بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بازار‌های مالی بعد از پیروزی ترامپ به کدام سو می‌روند

صنایع صادرات محور، با فرض پیروزی ترامپ، مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری هستند. البته رشد این صنایع مشروط به ۲ نکته خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۰۷۱۹

بازارهای مالی بعد از پیروزی ترامپ به کدام سو می روند؟

به گزارش بورس نیوز، برخلاف آنچه انتظار می رفت، احتمال انتخاب مجدد ترامپ زیاد است. واکنش بازار سرمایه به این احتمال، فعلا لبخند ملیحی به صنایع کامودیتی محور و البته بی مهری به گروه خودرویی و بانکی بوده است.

علی صادقین کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر انتخاب مجدد ترامپ بر بازارهای جهانی و همچنین بازار سرمایه ایران بیان کرد: در کوتاه مدت بورس های جهانی و همچنین بازار کامودیتی ها، انرژی گرفته و رشد می کنند؛ ولو اینکه امروز هم شاهد بودیم بازارها به استقبال انتخاب دوباره ترامپ رفتند. اما در میان مدت و بلند مدت، با توجه به جنگ تجاری ترامپ با شرق آسیا و خصوصا چین، احتمالا افت تقاضا، کاهش رشد اقتصادی و نیز کاهش قیمت کامودیتی ها خواهد شد.

وی افزود: انتظار می رود در صورت پیروزی ترامپ، با فشار حداکثری، اقتصاد ایران همچنان با رشد اقتصادی منفی و تورم بالا مواجه باشد. بنابراین بازارهای سفته بازی مثل ارز و طلا و مسکن رشد خواهد کرد. پس نسبت سپرده های دیداری به غیر دیداری هم افزایش خواهد داشت و پول از سمت بانک ها به سمت این بازارها خواهد آمد؛ و چنانچه بانک مرکزی سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره در پیش نگیرد، انتظار می رود بخش قابل توجهی از سپرده های بانکی هم راهی بازار سرمایه خصوصا سهم های صادرات محور و نیز سهم هایی که دارایی های ثابت بزرگی دارند و مستعد تجدید ارزیابی دارایی ها هستند، شده و رشد قیمت سهم ها را شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هنوز نتیجه قطعی انتخابات آمریکا مشخص نشده؛ ولی در صورت پیروزی ترامپ، واکنش امروز بازار سرمایه به سهم های گروه خودرویی منطقی بود. ولی در مورد بانکی ها، بازار زود قضاوت کرد و بانک ها حتی در شرایط فشار حداکثری، عملکرد مناسبی داشتند و به نظر می رسد در میان مدت، مسیر بانک ها از خودرویی ها جدا خواهد شد.

صادقین اضافه کرد: صنایع صادرات محور، با فرض پیروزی ترامپ، مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری هستند. البته رشد این صنایع مشروط به ۲ نکته خواهد بود: نخست آنکه قیمت گذاری صنایع کامودیتی محور ما در بورس کالا مشمول قیمت گذاری دستوری نشود. دوم آنکه کلیت بازار با عامل منفی افزایش نرخ بهره مواجه نشود. سهام صنایع دارویی، غذایی، سیمانی و... هم که در صورت افزایش تورم، پتانسیل افزایش نرخ محصول خود را دارند هم، از شرایط فعلی منتفع شده و رشد می کند؛ اما نباید از تاثیر افزایش هزینه های این شرکت ها هم غافل بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

لیدر‌های بازار در هفته پیش‌رو

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

لیدر‌های بازار در هفته پیش‌رو

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی مخ
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
شب دراز است و قلندر بیداااااااااااااار.....!!!!!