملل همچنان اصلی‌ترین خبر این روزها، انتخابات پیش روی آمریکا است. بر اساس آخرین نظر سنجی‌ها همچنان جو بایدن با اختلاف بیش از ۱۰ درصدی آرا نسبت به ترامپ شانس بالاتری در کسب عنوان رئیس جمهور آمریکا را دارد. حداقل ۲۵ میلیون نفر نیز در رای گیری زودهنگام آمریکا شرکت کرده اند و پیش بینی شده است که حداقل ۷۰ میلیون آمریکایی تا قبل از روز رای گیری، آرای خود را به صندوق‌های رای از طریق شیوه‌های مختلف رای گیری انداخته باشند. به نظر می‌رسد که حزب دموکرات در انتظار پیروزی‌ای تاریخی در انتخابات آمریکا باشد و علاوه بر کاخ سفید، مجلس سنا و کنگره نیز به اکثریت این حزب در خواهد آمد. از هم اکنون برخی شرکت‌های بزرگ از جمله کارتل‌های نفتی در حال افزایش کمک‌های مالی خود به جو بایدن هستند و این نشان از افزایش شانس پیروزی وی در انتخابات پیش رو است.
در خبری از بازار سرمایه، عباس معمار نژاد، معاون امور بانکی وزیر اقتصاد اظهار داشت که مقدمات عرضه دارا سوم انجام شده و در مراحل پایانی ثبت است. طبق برآورد‌های انجام شده دارا سوم آبان ماه عرضه خواهد شد. دارا سوم سهم باقی مانده دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات بوده که قرار است به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان در قالب صندوق قابل معامله عرضه شود. معاون وزارت اقتصاد با بیان اینکه همه افراد امکان خرید ۵ میلیون تومان از صندوق داراسوم را دارند، گفت: ممکن است پذیره‌نویسی ظرف یک الی دو هفته آینده آغاز شود. وی با بیان اینکه برای همه سهامداران تخفیف بیست درصدی در نظر گرفته می‌شود، گفت: فارغ از اینکه هر فرد، دارایکم و پالایشی یکم را چه مقدار خریداری کرده است امکان خرید این صندوق تا سقف ۵ میلیون تومان را دارد. ارزش این صندوق ۲۴ هزار میلیارد تومان عنوان شده است و در صورت استقبال سرمایه گذاران از این صندوق احتمالا شاهد فشار ایجاد نقدینگی در بازار سرمایه و رشد عرضه‌ها باشیم. همچنین در خبری از سهام عدالت، سخنگوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: تا یکماه آینده همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بورس پذیرفته می‌شوند و افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند سهام خود را بفروشند. وی با اشاره به اینکه افراد باید توسط شرکت‌های سرمایه گذاری همان استانی که ثبت نام کردند اقدام به فروش سهام خود کنند گفت: در روش غیرمستقیم، صرفا سهم‌ها در یک سهم و توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی عرضه می‌شود و افراد برای فروش باید توسط همان شرکت سرمایه گذاری در استان اقدام کنند.

در خبری از حوزه نفت، شاهد افزایش گمانه زنی‌ها در خصوص رشد تولید نفت و کاهش قیمت آن هستیم. در آخرین خبر شاهد افزایش تعداد دکل‌های استخراج نفت در آمریکا بودیم. دکل‌های نفتی آمریکا پس از افزایش قیمت نفت به بیش از ۴۰ دلار مجددا روند افزایش بهره برداری و تولید را از سر گرفته اند. از سوی دیگر بر اساس برخی اخبار به نظرمی رسد که توافق اوپک پلاس که تا پایان آذر ماه اعتبار دارد، امکان تمدید مجدد را توسط اعضای اصلی تولید کننده نفت یعنی روسیه و عربستان را ندارد و با توجه به کسری بودجه این کشور‌ها و احتمال کاهش مجدد تقاضا در ماه‌های آینده، احتمال رشد عرضه نفت از سوی این دو کشور و دیگر کشور‌های تولید کننده از جمله لیبی و عراق و کشورمان وجود خواهد داشت.
در خبری دیگر از حوزه بانک و اقتصاد کلان، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: نظر به پایش روند متغیر‌های اقتصادی، از اول مهرماه با هدف کاهش ضریب فزاینده و کنترل بیشتر رشد نقدینگی، نرخ سود سپرده قانونی به وضعیت اولیه آن بازگردانده شد. در ماه‌های گذشته و با هدف ارائه تسهیلات به کسب و کار‌های آسیب دیده از شیوع کرونا، شاهد کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها بودیم که این موضوع منجر به افزایش پایه پولی و در نهایت رشد بیشتر نقدینگی شده است.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که در حال حاضر دو عامل اصلی در تصمیم گیری‌های فعالین بازار سرمایه، روند قیمت ارز و گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌ها باشد.

به تدریج شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد سه ماهه دوم سال جاری هستیم. علی رغم رشد محسوس سودآوری شرکت‌ها در مقایسه با سه ماهه اول امسال، با توجه به رشد محسوس قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال به نظر می‌رسد که بخش مهمی از رشد سودآوری شرکت‌ها پیش خور شده باشد.

از سوی دیگر با نزدیک‌تر شدن به موعد برگزاری انتخابات آمریکا شاهد افزایش احتیاط سرمایه گذاران نسبت به افزایش نوسانات احتمالی قیمت ارز در هفته‌های آتی هستیم.

رای نیاوردن ترامپ می‌تواند منجر به کاهش محسوس نرخ ارز پس از انتخابات آمریکا شود و هر گونه احتمال بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام و رشد صادرات نفتی و بازگشت ارز‌های بلوکه شده به کشور می‌تواند منجر به اصلاح جدی نرخ ارز و قیمت‌ها در سایر بازار‌های مالی و کالایی گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیرکل کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تکذیب مخالفت کارگزاری‌ها با افزایش اعتبار خرید به ۳۰درصد

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سود سپرده و تورم ...

ارسال نظر