بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
افزایش محسوس سودآوری بیمه پاسارگاد ؛

رشد محسوس درآمد‌های غیرعملیاتی و غیرتکرارشونده

با نگاهی به آیتم‌های اصلی درآمدزایی و سودآوری این شرکت متوجه می‌شویم که بخش مهمی از درآمد‌های این شرکت که منجر به تحقق این سود بی نظیر شده، از اقلام غیرتکرار شونده و غیرعملیاتی هستند.
کد خبر : ۲۲۹۶۸۶

رشد محسوس درآمد‌های غیرعملیاتی و غیرتکرارشونده

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت بیمه پاسارگاد در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه امسال عملکرد جالب توجهی را ثبت کرده و این شرکت موفق به کسب سود خالص ۱۰ هزار و ۵۵۲ میلیارد ریالی شده که نسبت به ۶ ماهه سال گذشته رشد ۷۹۹ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد محسوس درآمد‌های غیرعملیاتی و غیرتکرارشونده

با این حال، با نگاهی به آیتم‌های اصلی درآمدزایی و سودآوری این شرکت متوجه می‌شویم که بخش مهمی از درآمد‌های این شرکت که منجر به تحقق این سود بی نظیر شده، از اقلام غیرتکرار شونده و غیرعملیاتی هستند.

همچنین در بخش عملیاتی، نتیجه عملیات بیمه‌ای شرکت بدون در نظر گرفتن سود سرمایه گذاری‌ها منجر به تحقق زیان یک هزار و ۴۸۶ میلیارد ریالی شده است.

در بخش درآمد‌های سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی شاهد شناسایی و ثبت مبلغ ۷.۰۲۳ میلیارد ریال درآمد سرمایه گذاری هستیم. این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد محسوس ۱۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در بخش درآمد سرمایه گذاری از محل سایر منابع نیز مبلغ ۱.۹۵۶ میلیارد ریال درآمد شناسایی شده که ۲۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در جدول زیر ترکیب درآمد‌های سرمایه گذاری این شرکت در دو بخش درآمد‌های سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی و سایر منابع ارائه شده است.

همان گونه که مشاهده می‌شود با توجه به ثبات و نزول قیمت‌ها در بازار سرمایه، احتمال تکرار حداقل نیمی از درآمد‌های سرمایه گذاری و به ویژه در بخش‌های سود معاملات سهام و سود تغییر ارزش سهام در پرتفوی سهام این شرکت بیمه‌ای وجود نخواهد داشت.

رشد محسوس درآمد‌های غیرعملیاتی و غیرتکرارشونده

همچنین این شرکت در این دوره مبلغ ۴ هزار و ۶۲۷ میلیارد ریال و معادل ۴۵ درصد از کل سود خالص شناسایی شده را در بخش سود تسعیر ارز شناسایی کرده است.

این بخش درآمدی نیز به نظر می‌رسد صرفا در ۶ ماهه دوم سال جاری احتمال تکرار را داشته باشد و در سال‌های آینده و در صورت ثبات کلی نرخ ارز شاهد شناسایی این بخش درآمدی توسط این شرکت نخواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر