بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
مهم‌ترین عامل انتظاری فعالین بازار سرمایه نتایج انتخابات آمریکا است. با توجه به اینکه احتمالا نتایج انتخابات تا پایان هفته مشخص نشود، هرگونه تصمیم هیجانی می‌تواند منجر به ضرر‌های شاید محسوس برای سرمایه گذاران بدل شود. بر این اساس، احتیاط در جریان معاملات امروز می‌تواند تصمیم معقولی باشد.
کد خبر : ۲۳۰۶۷۳

احتیاط سرمایه گذاران

به گزارش بورس نیوز، شب گذشته شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودیم. این خبر که مهم‌ترین رویداد ماه جاری محسوب می‌شود، آثار مهمی بر وضعیت بورس ایران و قیمت دارایی‌ها خواهد داشت. علیرغم این که انتظار می‌رود نتایج انتخابات تا پایان امروز مشخص شود، اما با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در رای گیری زودهنگام مشارکت داشته اند و بیش از ۶۰ درصد از این افراد به صورت پستی رای خود را ارسال کرده اند، انتظار می‌رود که اعلام نتیجه انتخابات حداقل تا پنجشنبه شب طول بکشد. همچنین احتمال تغییر پیشتاز انتخابات نیز وجود خواهد داشت.

با توجه به اینکه اکثر طرفداران بایدن به صورت پستی و در روز‌های گذشته رای خود را داده اند، احتمال اینکه در نتایج اولیه ترامپ پیشتاز باشد و در نتایج کلی انتخابات به نفع بایدن تمام شود، بسیار بالا خواهد بود. با این حال، در آخرین روز قبل از انتخابات نیز شاهد برتری تقریبا محسوس بایدن بودیم. بر اساس اعلام رسانه ها، اولین نتایج انتخابات امروز مربوط به ایالت بسیار مهم فلوریدا خواهد بود. این ایالت که آمار‌های چهارسال گذشته را در خصوص تعداد رای دهندگان شکسته است، در صورت احراز اکثریت رای برای دموکرات‌ها تا حد بسیار زیادی نتایج کلی انتخابات را نیز مشخص خواهد کرد. در واقع، یک شرط ضروری برای باقی ماندن ترامپ در کورس انتخابات، پیروزی در این ایالت حساس خواهد بود، ولی برای دموکرات ها، پیروزی در ایالت فلوریدا پیروزی آن‌ها را در کل انتخابات تا حد بسیار زیادی تضمین خواهد کرد.

همچنین در خبری دیگر در همین حوزه، رئیس جمهور آمریکا صبح روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت که قصد ندارد خیلی زودهنگام در انتخابات اعلام پیروزی کند. به نظر می‌رسد که ترامپ نیز تا حد زیادی متوجه تفاوت فاحش آرای انتخاباتی خود با رقیب خود شده و با لحن آرام و تقریبا ضعیفی از نقطه نظر کارشناسان بحث‌های انتخاباتی خود را پیش برده است.


سیاست و اقتصاد کلان

وزیر صنعت معدن و تجارت در جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار گفت: تردیدی نیست که با تصمیمات این جلسه، تغییر محسوسی در هفته آینده در قیمت کالا‌های اساسی خواهیم داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به طور قطع تصمیمات این جلسه تغییرات مهمی در کوتاه مدت بر روی بازار خواهد داشت، برای مثال در بخش قیمت گذاری، توزیع و خرید تضمینی گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام تصمیمی است که به زودی قیمت این کالا را در بازار کاهش خواهد داد.

وی گفت: آنچه که ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم به ما اطمینان داده تا با توجه به کاهش قیمت کالا‌های اساسی در کشورمان نسبت به کشور‌های همسایه جلوی قاچاق این کالا‌ها را به صورت جدی تری بگیرد .

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی از تخصیص به موقع ارز کالا‌های اساسی خبر داد. به نظر می‌رسد که افزایش صادرات ماهیانه کشور که در مهرماه به بیش از ۴.۶ میلیارد دلار (این آمار در تیر و مرداد به حدود ۲.۵ میلیارد دلار و کمتر از آن نیز رسیده بود)، موافقت بانک مرکزی را در خصوص ترخیص بخشی از کالا‌های اساسی دپو شده در گمرک را سبب شده است.

در خبری از حوزه صنعت، بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۶۹ هزار و ۷۴۱ تن تایر و تیوب از ابتدای امسال تا پایان مهرماه و رشد ۲۵ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه با سال گذشته است.

این میزان تولید مشتمل بر ۲۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۴۸ حلقه تایر و تیوب است که از نظر تعداد حلقه نیز رشد ۲۹ درصدی را در مقایسه با هفت ماهه سال گذشته نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، تا پایان مهرماه ۹۰ هزار و ۵۳۸ تن تایر خودروی سواری (رشد ۲۹ درصدی)، ۱۴ هزار و ۱۵۳ تن تایر وانتی (رشد ۱۵ درصدی) و ۳۱ هزار و ۶۵۹ تن تایر باری و اتوبوسی (رشد ۱۶ درصدی) در کشور تولید شد. در مدت یاد شده، تولید تایر کشاورزی سبک رشد ۸۰ درصدی تجربه کرد و به دو هزار و ۸۲۶ تن رسید، همچنین تولید تایر کشاورزی سنگین با ثبت رشد ۲۳ درصدی به ۱۰ هزار و ۵۶۹ تن رسید و تایر خودرو‌های راه‌سازی و صنعتی با رشد ۱۵ درصدی به سه هزار و ۵۰۰ تن رسید.

بازار امروز
مهم‌ترین عامل انتظاری فعالان بازار سرمایه نتایج انتخابات آمریکا است. با توجه به اینکه احتمالا نتایج انتخابات تا پایان هفته مشخص نشود، هرگونه تصمیم هیجانی می‌تواند منجر به ضرر‌های شاید محسوس برای سرمایه گذاران بدل شود. بر این اساس، احتیاط در جریان معاملات امروز می‌تواند تصمیم معقولی باشد.

با این حال و در صورت قطعی شدن نتایج انتخابات در بعضی ایالات از جمله فلوریدا تا صبح امروز، شاید بتوان تکلیف انتخابات آمریکا به نفع دموکرات‌ها تمام شده و می‌توان تصمیمات سرمایه گذاری را با فرض پیروزی دموکرات‌ها اعمال کرد. همچنین نگاه فعالین بازار به تحولات بازار ارز نیز خواهد بود که بسیار تاثیرگذار از نتایج انتخابات آمریکا بوده و به احتمال بسیار زیاد نوسانات زیادی را تا قطعی شدن نتایج انتخابات آمریکا تجربه خواهند کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فروهر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
نظرات چی شد سانسور چی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
سم بازار دروغگویی های پی در پی مسولین و بی کفایتی سازمان بورس است.