بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
نگاهی به شناسایی سود‌های بی کیفیت "وخارزم" در ۳ماهه؛

سهامداران "وخارزم" بخوانند: "این سود‌ها را کی داده و کی گرفته"

عمده ناشی از سود فروش سهام زیر مجموعه این شرکت مربوط به فروش سهام شرکت سرمایه گذاری پارس آریان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی بوده است.
کد خبر : ۲۲۹۶۸۲

نگاهی به شناسایی سود‌های بی کیفیت

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، متاسفانه اتفاقی که این روز‌ها به وفور در نحوه شناسایی سود‌های ناشی از فروش سهام شرکت‌های زیر مجموعه سرمایه گذاری‌ها می‌بینیم، معاملاتی کاغذی و جابه جایی‌هایی صرفا جهت شناسایی سود‌های کاغذی و نه قابل تقسیم است.

نگاهی به شناسایی سود‌های بی کیفیت

در حالی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی سود خالصی ۸۸۷ ریالی را به ازای هر سهم در سه ماهه نخست روانه سامانه کدال کرد که نگاهی ریزبینانه‌تر حاکی از بی کیفیت بودن سود شناسایی شده این شرکت در این مدت بوده که این موضوع می‌بایست مورد توجه جدی سهامدارنش قرار گیرد.

از مجموع ۱۱.۲۷۳ میلیارد ریال درآمد‌های عملیاتی شرکت بیش از ۹۰ درصدی و ۱۰.۲۰۷ میلیارد ریال مربوط به درآمد‌های ناشی از فروش سهام زیر مجموعه‌ها بوده که این فروش‌ها بیشتر به مانند جابه‌جایی‌هایی بی کیفیت و هماهنگ شده و البته معاملاتی درون گروهی بوده و سهامداران این شرکت نمی‌توانند حسابی بر روی تقسیم سود در مجمع سالانه از این محل کنند.

همانگونه که در جدول فوق نیز ملاحظه می‌شود عمده ناشی از سود فروش سهام زیر مجموعه این شرکت مربوط به فروش سهام شرکت سرمایه گذاری پارس آریان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی بوده که البته خریدار این سهام آن هم در قیمت‌های بالا، شرکت سرمایه گذاری سپهر صادرات سهامدار عمده سرمایه گذاری خوارزمی است.

نگاهی به شناسایی سود‌های بی کیفیت

با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد سود شناسایی شده این شرکت در سه ماهه کیفیت تقسیم سود را داشته باشدو البته افت در حدود ۵۰ درصدی قیمت سهام این شرکت سرمایه گذاری در ماه اخیر نیز غیر طبیعی نبوده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تضاد منافع و سود‌هایی که به بهانه بازارگردانی سوخت می‌شوند؛

سهامداران "وسپهر" مراقب باشند

عدم فروش سهام، پاشنه آشیل سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها؛

نگرانی‌ سهامداران "وخارزم" از افت قیمت سهم‌ها

تکرار روند "فروش زیر مجموعه ها" و شناسایی سود‌های غیر قابل تقسیم؛

"وخارزم" و سودی که قیمت سهم را توجیه نمی‌کند

ارسال نظر