بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
جمع درآمد‌های عملیاتی این شرکت در نیمه نخست سال جاری به ۷ هزار و ۲۰۵ میلیارد ریال رسیده است.
کد خبر : ۲۲۹۶۸۱

حاشیه سود خالص به ۷۲ درصد رسید / نرخ بسیار نازل خوراک دریافتی شرکت

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پتروشیمی خراسان در دوره ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور ماه سال جاری و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده موفق به کسب سود خالص ۵ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریالی شده که این سود که معادل ۸۲.۹۲۷.۷۸۲ ریال به ازای هر سهم است، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نه چندان جذاب ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

حاشیه سود خالص به ۷۲ درصد رسید / نرخ بسیار نازل خوراک دریافتی شرکت

جمع درآمد‌های عملیاتی این شرکت در نیمه نخست سال جاری به ۷ هزار و ۲۰۵ میلیارد ریال رسیده و مقادیر فروش محصولات شرکت در مجموع کمتر از ۲۲۰ هزار تن بوده که ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

متوسط نرخ محصول اصلی شرکت یعنی اوره صادراتی در ۶ ماهه امسال به ۳۱ میلیون ریال در هر تن رسیده و این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش عملکرد ماهیانه شرکت، نرخ فروش این محصول با توجه به افزایش نرخ ارز به ۴۱ میلیون ریال در هر تن افزایش یافته است.

حاشیه سود خالص شرکت به ۷۲ درصد رسیده که می‌توان آن را در بین شرکت‌های بورسی کم نظیر محسوب کرد. علت اصلی این حاشیه سود سنگین را می‌توان در نرخ بسیار نازل گاز خوراک دریافتی این شرکت عنوان کرد. در حالی که نرخ محصولات شرکت روز به روز و هفته به هفته با توجه به افزایش نرخ ارز در حال رشد بوده، نرخ گاز خوراک دریافتی این شرکت به ازای هر مترمکعب ۷.۶۳۴ ریال بوده که با احتساب نرخ متوسط ارز در ۶ ماهه نخست که حداقل ۱۵۰ هزار ریال به ازای هر دلار بوده، مشاهده می‌کنیم که گاز خوراک دریافتی این شرکت در حدود ۵ سنت بوده است.

مشخص نیست که مسئولین وزارت نفت در سالی که کسری بودجه دولت به سنگین‌ترین ارقام خود در تاریخ رسیده و از سوی دیگر سودآوری شرکت‌های صادرکننده با توجه به رها شدن بازار ارز و رشد لحظه‌ای آن به ارقامی تاریخی رسیده، نسبت به کاهش قیمت مواد اولیه شرکت‌های پتروشیمی اقدام می‌کند و مشخص نیست که بر اساس چه منافعی این رانت‌ها در اختیار شرکت‌های پتروشیمی قرار می‌گیرد. به هر حال به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده یکی از ریسک‌های این شرکت ها، اتمام دوره دولت فعلی و کاهش رانت انرژی آن‌ها باشد. امری که می‌تواند حاشیه سود شرکت‌های این حوزه را به خصوص شرکت‌های با مصرف خوراک گاز طبیعی با کاهش مواجه سازد.

در نمودار زیر مبالغ درآمد، سود عملیاتی و سود خالص شرکت در دو فصل گذشته ارائه شده است. شاهد ثبات و عدم تغییر محسوس در آیتم‌های اصلی صورت سود زیان این شرکت هستیم.

حاشیه سود خالص به ۷۲ درصد رسید / نرخ بسیار نازل خوراک دریافتی شرکت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
متاسفانه در 99% شرکتهای ایران صورتهای مالی غیرواقع و سود ابراز شده کمتر از 50% و بعضا تا 10% سود واقعی می باشد و به صدقه سری حسابرسان مثلا قسم خورده
و ممیزان مالیاتی فاسد سهامداران خرد را از حقوقشان محروم می کنند به همین دلیل بورس در ایران مفت نمی ارزد