بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
اکثر فعالین بازار ریسک حضور در بازار را با توجه به مبهم بودن آثار روانی ناشی از این رویداد را نمی‌پذیرند و در صورت نقد بودن اقدام به خرید نمی‌نمایند.
کد خبر : ۲۳۰۵۸۴

طایفه نقدیون خرید نمی‌کنند

به گزارش بورس نیوز،  روز گذشته شاهد شروع مجدد روند نزولی بازار پس از مثبت شدن آن در روز شنبه بودیم. ریسک کاهش نرخ دلار و سایر کالا‌ها در نتیجه انتخابات آمریکا و کاهش تورم کل کشور و احتیاط خریداران در خرید سهام شرکت ها، همچنان روند بازار را کاهشی نگه داشته است. شاخص کل به کمترین حد خود در ۴ ماه اخیر رسید و با افت بیش از ۲۶ هزار واحدی به یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد سقوط کرد.

شاخص کل هم وزن نیز ۰.۹ درصد کاهش را تجربه کرد و به ۳۷۴ هزار و ۹۳۹ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز همانند سایر روز‌های منفی بازار با کاهش همراه بود و به ۷۱ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی ارزش معاملات شکسته نشود.

سیاست و اقتصاد کلان

در اکثر بازار‌ها شاهد توقف خرید و یا کاهش حداکثری آن هستیم. به عنوان نمونه می‌توان به معاملات روز گذشته شمش و تختال فولاد در بورس کالا اشاره کرد. از ۱۵ هزار تن شمش فولاد خوزستان که در جریان معاملات روز گذشته بورس کالا عرضه شد برای کمتر از ۵ هزار تن آن تقاضا وجود داشت. این در حالی بود که در هفته‌های گذشته حداقل ۱.۵ برابر میزان عرضه این شرکت، تقاضا ثبت و نرخ‌های رقابتی تعیین می‌شد. همچنین ۱۵ هزار تن تختال این شرکت با حداقل رقابت معامله شد.

در خصوص شرکت فولاد هرمزگان جنوب نیز صرفا در قیمت پایه خریدار وجود داشت و عرضه‌های شمش فولاد تولیدکنندگان کوچک‌تر بدون تقاضا باقی ماند.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که بسیاری از خریداران حتی در بازار‌هایی که ماهیت مصرفی و نه سرمایه گذاری (همچون مسکن و خودرو) را دارد، تقاضا افت محسوسی کرده و در صورت تعمیم این امر به سایر بازار‌ها و مخصوصا بازار‌های سرمایه ای، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که در صورت عدم پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات فردا، شاهد رکود سنگین بازار‌ها و آغاز روند کاهشی قیمت‌ها خواهیم بود. بر این اساس، افت قیمت‌ها در بازار سرمایه و کاهش حضور خریداران قابل تحلیل بوده و با توجه به انتظار افت محسوس قیمت ارز توسط فعالین این بازار (که میزان افت آن و نوسانات آن بستگی به تحولات ماه‌های آتی دارد)، خریداران بازار انتظار نرخ‌های جذاب تری را برای خرید‌های سنگین خود دارند.

در همین خصوص، رئیس کل بانک مرکزی در پایان با اشاره به اینکه من چندی پیش هم نسبت به غیر واقعی بودن قیمت ارز و ریسک‌های این بازار به سرمایه گذاران این بازار هشدار دادم، گفت: مردم دیدند که قیمت ارز‌های خارجی کمی کاهش یافت و من فکر می کنم طی روز‌های آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت و بازار ارز به سمت ثبات خواهد رفت.

بانک مرکزی آخرین آمار متغیر‌های کلان پولی را منتشر کرد. بر این اساس، حجم نقدینگی با ۳۶.۲ درصد افزایش در یک سال منتهی به شهریور ماه ۹۹ به ۲۸۹۵ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان و حجم پایه پولی با افزایش ۲۶.۱ درصدی در همین دوره زمانی به ۳۷۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

رشد پایه پولی در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال ۳۹.۶ درصد بود و درواقع نشان می‌دهد نرخ رشد پایه پولی در شهریور ماه نسبت به خرداد ماه ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است. ضریب فزاینده هم در پایان این ماه به ۷.۷۸ رسیده که با توجه به سیاست بانک مرکزی برای افزایش نرخ سپرده قانونی از مهر ماه امسال، به نظر می‌رسد این نرخ در ماه‌های بعد کاهش یافته و به تبع آن از نرخ رشد نقدینگی هم کاسته شود.

همچنین در خبری از حوزه اقتصاد کلان و تجارت خارجی، رییس کل گمرک ایران گفت: ارزش کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال‌جاری به ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار رسید. در این مدت سهم صادرات از کل تجارت خارجی ۶۵ میلیون و ۵۷۳ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بود که از کل واردات کشورمان در این مدت ۱۳.۸ میلیون تن مربوط به کالا‌های اساسی است.

طی هفت ماه سال‌جاری عمده مقاصد کالا‌های صادراتی به ترتیب عراق با چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، چین با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیارد دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود.

بازار امروز
به نظر می‌رسد امروز نیز جو کاهشی بر بازار سرمایه حکمفرما باشد و با توجه به احتمال بالای پیروزی بایدن در انتخابات فردا (علیرغم تمامی تبلیغات و خبر‌های حاشیه‌ای که در روز‌های اخیر در خصوص رشد آرای ترامپ توسط برخی خبرگزاری‌ها و وب سایت‌های بورسی و ...)، اکثر فعالین بازار ریسک حضور در بازار را با توجه به مبهم بودن آثار روانی ناشی از این رویداد را نمی‌پذیرند و در صورت نقد بودن اقدام به خرید نمی‌کنند و در سمت فروش نیز سعی در فروش سهام خود خواهند داشت. به این ترتیب کاهش قیمت‌ها در جریان معاملات امروز محتمل‌ترین رویداد پیش روی بازار سرمایه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
پنج ماهه همینه ... عجب تحلیلی !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
تمام مقامات با هم هماهنگن که دارایهای مردمو بدزدن و دزدیدن چون دیگه نفت و چیزای دیگه نمیتونن بفروشن دارن جیب ملتو میزنن.یکیش رو شد مثل اخوندی منتظر بقیه باشید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
نقل قول
مسولین نظام یکبار دیگر تاوان خیانتشون به مردم وریزش دستوری بورس را با رای اوردن ترامپ پس می دهند ومکرو ومکرالله والله خیروالماکرین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
نقل قول
مسولین نظام یکبار دیگر تاوان خیانتشون به مردم وریزش دستوری بورس را با رای اوردن ترامپ پس می دهند ومکرو ومکرالله والله خیروالماکرین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
از بس 3 ماهه تحلیل میکردند که بازار متعادل و مثبت خواهد شد و برعکس درامد دیگه خود کارشناسان ار رو رفتند و همه پیش بینی ها حاکی از منفی بودن بازار فردا دارد. خدا را شکر خوبی این ریزش این بود که الان کارشناسان ما می توانند پیش بینی درستی از بازار هر روز داشته باشند کافیست هر روز بگوید فردا بازار منفی است و رستگار شوید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
همینطور که پروژه دیماه 96 تندروها برای شلوغی در مشهد و بعد سه روز هرج ومرج کشوری و نتیجه خارج شدن ترامپ از برجام و زمین زدن دولت روحانی بود بی آنکه به فکر مردم باشند نمی خواستند مدل ترکیه در ایران به لحاظ برش سیاسی اقتصادی و تضمین سالها ریاست گروههای ضد اصول گرا بر قوه مجریه اجرا شود. به شخص روحانی حق دهید از شخصیت سیاسی و حمله و جواب متقابل مشروع استفاده کند بله این وسط مردم له شدند اما انصافا کمی بد دولت است و فاجعه فاجعه مخالفانش