بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
مدیرعامل کارگزاری رضوی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پالس های مثبتی که بورس را جذاب می کند

بهتر است سرمایه گذاری ها روی سهام شرکت های سودساز صورت بگیرد و از انتخاب سهم بر اساس شایعات و اتفاقاتی که تحقق آنها در هاله ای از ابهام است، اجتناب کنند.
کد خبر : ۲۳۱۴۳۴

پالس های مثبتی که بورس را جذاب می کند

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران آخرین روز هفته را هم مثبت استارت زد و با رشد ۴۴۶۳۳ هزار واحدی (تا این لحظه از معاملات)، کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی دوباره فتح شده است.

محسن محمدی مدیرعامل کارگزاری رضوی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: نسبت به روند کلی بازار خوشبین هستم، چرا‌که عواملی که منجر به صعود بازار شود، بیش از عوامل منفی و رکودی است.

وی افزود: برخی فعالان بازار سرمایه، معاملات سهام عدالت را علت تداوم فشار فروش های بازار می دانند. اما این نگرانی با مدیریت فروش های بلوکی سهام عدالت، قابل رفع است. ضمن اینکه با وجود سیاست کاهش نرخ سود بانکی در ابتدای سال، نرخ بهره بین بانکی افزایش یافته و این عامل هم اثر منفی بر بازار سرمایه دارد. ولی تاکید سیاست گذاران پولی و بانکی بر عدم افزایش نرخ سود بانکی، خود نقطه قوتی است که نباید از آن غافل شد. ضمن اینکه با در نظر گرفتن نرخ تورم، بازدهی بازار پول برای بسیاری از سرمایه گذاران، جذاب نخواهد بود و این سرمایه گذاران مجددا راه بازار سرمایه را در پیش خواهند گرفت. کاهش نرخ ارز در نتیجه انتخابات آمریکا و احتمال ریزش بیشتر نرخ ارز در اثر کاهش تنش های سیاسی و لغو تحریم ها هم نگرانی هایی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است. البته معتقدم بازگشت دوباره به برجام اگرچه ممکن است سبب کاهش نرخ ارز شود، اما کاهش هزینه های نقل و انتقال ارز، فرصت های خوبی برای شرکت ها (هم صادرات محورها و هم شرکت هایی که مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می کنند) فراهم می کند. ضمن اینکه طبق اظهار نظرهای مدیران بانک مرکزی، حتی در صورت لغو تحریم ها، کاهش نرخ ارز بصورت ناگهانی و شدید نخواهد بود و نرخ ارز کاهش کنترل شده ای خواهد داشت. بنابراین انتظار افت سودآوری شرکت ها در نتیجه کاهش نرخ ارز، منطقی نیست. اما مهم ترین نکته این است که ریزش شدید بازار سرمایه، انتظار بازگشت دوباره این بازار به فاز صعودی را در بین سرمایه گذاران تقویت کرده است. از این رو، هر چند که نمی توان با قاطعیت گفت بازار سرمایه ما پرقدرت به مدار صعود برمی گردد یا نه؛ اما شخصا معتقدم روند کلی بازار در ۶ الی ۱۲ ماه آینده، صعودی است و این روزها میتواند فرصتی برای خرید باشد. ابهامات و ریسک های بازار سرمایه همواره وجود دارد؛ اما بسیاری از سهم های بازار بر اساس پیش بینی سود سال آینده، نسبت P بر E جذابی دارند (۴ الی ۶) و این شرایط میتواند در جذب سرمایه های خرد مردم به سمت بازار سرمایه، موثر باشد. همچنین اگرچه به حمایت های دولت از بازار سرمایه، انتقادات زیادی وارد است؛ ولی تمایل دولت و سیاست گذاران اقتصادی به رشد و رونق این بازار است. در مجموع، با توجه به مقایسه فاکتورهای مثبت و منفی اثرگذار بر روند بازار سرمایه، برآیند کلی این بازار مثبت بوده و چشم انداز روشنی برای بازارسرمایه در میان مدت، متصور هستم.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران خرد گفت: به سهامداران توصیه میکنم حتما سبدی از سهام تشکیل دهند و فقط روی تک سهم سرمایه گذاری نکنند. ضمن اینکه بهتر است سرمایه گذاری ها روی سهام شرکت های سودساز صورت بگیرد و از انتخاب سهم بر اساس شایعات و اتفاقاتی که تحقق آنها در هاله ای از ابهام است (مثل شایعه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی)، اجتناب کنند. شرکت هایی که در شرایط تحریم و... تولید و فروش و صادرات مناسبی داشته و سودآور هستند، حتما گزینه های معقول تری برای سرمایه گذاری هستند و اگر سهم های این چنینی در سبد سرمایه گذاران وجود دارد، نگهداری و کم کردن میانگین، بهترین استراتژی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
حال برین اشغال خودرو با سود منفی بخرید بعد بگن چرا متضرر شدیم این همه سهام پتروشیمی های خوب با سودی حداقل 20درصد تضمینی با گزارش های سود سالانه
عباس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
بهترین سهام مواد غذائی سهامی بسیار خوب و ارزنده است....همیشه شرکت‌های مواد غذائی در حال تولید و افزایش سرمایه میباشند...