بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کارشناسان از تاثیر انتخاب "بایدن" می‌گویند؛

انتخاب "بایدن" و بورس ایران

در حالی که گمانی زنی های زیادی درباره انتخابات آمریکا صورت گرفته اما کارشناسان درباره انتخاب "بایدن" و تاثیر آن بر بازار سرمایه نظرات مختلفی دارند.
کد خبر : ۲۳۰۶۴۸

انتخاب

به گزارش بورس نیوز گمانه زنی های زیادی درباره انتخابات آمریکا از سوی کارشناسان صورت گرفته و درباره انتخاب هر کدام از نامزدها تحلیل های مختلفی انجام شده است.

بر این اساس بورس نیوز نظرات کارشناسان و فعالان بازار سرمایه را در این باره جویا شده و اثرات انتخای جو بایدن را بر بازار سرمایه مورد بررسی قرار داده که در ذیل می خوانید.

انتخاب

محسن عباسلو، کارگزاری ارگ هومن

انتخاب بایدن موجب بازگشت بازار سرمایه خواهد شد به ویژه سهامی همانند خودرویی ها و یا بانکی ها که بطور مستقیم تحت تاثیر نرخ ارز قرار ندارند شرایط خوبی خواهند داشت.

البته انتخاب بایدن بر روی بازار جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت اما در مجموع با توجه به شرایط سیاسی کشور انتخاب بایدن و بازگشت آمریکا به برجام بر اقتصاد کشور اثر مثبتی خواهد داشت.

امیر سیدی، مدیرعامل کارگزاری امین سهم

برد بایدن در انتخابات، شوک کوتاه مدتی به نرخ ارز در کوتاه مدت وارد خواهد کرد و با توجه به شعار‌هایی مبنی بر بازگشت به برجام داده، چشم انداز کاهشی بر قیمت دلار دارد.

در بازار سرمایه نیز اگر نرخ دلار کاهشی شود و چشم انداز برگشت به برجام وجود داشته باشد، بر اساس صنعت و تجارتی که در بازار سرمایه وجود دارد می‌تواند اثرات متناوبی داشته باشد.

سهام صنایعی که فروش دلاری دارند اگر دلار کاهشی باشد فروش این شرکت‌ها ثابت خواهد ماند، اما یکسری از سهام مانند خودرویی‌ها ممکن است جو مثبت از این موضوع بگیرند و رفع تحریم‌ها به این صنایع کمک کند؛ بنابراین نوسانات بازار  زیاد می‌شود و می‌تواند در کوتاه مدت شوک منفی به بازار بدهد، اما در بلندمدت راه صعودی را در پیش خواهد گرفت و یک بازه زمانی ۱۵ روزه نیاز دارد تا این موضوع را هضم کند تا مجددا به مسیر اصلی خود برگردد.

اثرکوتامدت ترکیبی از روند نزولی و صعودی بر اساس ترکیب صنایع مختلف بر بازارخواهد بود که پس از دو هفته اثرات کوتاه مدت از بین خواهد رفت.

اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده

قاعدتا اگر بایدن انتخاب شود بر شرایط اقتصادی کشور تاثیر مثبت خواهد گذاشت و فضای بهتری ایجاد می‌شود.

با توجه به اینکه بایدن در نطق‌های انتخاباتی از بازگشت به برجام خبر داده به نظر می‌رسد این موضوع کفایت می‌کند تا یک فضای خوبی را در اقتصاد کلان داشته باشیم، در نتیجه رشد نرخ ارز نخواهیم داشت و در کوتاه مدت نرخ دلار کاهش هم می‌تواند داشته باشد.

به واسطه همین موضوع انتظارات تورمی مردم تعدیل می‌شود و به نظر می‌رسد فضای تعادلی خوبی در اقتصاد کشور ایجاد شود و همه هم منتفع می‌شوند.

اگر دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد و دوام داشته باشد قاعدتا برای بازار سرمایه زیاد نمی‌تواند فضای مثبت ایجاد شود، اما با توجه به اصلاح خوبی که بازار سرمایه انجام داده و معاملات با دلار ۱۸ و ۲۰ هزار تومان در حال انجام است بنابراین اگر دلار بیش از ۲۲ هزار تومان باشد دیگر برای بازار نمی‌توان ریزشی را متصور بود و باید روند افزایش شروع شود.

با توجه به اینکه بازار‌های موازی هم از حالت هیجان خارج می‌شود و ریزش خواهد داشت تنها بازاری که با دلار ۲۲ هزار تومان شرایط خوبی خواهد داشت و می‌تواند مورد توجه فعالان اقتصادی قرار بگیرد بازار سرمایه است.

محمد گودرزی، مدیرعامل کارگزاری آریا نوین

اگر بایدن انتخاب شود فشار اقتصادی کم خواهد شد و در نتیجه بازار از این فضای عجیب فاصله می گیرد و احتمالا پس از عبور از یک جو هیجانی که مثبت و یا منفی بودن آن مشخص نیست در یک بازه زمانی یک ماهه، بازار به سمت تحلیل شرکت ها خواهد رفت.

صادق قاسمی، مدیرعامل کارگزاری آرمون بورس

سیاست های ایالات متحده در کلان مشخص است و در چارچوب کلان و در اطاق های فکری که دارند تهیه و کار می شود و زیاد تاثیر واقعی بر اقتصاد کشور ندارد و صرفا تاثیر روانی خواهد داشت.

وی گفت: تاثیر روانی بدین صورت است که اگر دموکرات ها انتخاب شوند به دلیل تمایل بیشتری که به برجام داشتند شاید برگشت به برجام امکان پذیر باشد و همین موضوع موجب شود بر روی متغیرهای اقتصادی تاثیر بگذارد و به نفع اقتصاد و بازار سرمایه باشد.

مدیرعامل کارگزاری آرمون بورس گفت: بازار سرمایه اثر این انتخابات را پیشخور کرده است و فقط ممکن است از نظر روانی بازار درگیر این موضوع باشد.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سهامداران سریع صف‌نشین نشوند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سایه دولت «ایران یا آمریکا» بر بورس ...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‎وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

گروه‌های مناسب سرمایه‌گذاری با فرض انتخاب بایدن یا ترامپ

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
تا دو روز پیش همه تون دست به آسمون بودید که ترامپ رای بیاره، ولی الان که میدونید رای نمیاره میگید بایدن هم بشه چیزی نمیشه و بازار میره بالا. از نظر این مثلا کارشناسا همیشه بازار باید بره بالا. چه شاخص 2 میلیون و 100 باشه چه دلار پایین بیاد چه ترامپ رای بیاره چه بایدن رای بیاره. واقعا چقدر اخه شماها کارشناسید!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
نه باید، نه ترامپ لعنت بر هردوشون، چند ماه پیش آقایان رسانه های اقنصادی از قول همین جیره بگیران می گفتند باز ار ایران بیشترش یک بازار داخلی است و متاثر از دنیای پیرامون نیست
ناشناس
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۲
شمل هم باور کردی
ناشناس
France
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
نه بایدن و‌نه ترامپ بر بازار سرمایه ایران تأثیر داره فقط فقط حاکمیت تصمیم میگیره
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
اصلا به حرف این کارشناسان تو چاه نرید همشون دارن دروغ میگند از مرداد ماه دارن میگن بازار بورس داره درست میشه الان به اذر ماه نزدیک شدیدم به هیچ جایی نرسیدم فقط فقط بدبخت شدیم . کی حرفشو عمل کرد . فقط می خواستن با حرف های خوبشون کسری بودجه رو تکمیل کنند . الان هم اگر میگند به خاطر عیدی و سنوات کارکنان دولتی هستند . حالا نگاه کنید دوباره کارشناسان میگند صبر کنید تا انتخابات ایران . تا یه ۲۰ درصد دیگه بخاطر عیدی هم بردارن . اینها شیطان درس می دنند . ما دیگه همه چی رو از دست دادیم دیگه مهم نیست چه اتفاقی می خواهد پیش بیاد . علی برکت الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
بدبخت شدیم
خدا به داد هممون برسع
نادر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
خدا کنه بازار مثبت بشه
نادر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
خدا کنه بازار مثبت بشه
م
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
لعنت بر امريكاي مردم خوار داخلي
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
خدا لعنتشون کنه... دورغ گفتن که لیسانس نمیخواد... کنتور هم نمیندازه... بدبختم کردن... من موندم با دنیا بدهی... پولم رفته...