بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
سایه کروناویروس بر درآمد‌های عملیاتی این شرکت؛

سود غیرعملیاتی مانع از تعدیل منفی سنگین "آپ"

به نظر می‌رسد پس از چند سال رشد چشمگیر سودآوری، اکنون شاهد توقف و افت سودآوری این شرکت هستیم.
کد خبر : ۲۳۰۰۷۹

شناسایی سود غیر عملیاتی مانع از تعدیل منفی سنگین

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شاید صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی نشده شرکت آسان پرداخت بخش عمده‌ای از کاهش بیش از ۶۰درصدی قیمت هر سهم این شرکت را در ماه‌های اخیر توجیه کند و بی شک افت ۳۵درصدی سود ناخالص و بیش از ۴۰درصدی درآمد‌های عملیاتی مهم‌ترین دغدغه سهامداران این شرکت در ماه‌های آتی خواهد بود.

همانگونه که در گزارش‌های پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد، رشد بهای تمام شده و شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار دادن درآمد‌های ماه‌های انتهایی سال مالی ۱۳۹۸، بالاخره تاثیرات منفی خود را بر صورت‌های مالی شرکت‌های پرداخت الکترونیک نمایان کرد.

شرکت آسان پرداخت پرشین که اتفاقا یکی از شرکت‌های پیشروی صنعت پرداخت الکترونیک کشور نیز به حساب می‌آید، در جدیدترین صورت‌های مالی منتشر شده خود خبر از ادامه تعدیل منفی درآمد‌های عملیاتی داد و به نظر می‌رسد پس از چند سال رشد چشمگیر سودآوری، اکنون شاهد توقف و افت سودآوری این شرکت هستیم.

شناسایی سود غیر عملیاتی مانع از تعدیل منفی سنگین

بر اساس گزارش عملکرد سالیانه حسابرسی منتشر شده شرکت آسان پرداخت، این شرکت علیرغم ثبت افزایش درآمد‌های ناشی از کارمزد تراکنش شاپرکی (که بخشی از آن هم به دلیل رشد نرخ تورم و افزایش قیمت کالاهاست)، کاهش درآمد‌های محسوسی در سرفصل پشتیبانی دستگاه‌های پوز بانکی (اجاره دریافتی از بانک‌ها) به ثبت رسانده که از جمله موارد نگران کننده صورت‌های مالی این شرکت نیز به شمار می‌رود.

شناسایی سود غیر عملیاتی مانع از تعدیل منفی سنگین

از دیگر موارد قابل توجه صورت‌های مالی حسابرسی نشده این شرکت عدم اشاره به ریز درآمد‌های ۷۲۵ میلیارد ریالی سرفصل سایر درآمد‌های غیرعملیاتی بوده که بیش از ۴۸درصد از سود خالص شرکت را تشکیل داده که البته از مهم‌ترین و شاید مهمترین مورد صورت‌های مالی ۶ماهه نیز است.

همچنین پیش‌بینی رشد بیش از ۱۶۰درصدی هزینه‌های سربار شرکت در ۶ ماهه دوم سال مالی ۱۳۹۹ از دیگر مواردی بوده که شناسایی پایین‌تر از واقعیت هزینه‌ها را به ذهن خواننده متواتر می‌سازد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
این سهم دو سهامدار عمده بنام منصوری و شهیدی دارد که مدیران شرکت هم هستند. اینها ماههاست که با کلاه برداری از سهامداران خرد نوسان میگیرند و ضررهای زیادی به سهامداران خرد تحمیل کرده اند.