بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
قیمت گذاری دستوری زنجیره فولاد، نمی‌گذارد سود به جیب سهامداران تولید فولاد برود. شما خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل...
کد خبر : ۲۳۱۶۲۹

هشدار فساد/یک اشتباه را چند بار تکرار می کنید

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف ضمن انتقاد از سیاست های "صمت" در یاد داشتی نوشت:
 
 قیمت‌گذاری دستوری فولاد منجر به شکل‌گیری چند نرخ می‌شود که در عمل فساد را ایجاد می‌کند. متاسفانه شرایط کشور به گونه‌ای است که مسئولان و سیاست‌گذاران یک اشتباه را چندین بار تکرار می‌کنند.

  طراحان فکر می‌کنند که اقتصاد ایران بسته است و از طریق قیمت‌گذاری دستوری، جلوی ایجاد تورم گرفته می‌شود و محصول با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد؛ درحالی‌که از این طریق سود فولاد از جیب تولیدکنندگان به جیب دلالان وارد می‌شود.

 درواقع چنین تصمیمی موجب کاهش حجم عرضه‌ها خواهد شد و فرصت ویژه‌ای را در اختیار افراد محدودی که این محصولات را در اختیار می‌گیرند، می‌دهد تا با ارزش افزوده بیشتر و قیمت بسیار بالاتر آن را به فروش برسانند.

 افزایش و یا کاهش قیمت‌ها به صورت دستوری در اقتصاد هیچ دستاوردی به جز ایجاد رانت نخواهد داشت. اگر قیمت گذاری برخلاف واقعیت‌های بازار صورت بگیرد، شرکت‌های تولیدکننده تضعیف می‌شوند و در شرایطی که تولیدکننده‌ها باید از نرخ واقعی سود ببرند، دلالان از وضعیت آشفته بازار منتفع می‌شوند.

 وقتی شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که فساد در قالب قانون و یا عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی شکل می‌گیرد، هر نوع قیمت‌گذاری دستوری دو آثار منفی را در پی خواهد داشت؛ اول اینکه قیمت‌ها آدرس غلط به اقتصاد می‌دهند. ضمن اینکه تداوم قیمت‌گذاری دستوری در ذهن افراد تلاش برای انتفاع از تبصره‌های قانونی و شیوه‌های قیمت‌گذاری این‌چنینی را نهادینه می‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
دلالان فولاد خود دولت است از این ور میایند قیمت را دستوری میکنند که سود گیر تولید کننده نیاد از آن ور محصولات را عوامل خودشان خرید میکنند و با قیمت بالاتر میفروشند و این چرخه دوباره تکرار میشود یعنی آن ارز ۴۲۰۰ تومان که بابت تولید داده شده دوباره نصیب خودشان میشود. ما سهامداران هم شدیم بازیچه دست اینها ما اصلا برایشان اهمیت نداریم تا آنجایی که صدایمان در نیاد آنجا که صدایمان در آمد ۴ روز بازار را مثلت میکنند و دوروزه پول آن چهار روز مثبت را درمیارن تازه به دهن آقایون مزه کرده سود بورس فقط برای تلافی باید ما مردم سهام اولیه را خریداری نکنیم حتی اگر سهامی یک ریال باشد. و ما باید در اولین فرصت پولمان را از بورس خارج کنیم .
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
متاسفم برای دولت و مجلسی که به همین راحتی صنعت به این عظمت را خراب کرده و در حال رانت بازی و بذل و بخشش از جیب سهامدار به مافیای خودشون هستند شما باید به فکر سر و سامان دادن مواد غذایی مثل مرغ باشید نه جلوی صادرات فولاد را بگیرید من بعنوان سهامدار خرد فولاد از تضییع حق خود نخواهم گذشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
خاک بر سر این مسوولین ..........
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
با سلام دارو واقلام وتجهیزات پزشکی هم همینطور است . حتی در داروخانه های دولتی وخصوصی بعلاوه قیمت روی شیشه شربت وبسته دارو یا ماسک در داروخانه ها از مردم پول اضافی میگیرند به بهانه اینکه در سیستم رایانه نرخ جدید ثبت شده است ضمنا از جانبازان که ویزیت پزشک رایگان است مبلغ 5000 تومان بابت متوفیان کرونا میگیرند لطفا به درمانگاه ایران زمین در شهرک گلستان شیراز مراجعه بفرمایید علی برکت ا.... چرا خبرنگاران صدای مردم را به گوش مسوولین نمیرسانند . در آمریکا رسانه ها چقدر قوی وشجاع هستند که ترامپ را با آن همه قدرت وپول به زیر میکشند
موسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
طرح جدید ایران جهت مذاکره با آمریکا
ایران قصد دارد ، با جو بایدن مجدداً مذاکره کند. ایران این بار خواسته های اقتصادی و رفع تحریم ندارد. بلکه خواستار انهدام کلیه بمبهای اتمی و سلاجهای شیمیایی آمریکا و اسراییل همزمان با توقف غنی سازی اورانیوم در ایران است. همچنین آمریکا باید تعهد بدهد که دیگر موشکهای بالیستیک و قاره پیما نسازد و ناوگانش در خلیج فارس تردد نداشته باشد و اسراییل قطعنامه های سازمان ملل را در جهت توقف شهرکسازیهای یهودی اجرا کند تا ایران هم از کار بر روی موشکهای بالیستیک انصراف بدهد...