بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
«بیش از ۲ هزار استارتاپ در سامانه «بوم واره» که یکی از زیرخدمت‌های درگاه «ایران نوآفرین» است ثبت‌نام کرده و از خدمات رایگان و نیم بهای این سامانه استفاده می‌کنند.»
کد خبر : ۲۲۹۹۹۲

به گزارش بورس نیوز، شهره ناصری معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت: هدف سازمان فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سامانه «بوم واره» حمایت از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و استارتاپ هاست و به این حمایت خود ادامه می‌دهد.


«بوم واره» چگونه سامانه‌ای است؟
«بوم واره» یکی از زیرخدمت‌هایی است که در سامانه «ایران نوآفرین» (irannoafarin.ir) ارائه می‌شود و در این پلتفرم بستری فراهم شده تا شرکت‌های بزرگ و متوسط ارائه دهنده خدمات، محصول و خدمات خود را به‌صورت رایگان و نیم بها به استارتاپ‌ها (کسب و کارهای نوپا) ارائه دهند.


این طرح از چه زمانی آغاز به کار کرده است؟
این طرح از خردادماه سال‌جاری با افتتاحیه رئیس جمهوری شروع به کار کرده و ۵ ماه از آغاز فعالیت آن می‌گذرد.


چرا نام «بوم واره» را برای این سامانه انتخاب کردید؟
«واره» در برخی جاها به معنی «یاریگری» است و بوم هم برگرفته از زیست بوم نوآفرینی کشور است و در کنارهم «بوم واره» را تشکیل داده است تا توشه راهی برای پیمودن مسیر توسعه ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر در اختیار کسب‌وکارها قرار گیرد. از سوی دیگر با ‌اشتراک‌گذاری منابع در یک جامعه می‌توان به اهداف فردی و جمعی دست یافت.


چرا این سامانه به‌صورت مستقل ارائه نشده و به‌عنوان زیرخدمت «ایران نوآفرین» در حال ارائه تسهیلات است؟
سامانه ایران نوآفرین در اول خرداد ماه سال ۹۸ براسـاس مـاده ١١ مصـوبه حمایـت از شرکت‌های نوپـا هیأت وزیران، به‌عنوان درگاه واحد ارائـه خـدمات و زیست بوم نوآفرینی کشور طراحی و پیاده‌سازی شد و هدفش هم تبدیل شدن آن به پنجره واحد ارائه خدمات به حوزه نوآفرینی در کشور، ایجاد پایگاه داده یکپارچه و جامع برای درج و نگهداری و سرانجام راهی برای تحلیل اطلاعات به منظور استفاده از آن در سیاستگذاری‌های صحیح و کلان است.

بنابراین سامانه «بوم واره» هم در این درگاه ایجاد شد تا استارتاپ‌ها برای دریافت خدمات به چندین سامانه مراجعه نکنند و از یک درگاه یکپارچه خدمات دریافت کنند. بنابراین هر کسب و کاری که کد «ایران نوآفرین» را داشته باشد، می‌تواند از خدمات بوم واره نیز استفاده کند.


دولت از این اقدام چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
هدف دولت، کمک به کسب و کارهای نوپاست. با بستری که فراهم کرده است می‌خواهد از شرکت‌های متوسط و بزرگ ارائه دهنده خدمات و استارتاپ‌ها حمایت کند. اگر شرکت‌های بزرگ و متوسط خدمات خود را روی بوم واره ارائه دهند، به آنها تسهیلات پرداخت می‌کند بنابراین سعی شده است نقش دولت در این زمینه به کمترین حد خود برسد و در تلاش است تا اجازه دهد با کمک و حمایت غیرمستقیم تعاملات B۲B (فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر) بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات صورت بگیرد.


برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات چه تسهیلاتی را فراهم کردید تا خدمات خود را به استارتاپ‌ها به‌صورت رایگان و نیم بها ارائه دهند؟
سازمان فناوری اطلاعات در حقیقت به‌صورت غیرمستقیم از استارتاپ‌ها و شرکت‌های متوسط و بزرگ ارائه دهنده خدمات با ارائه وام حمایت می‌کند. به طوری که برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات براساس اظهارنامه مالیاتی آنها، تا سقف ۳ میلیارد تومان وام با سود ۹ درصد و با تنفس یکساله برای بازپرداخت در نظر گرفته است.


در این سامانه چگونه و به چه نحوی از استارتاپ‌ها حمایت می‌شود؟
علاوه بر دریافت برخی خدمات به‌صورت رایگان، برای استارتاپ‌ها هم کیف پول ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومانی شارژ می‌کنیم تا خدمات و محصولات مورد نیاز خود را از شرکت‌های ارائه دهندگان خدمات به‌صورت نیم بها خریداری کنند.


سازمان فناوری اطلاعات تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و استارتاپ‌ها را از چه منبعی تأمین می‌کند؟
سازمان فناوری اطلاعات وام و تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و استارتاپ‌ها را از «محل وجوه اداره شده» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌پردازد.


نحوه ارائه خدمت از سوی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به استارتاپ‌ها چگونه است؟
هر شرکتی که خدمات خود را در سامانه بوم واره ارائه می‌دهد ۶ ماه اول باید خدمات خود را به‌صورت رایگان به استارتاپ‌ها ارائه دهد اما ۶ ماه دوم خدمات را به استارتاپ‌ها به‌صورت نیم بها ارائه می‌کند. به عبارتی در حدود نیمی از هزینه‌ها از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و نیمی نیز از سوی دولت جبران خدمت می‌شود. البته از برخی از خدماتی که استارتاپ‌ها استقبال بیشتری کرده‌اند قرار است تسهیلات بیشتری ارائه شود تا استارتاپ‌های بیشتری بتوانند از خدمات رایگان این شرکت‌ها استفاده کنند.


شرکت‌های ارائه دهنده خدمات، چه نوع خدماتی را به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهند؟
این خدمات شامل میزبانی، پردازش و ذخیره‌سازی، کیف پول مشترک، نرم‌افزارهای حسابداری و اداری، درگاه پرداخت اینترنتی، تبلیغاتی، خدمات پایش و تحلیل، توزیع محصول، امنیت سایبری و داده، تیم‌سازی، آزادسازی داده‌های دولتی، مشاوره حقوقی و اپلیکیشن و نوتیفیکیشن هستند.


چه تعداد استارتاپ در این سامانه ثبت‌نام کرده و در این مدت ۵ ماهه چه میزان ثبت سفارش انجام شده است؟
از آنجایی که دو هفته یکبار آمار سامانه ایران نوآفرین به روزرسانی می‌شود، تعداد کل هویت‌های ثبت‌نامی در درگاه ایران نوآفرین بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ است که از این میزان تاکنون ۲ هزار و ۱۷۲ استارتاپ در سامانه بوم وارده ثبت‌نام کرده‌اند. ۸۶۰ ثبت سفارش (۵۰۶ تا ثبت سفارش حقیقی و ۳۵۴ ثبت سفارش حقوقی) نیز تاکنون انجام شده و از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نیز خدمات دریافت کرده‌اند.


چند شرکت ارائه دهنده خدمات در این سامانه به استارتاپ‌ها خدمات ارائه می‌دهند؟
۲۹ شرکت ارائه دهنده خدمات به بوم واره متصل شده و به استارتاپ‌ها خدمات ارائه می‌دهند. از این تعداد ۲۷ شرکت خصوصی و ۲تای آن دولتی است.


شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به استارتاپ‌ها از چه استان‌هایی هستند؟
از این تعداد، ۲۳ شرکت از تهران است و بقیه از استان‌های اصفهان، خراسان شمالی و رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و سمنان (هر کدام یک شرکت) در بوم واره حضور دارند. همان‌طور که مشخص است اکثر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات از تهران هستند ولی در جلسات آنلاینی که به‌دلیل شیوع کرونا با استان‌ها تشکیل می‌دهیم به‌دنبال ترغیب و تشویق شرکت‌های ارائه دهنده خدمات استان‌ها برای حضور در بوم واره و ارائه خدمت به استارتاپ‌های همان استان هستیم.


سازمان فناوری اطلاعات برای ترغیب شرکت‌های ارائه دهنده خدمات استان‌ها برای ارائه خدمت در بوم واره چه برنامه‌ای در دست اقدام دارد؟
می‌خواهیم به هر استانی ۱۰ میلیارد تومان بسته حمایتی تخصیص بدهیم تا به کسب و کارهای آن استان تعلق بگیرد. البته باید مدیرکل فناوری اطلاعات هر استان کارگروهی متشکل از نمایندگان استانداری، پارک و علم فناوری آن استان، نماینده صنف استان تشکیل دهند و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات را که صلاحیت دریافت وام مطابق شرایط اعلام شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران دارند، معرفی کنند ولی فعلاً هیچ استانی برای دریافت این سقف از وام هنوز اعلام آمادگی نکرده است.


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز سامانه‌ای مشابه سامانه بوم واره را راه‌اندازی کرده است. بهتر نبود که همه در یک سامانه متمرکز شده و به استارتاپ‌ها خدمات ارائه دهند؟
بله ما هم همین عقیده را داریم و همان‌طور که گفتم طبق ماده ١١ مصـوبه حمایـت از شرکت‌های نوپـا هیأت وزیران، باید در یک درگاه یکپارچه به استارتاپ‌ها خدمات ارائه شود از این‌رو آنها می‌توانستند خدمات خود را از طریق همین بوم واره روی درگاه ایران نوآفرین به استارتاپ‌ها ارائه دهند و نیازی نبود استارتاپ‌ها و خدمات دهندگان در دو سامانه مجزا ثبت‌نام کنند. ولی آنها معتقد هستند سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشابهتی به سامانه سازمان فناوری اطلاعات ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر