بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
چند ریال سود ناقابل فقط برای سهامداران خرد!

سهامداران "خکمک" در انتظار هر چیزی غیر از زیان

اینکه چگونه اکثر شرکت‌های زیر مجموعه گروه سایپا با شناسایی درآمد‌هایی بالا چگونه سالی تنها چند ریال سود ناقابل به سهامدارانشان تقدیم می‌کنند رخدادیست که اصولا ماهیت شرکت‌های سهامی عام را زیر سوال می‌برند.
کد خبر : ۲۳۱۳۴۴

سهامداران

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، اینکه چگونه اکثر شرکت‌های زیر مجموعه گروه سایپا با شناسایی درآمد‌هایی بالا چگونه سالی تنها چند ریال سود ناقابل به سهامدارانشان تقدیم می‌کنند رخدادیست که اصولا ماهیت شرکت‌های سهامی عام را زیر سوال می‌برند.

شاید اصلی‌ترین شعار هر کادر مدیریتی و اجرایی در هر شرکتی افزایش ارزش ثروت سهامداران ‌باشد که متاسفانه در شرکت‌های زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی این افزایش ثروت و یا کاهش هزینه تنها مربوط به سهامدار اصلی بوده و همواره سهامداران خرد این شرکت‌ها جز ضرر و زیان چیز دیگری نخواهند داشت.

شرکت کمک فنر ایندامین نیز از این قاعده مستثنی نیست و در حالی که میزان درآمد‌های این شرکت در گزارش شش ماهه حسابرسی شده رشدی ۳۸ درصدی و رشدی ۶۴۰ میلیارد ریالی را نشان می‌دهد، اما همچنان کل سود خالص این شرکت در این مدت تنها ۹۴ میلیون تومان ناقابل و ۳ ریال به ازای هر سهم می‌باشد.

با توجه به قیمت‌های کنونی در حدود ۵۱.۰۰۰ ریالی و معاملات کمتر از ۷۰۰ سهمی در روز گذشته می‌توان با قطعیت به سهامداران حاضر در صف فروش این شرکت اطمینان داد که شاید تا ماه‌های آتی نیز فرصتی برای فروش سهام خود نخواهند داشت.

سهامداران

سالیان سال است که تنها هدف زیر مجموعه‌های گروه سایپا و قطعه سازان منتسب به آن، کاهش هزینه‌های شرکت اصلی می‌باشد و نه افزایش سودآوری و حفظ منافع سهامداران خرد.

علی رغم افزایش ۳۹ درصدی و بیش از ۶۴۰ میلیارد ریالی جمع کل درآمد‌های این شرکت در شش ماهه نخست سال مالی ۱۳۹۹، افزایش بهای تمام شده و هزینه‌های فروش، عمومی و اداری و همینطور سایر هزینه‌های عملیاتی موجب عدم شناسایی سود خالص از این شرکت گردید.

از نکات قابل توجه صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت می‌توان به کاهش بیش از ۳۹.۰۰۰ عددی کمک فنر‌های تیپ ۶۲ و بیش از ۵۱.۰۰۰ عددی کمک فنر‌های تیپ ۶۷ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره نمود.

از نکات نگران کننده گزارش منتشر شده این شرکت می‌توان به حاشیه سود خالص ناچیز و در حد صفر این شرکت اشاره داشت به نحویکه از مجموع ۲.۲۹۸ میلیارد ریال فروش شرکت تنها ۹۴۱ میلیون ریال سود خالص در ۶ ماهه ۱۳۹۹ محقق گردیده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
بیچاره سهامداران خکمک