بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
بازار امروز را نیز با افزایش عرضه‌ها در گروه‌های اصلی بازار و به خصوص سه گروه خودرویی، بانکی و پالایشگاهی پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۲۹۷۶۵

تاثیر گروه های اصلی بر بازار امروز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همان گونه که انتظار می‌رفت شاهد افت سنگین و محسوس بازار سرمایه بودیم. شاخص کل افت بیش از ۳ درصدی را تجربه کرد و در آستانه از دست دادن کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز افت ۱.۳۲ درصدی را داشت و به ۴۰۶ هزار و ۴۳۶ واحد تنزل یافت.

ارزش معاملات نیز همچون سایر روز‌های منفی بازار روند نزولی به خود گرفت و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۹۷ هزار میلیارد ریال رسید که افت سنگینی را نسبت به روز‌های کاری هفته قبل نشان می‌دهد.

نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "تاپیکو" و "کگل" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.


سیاست و اقتصاد کلان

گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال افزایش نرخ سود بانکی همچنان در حال شنیده شدن است. در هفته گذشته بانک مرکزی با هدف محدود کردن عرضه پول در بازار بین بانکی نرخ سود این بازار را به حدود ۲۰ درصد افزایش داده است. این در حالی است که این نرخ در دو ماه گذشته کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

همچنین در عملیات بازار باز، بانک مرکزی برخی اوراق را با نرخ ۲۲ درصد نیز خریداری کرده است تا به این ترتیب سیگنال افزایش احتمالی نرخ سود بانکی بیش از گذشته به گوش برسد. به نظر می‌رسد که بانک مرکزی با هدف کنترل رشد نقدینگی و در نهایت مهار تورم از بابت متغیر‌های درون زا، اقدام به افزایش تدریجی نرخ سود بانکی در هفته‌های آتی نماید.

در بازار ارز، شاهد افزایش حضور سرمایه گذاران قدیمی این بازار در سمت فروش هستیم. به نظرمی رسد که این افراد نسبت به شناسایی سود خود در هفته‌های باقی مانده به انتخابات آمریکا اقدام کنند و این موضوع روز گذشته قیمت دلار را حداقل ۵۰۰ تومان کاهش داد و به کانال ۳۱ هزار تومانی برگرداند.

همچنین قرار است جلسه‌ای بین مجلس و بانک مرکزی با هدف هماهنگی در خصوص چگونگی مدیریت نرخ ارز صورت بگیرد. همچنین همانند روز‌های کاری اخیر شاهد عرضه‌های بانک مرکزی در بازار سنا بودیم که عرضه ۸۰ میلیون دلاری بانک مرکزی صرفا با تقاضای محدود و نازل ۱.۵ میلیون دلاری همراه بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد که انتظارات برای رشد قیمت ارز در هفته‌های پیش رو به حداقل خود رسیده و احتمال کاهش جدی قیمت‌ها در روز‌های کاری آتی محتمل به نظر می‌رسد.

در خبری از حوزه بین الملل، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد چین تنها اقتصاد بزرگی بود که برای سال جاری و علیرغم بحران شیوع ویروس کرونا رشد مثبت خواهد داشت. این صندوق اعلام کرد علیرغم از سرگیری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و لغو محدودیت‌ها پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی برای سال جاری رشد منفی ۴.۴ درصدی را به ثبت برساند.

علیرغم آنکه پیش‌بینی کنونی از منفی ۵.۲ درصد به منفی ۴.۴ درصد بهبود پیدا کرده، اما همچنان سال ۲۰۲۰ بدترین سالی است که اقتصاد جهانی از دهه ۱۹۳۰ و زمان رکود بزرگ اقتصادی در جهان تاکنون تجربه کرده است.

بازار امروز
بازار امروز را نیز با افزایش عرضه‌ها در گروه‌های اصلی بازار و به خصوص سه گروه خودرویی، بانکی و پالایشگاهی پیش بینی می‌کنیم. در حالی که در روز‌های کاری قبل شاهد حمایت تمام قد شرکت‌ها و بازارگردان‌های زیرمجموعه بانک‌ها از نماد‌های این گروه (که همراه با رنج‌های مثبت قیمتی بود) بودیم، اما به نظر می‌رسد که با اتمام منابع نقد در اختیار بازارگردان ها، شاهد افت قیمتی و تشکیل صف فروش در نماد‌های اصلی گروه بانکی در کمترین زمان ممکن بودیم.

مدیریت وجوه در اختیار این بازارگردان‌ها به نظر می‌رسد که بسیار ضعیف و آماتورگونه صورت می‌گیرد و پس از خرید‌های سنگین در دو یا سه روز کاری به ناگاه منابع این نهاد‌ها به صفر یا حداقل خود می‌رسد و مجددا روند نزولی در کمترین زمان ممکن ایجاد می‌شود.

همچنین احتمال دارد که در جریان معاملات امروز شاهد بازگشایی نماد "شستا" نیز باشیم که با توجه به عدم اصلاح قیمتی این نماد همانند اکثر نماد‌های بازار، می‌توان انتظار افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت سهام این شرکت را داشت.

در نهایت، بازار امروز را نیز با قدرت بالای عرضه کنندگان و سقوط شاخص کل به ارقام کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پیش بینی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر