بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
با این وجود با توجه به معاملات مثبت روز‌های گذشته بازار روز جاری را در ساعات ابتدایی بازار مثبت ارزیابی می‌کنیم که با احتمال بالا و با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار شاهد افزایش حجم عرضه خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۱۵۲۴

مراقبت از بازار مثبت

به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه رشد بازار را در روز‌های گذشته را به ثبات نرخ ارز و ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه مربوط می‌دانند، اما محتمل‌ترین گزینه معاملات مثبت این روز‌ها را بیشتر می‌توان مرتبط با ریزش سنگین قیمت یهام در سه ماهه گذشته دانست تا گزینه‌های مذکور.

اما آنچه از شواهد بر می‌آید می‌بایست بایدن را رییس جمهور آتی آمریکا دانست که این موضوع با توجه به تمایلات به برگشت به برجام و احتمال کاهش تورم انتظاری از مهمترین عوامل موثر بر بازار‌های مالی و کالایی کشور در ماه‌های آتی خواهد بود. همانگونه که در روز‌های انتهایی هفته گذشته نیز شاهد بودیم روند کاهشی قیمت دلار و کاهش چشمگیر حجم معاملات انواع فلزات اساسی در بورس کالا، خود گویای احتمال بالای کاهش نرخ تورم انتظاری است.

بی شک کاهش انتظارات نرخ تورم را به راحتی می‌توان از نحوه معاملات روز‌های گذشته محصولات فولادی در بورس کالا دید. معاملاتی که در بسیاری از محصولات حتی کمتر از ۱۰ درصد میزان عرضه پایه بود و این خود نوید عدم تمایلات خریداران و سرمایه گذاران در کالا‌های دلار بیس در روز‌های گذشته دارد.

در بازار چهارشنبه به مانند سایر روز‌های هفته گذشته شاهد رشد دستجمعی قیمت سهام در گروه‌های مختلف بودیم که این موضوع منجر به رشد بیش از ۴۸.۳۵۴ واحدی شاخص کل گردید.

اخبار اقتصاد بین الملل:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را همچون چند هفته گذشته می‌توان به انتخابات آمریکا مرتبط دانست چرا که این موضوع منجر به نوسانات گسترده بازار ارز‌های خارجی و همچنین بازار‌های بورس‌های آسیایی و اروپایی شد.

در این راستا در روز جمعه ایالت جورجیای آمریکا پس از بازشماری دستی آرا، به طور رسمی پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در این ایالت را اعلام کرد.

به این ترتیب بایدن اولین نامزد دموکرات می‌باشد که طی ۳۰ سال اخیر توانسته آرای الکترال ایالت جورجیا را بدست بیاورد. ستاد ترامپ با توجه به فاصله کمتر از نیم درصدی بایدن و ترامپ، تنها ۴۸ ساعت مهلت دارد تا درخواست بازشماری آرا را داشته باشد.

وزیر داخلی ایالت جورجیا نیز عصر روز جمعه در کنفرانس خبری درباره بازشماری آرا در این ایالت گفت که آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند. این مقام ایالت جورجیا افزود: پس از بازشماری آرای این ایالت، ترامپ پیروز آرای الکترال ایالت جورجیا شناخته نشده است.

همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ضمن محکوم کردن این مواضع غیرمسئولانه اظهار داشت: از سه کشور اروپایی انتظار می‌رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام کنند و به اجرای کامل برجام برگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب قوانین بین‌الملل و کاملا قانونی و مشروع بوده و در راستای حقوق ذاتی لاینفک کشور‌ها دنبال می‌شود.
خطیب زاده در ادامه عنوان کرد: با خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و تداوم بدعهدی اروپا در زمینه انتفاع اقتصادی ایران از رفع تحریم‌های تعهد شده در برجام، جمهوری اسلامی ایران طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام گام‌های هسته‌ای را برداشته است که کاملا منطبق با برجام است و همواره تاکید داشته است که در صورت اجرای کامل برجام از سوی طرف‌های مقابل، بازگشت پذیر خواهند بود.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:.
اما مهمترین خبر مرتبط با بازار سرمایه در روز‌های گذشته را می‌توان به ابلاغیه وزارت صنعت در خصوص ساماندهی فروش فولاد در بورس کالا اشاره نمود که بی شک مهمترین چالش روز جاری بازار سرمایه نیز به شمار می‌رود.

بر این اساس در حالی که در هفته‌های گذشته شاهد رکود سنگین در معاملات بورس فلزات اساسی بودیم، ابلاغیه معاونت اقتصادی رئیس جمهور به وزیر اقتصاد و وزیر صنعت شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که مورد تأیید معاون اول رئیس جمهور قرار گرفته است ابلاغ شد.

بر اساس این ابلاغیه پیرو تصمیمات جلسه یکصد و پنجاه و چهارم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد بازار محصولات فولادی و بر اساس پیشنهادات جمع بندی شده قرار است " وزارت صنعت (واحد‌های ستادی و سازمان‌های استانی) مکلف است ظرف دو ماه از ابلاغ این شیوه نامه، نسبت به اصلاح ظرفیت‌ها و تعیین مقادیر نیاز واقعی کلیه واحد‌های تولیدی در سامانه بهین یاب اقدام کند.

تبصره: تبصره ورق مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو و لوازم خانگی (مطابق با سهمیه اعلام از سوی وزارت صنعت) به صورت عرضه اختصاصی و با قیمت کشف شده در بورس و ثبت در بورس کالا قابل انجام است.

ماده ۴: به منظور تکمیل زنجیره اطلاعات مورد نیاز برای ساماندهی تقاضا، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است نسبت به ارائه اطلاعات دوره مالیات بر ارزش افزوده متقاضیانی که سهمیه مواد اولیه دریافت می‌کنند، به وزارت صنعت اقدام کند در صورت عدم تناسب میزان مالیات و مواد اولیه دریافتی، سهمیه متقاضیان اصلاح می‌شود.

ماده ۵: خرید اسلب، شمش و انواع ورق‌های فولادی صرفاً توسط واحد‌های تولیدی مندرج در سامانه بهین یاب مجاز است.

ماده ۶: در صورت یکسان بودن قیمت‌های پیشنهادی از سوی متقاضیان، شرکت بورس کالا موظف است کالای مورد معامله را بین متقاضیان تقسیم به نسبت کند اما مهمترین قسمت این ابلاغیه پیوست قیمت گذاری بوده که موثر‌ترین آن اعلام کف ۸۰ درصدی فولاد بر اساس قیمت‌های منطقه و ارز نیمایی می‌باشد که این موضوع بی شک منجر به کاهش قیمت‌های چشمگیر در هفته‌های آتی است.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد کاهش نرخ تورم انتظاری و اخبار مثبت در خصوص انتخابات آمریکا در روز‌های آتی از جمله تاثیر گذارترین عوامل بر روند آتی بازار سرمایه است.

عدم معاملات جدی و قیمت گذاری و ابلاغیه جدید نرخ فلزات در بورس کالا، افت احتمالی قیمت ارز، تعطیلی دو هفته‌ای بازار بورس همه و همه از اصلی‌ترین دلایل عرضه‌های سنگین احتمالی در نماد‌های مختلف بازار در روز جاری و حتی روز‌های آتی خواهد بود.

با این وجود با توجه به معاملات مثبت روز‌های گذشته بازار روز جاری را در ساعات ابتدایی بازار مثبت ارزیابی می‌کنیم که با احتمال بالا و با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار شاهد افزایش حجم عرضه خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر