بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۹
معاونت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وراث نمی‌توانند تغییر رویه‌ای در بحث مدیریت فروش دهند مگر آنکه ابلاغیه آن توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی مطرح شود که دلیل آن را می‌توان برنامه ریزی‌های صورت گرفته از قبل دانست.
کد خبر : ۲۳۰۳۰۹

تغییر روش آزادسازی سهام عدالت فرد متوفی ممکن نیست


به گزارش بورس نیوز، محمدرضا معتمد، معاونت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با سامانه سهام عدالت مربوط به متوفیان، اظهار کرد: آن‌هایی که در بازار سرمایه سهام خریداری کردند در صورت فوت، ورثه پس از انحصار وراثت به مراجع قانونی مراجعه می‌کردند و پس از آنکه از طریق سپرده گذاری مرکزی اطلاعات وراث جمع آوری می‌شد، سهام فرد متوفی به وراث تخصیص می‌یافت، اما در رابطه با سهام عدالت باید گفت تا قبل از آیین نامه آزادسازی انتقال سهام به وراث از طریق سازمان خصوصی سازی صورت می‌گرفت.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی نیز به همین منظور یک سامانه را طراحی کرده بود، اما پس از بحث آزادسازی سهام عدالت در تبصره ۲ آیین نامه آن تعیین تکلیفی صورت گرفته به طوری که مسئولان مربوطه اعلام کردند از آن جایی که قرار است تمام امور مربوط به سهام عدالت از طریق بازار سرمایه صورت بپذیرد، پس بهتر این است که سامانه آن هم زیر نظر شرکت سپرده گذاری مرکزی باشد.

معاونت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره که تغییر روش آزادسازی فرد متوفی تصریح کرد: وراث نمی‌توانند تغییر رویه‌ای در بحث مدیریت فروش دهند مگر آنکه ابلاغیه آن توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی مطرح شود که دلیل آن را می‌توان برنامه ریزی‌های صورت گرفته از قبل دانست.

وی در خصوص سود واریزی افراد متوفی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، ادامه داد: شرکت‌های سرمایه گذار استانی بعد از برگزاری مجامع شان در دی ماه مطابق قانون برای واریز سود، هشت ماه وقت دارند یعنی ممکن است افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند در شهریور ماه ۱۴۰۰، مبلغ سهام به حسابشان واریز شود.

معتمد گفت: اما وراثی که متوفیانشان قبل از فوت روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده باشند به محض آن که اقدام به فروش کنند، مبلغ حاصل از این فروش به حسابشان واریز خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر