بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آقای معاون آتش‌بیار نرخ فولاد شد/ دمیدن رانت و امضای طلایی در کوره‌های فولادسازان

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: متاسفانه معاون معدنی وزیر صمت از طریق بخش معدن و بخش نوردکاران در حال فشار آوردن برای قیمتگذاری دستوری فولاد است.
کد خبر : ۲۲۹۹۰۸

معاون وزیر صمت پشت قیمت گذاری دستوری فولاد/ بازگشت رانت و امضای طلایی

سید رضا شهرستانی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره تصمیم دولت برای قیمتگذاری دستوری فولاد اظهار کرد: در آخرین بخشنامه‌ای که درباره آن صورت گرفته و مقرر شده تصویب شود انجمن فولاد هیچ نقشی نداشته و اصلا در جریان این موضوع نبوده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد افزود: این تصمیم با حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، رزم حسینی وزیر صمت و به پیشنهاد اسماعیلی معاون معدنی وزیر صنعت گرفته شده است.

وی گفت: مسئولان دولتی برای اینکه فولاد با قیمت ارزان تری به دست مردم برسد این تصمیم را گرفتند در صورتی که همه اطلاع دارند این اتفاق صورت نمی‌گیرد و فقط تجربه امضای طلایی مجددا تکرار و رانتی است که ایجاد می‌شود.

شهرستانی تصریح کرد: اختلاف قیمت در بازار نسبت به بورس بسیار بالا است و مسئولان دولتی با این تصمیم به دنبال کاهش قیمت هستند و با این استنباط که فولادی‌ها محصولات خود را در بورس عرضه نمی‌کنند به دنبال دستوری کردن قیمت هستند.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد با بیان اینکه این تصمیم‌گیری اجحاف در حق تولیدکنندگان فولاد است، تاکید کرد: متاسفانه معاون معدنی وزیر صمت از طریق بخش معدن و بخش نوردکاران در حال فشار آوردن است و این فاجعه‌ای است که اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: کل ارزش بورس ۴۲۰ میلیارد دلار است که از این میزان ارزش سهام فولاد و زنجیره فولاد ۷۰ میلیارد دلار را شامل می‌شود و این اتفاق قطعا روی سودهی شرکت‌ها تاثیر خواهد گذاشت و برخی شرکت‌ها حتی زیانده خواهند شد.

شهرستانی با بیان اینکه این تصمیم فقط موجب رانت می‌شود، افزود: فقط در بخش ورق‌های فولادی ۴۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد شده که با دستوری کردن قیمت این موضوع تشدید می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد تصریح کرد: فولاد و فلزات قیمت‌های بین المللی دارد زمانی که قیمت پایه آن را ۶۰ درصد با نرخ نیمایی در نظر بگیرند در حالی که ارز نیمایی ۲۰ درصد از قیمت واقعی کمتر است چه معنی می‌دهد.

وی با بیان اینکه این تصمیم موجب قاچاق فولاد به خارج از کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته آمار تولید و مصرف کشور اختلاف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی دارد و این بدین معنی است که یا کالا بدون فاکتور به فروش رسیده یا قاچاق شده است و هر چه اختلاف بیشتر باشد وضعیت بدتر می‌شود.

شهرستانی گفت: مسئولان دولتی گوش شنوایی ندارند، انجمن چندین بار درخواست ملاقات و جلسه با وزیر صمت ارائه کرده، اما تاکنون موفق نشده، وزیر صمت با بخش معدنی بیشتر تعامل دارد و امور به صورت رفاقتی در حال انجام است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
این رانت با هماهنگی با وزیر محترم صورت میگیرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
این رانت هم به اسم مردم داره تموم میشه انگار ما اهن و فولاد میخوریم
همه ما هم میدونیم فولاد رو کله گنده ها میخرن مردم مگه چقدر فولاد مصرف میکنن //محصول با فولاد ارزان تولید و با فولاد گران فروخته میشه به همین مردم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
از وزیری که تمام خانواده اش در کانادا زندگی میکنند و خودش هم تازه برگشته، انتظار دارید منافع ملی براش مهم باشه ؟؟؟