بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
مدیر سرمایه گذاری هلدینگ رازی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بارقه های امید در بازار سرمایه با چند اتفاق مثبت

متوسط نسبت P به E فوروارد بازار حدود ۱۰ بوده و قطعا شرکت هایی که نسبت P بر E فوروارد کمتر از ۶ دارند، برای سرمایه گذاری مناسب تر خواهند بود.
کد خبر : ۲۳۲۱۰۵

بارقه های امید در بازار سرمایه با چند اتفاق مثبت

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران با رشد ۳۸هزار واحدی روز گذشته، دوباره بارقه هایی از امید در دل سهامداران ایجاد کرده است.

دانیال آستانه مدیر سرمایه گذاری و نظارت بر شرکت های زیرمجموعه هلدینگ رازی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: از ابتدای شهریور ماه تا پایان آبان ماه شاهد خالص ورود نقدینگی حقوقی به بازار بودیم و این روند دقیقا عکس اتفاقی است که در نیمه دوم ۹۸ و ۵ ماه ابتدای سال ۹۹ رخ داده بود که حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقوقی از بازار سرمایه خارج شد.

وی افزود: بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که این ورود نقدینگی می تواند بخشی از خروج نقدینگی در آن یک سال را جبران کند. این شرایط می تواند رویکرد حمایتی از بازار سرمایه باشد و قطعا قیمت اوراق بهادار در این چند وقتی که نقدینگی حقوقی وارد بازار شده، قیمت پایین تری نسبت به ماه های قبل بوده و این طور استنباط می شود که با مبلغ کمتری، حجم معاملات بیشتری نسبت به دوره قبل صورت خواهد گرفت و حجم قابل توجهی از اوراق در بازار سرمایه بصورت حمایتی توسط حقوقی ها خریداری شده است. این موضوع، اعتماد حقیقی ها را هم نسبت به بازار افزایش داده و در روزهای اخیر شاهد حجم بالای معاملات بودیم که نشان از بهبود وضعیت بازار سرمایه(حداقل به لحاظ روانی) است. معتقدم بازار سرمایه از اینجا به بعد تحت تاثیر متغیرهای اقتصاد کلان قرار دارد. وضعیت تحریم ها بسیار اثرگذار خواهد بود و با توجه به مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و رویکردهای بایدن، میتوان به افزایش مقداری صادرات شرکت ها و صنایع داخلی امیدوار بود. از سوی دیگر، افزایش قیمت های جهانی تحت تاثیر خوشبینی ها به مهار کرونا هم، چشم انداز صنایع صادرات محور را روشن تر می کند. در هفته های گذشته به محض آنکه اخبار مثبتی در مورد واکسن کرونا مطرح می شد، قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و خصوصا نفت جهش های قابل توجهی داشته و این اوضاع، موجب خوشبینی به افزایش نرخ فروش شرکت ها نیز شده است. با این تفاسیر قطعا آینده مثبتی پیش روی بازار سرمایه خواهد بود.

آستانه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: در خصوص سهم های مناسبی که می تواند در واچ لیست سرمایه گذاران قرار بگیرد که هم ریسک کمتر و هم بازده انتظاری بالاتری دارند، می توان به سهم های صنایع صادرات محور اشاره کرد که در صورت رفع تحریم ها، هم فضای صادراتی بهتری خواهند داشت و هم به واسطه افزایش قیمت های جهانی، پتانسیل رشد درآمد فروش در کنار افزایش حجم فروش خواهند داشت. بطور خاص، سهم های گروه پتروشیمی، و بعد از آن سهم های گروه فلزات اساسی و کانه های فلزی گزینه های معقول تری هستند. قطعا در هر یک از این گروه ها، شرکت هایی وجود دارد که نسبت P به E فوروارد پایین تری داشته و برای سرمایه گذاری جذاب تر هستند. متوسط نسبت P به E فوروارد بازار حدود ۱۰ بوده و قطعا شرکت هایی که نسبت P بر E فوروارد کمتر از ۶ دارند، برای سرمایه گذاری مناسب تر خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با تاثیر تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار به منظور حمایت از بازار سرمایه گفت: مبالغی را که به منظور حمایت از بازار سرمایه به این بازار تزریق شده، می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول مبالغی است که بعد از الزام شرکت ها به بازارگردانی، توسط بازارگردان ها به بازار سرمایه تزریق شده و بخش دوم هم مبالغی است که به صندوق توسعه بازار تزریق شده تا از بازار سرمایه در سطح کلان حمایت شود. نکته اینجاست که در ابتدای طرح تخصیص ۱ درصد منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، برآورد تحلیلگران از مانده منابع صندوق توسعه ملی ۹۰ میلیارد دلار بود و به نظر می رسید ۲۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه اختصاص یابد؛ ولی بعد از بررسی منابع صندوق توسعه ملی، مشخص شد بخشی از منابع این صندوق بصورت بلوکه شده در بخش حساب های دریافتنی صندوق قرار دارد و در نهایت بعنوان گام اول فعلا هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق شده که نسبت به ارزش بازار سرمایه، مبلغ ناچیزی است. اما با رویکرد صندوق توسعه بازار و انتشار اوراق تبعی، منابع خوبی در اختیار این صندوق قرار گرفته و شاید دیگر نیاری به تزریق منابع جدید از سوی صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه نباشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اوراق تبعی گزینه سرمایه‌گذاری سهامداران تازه‌وارد نبود!

نقش و نگاری از طنز تلخ در بازار سرمایه؛

"کحافظ" و شناسایی سود ناشی از فروش دارایی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۶ صنعتی که بورس را بالا خواهند برد...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
آخه .................... ببیشرف یادت رفته سال 92 و اوایل سال 93 که اوباما نشست تو کاخ سفید و قیمت ارز حرکت نکرد کل بازار به رکود خورد یا مثلان در برج 5 تا 3 ماه بعدش در سال 97 یادت نیست دلار به 11 هزار تمان آمد فروش ماهانه شرکت ها نزولی شد یا همین دوماه سال 99 .
1.واقعان فکر میکنید دامی کمه برای نقدینگی در سهم های صادراتی پهن کردین معلوم نیست که نماد پالایش فقط با مثبت باز بشه.
2.............. نمیدونی از همه مهمتر fatf هست که باید کلا اجرا بشه و نمیشه .
3.چون سیاست حکومتی ما جنگ جنگ تا پیروزی هست همیچوقت این لایحه اجرا نخواهد شد.
4. نگا اگه بایدن بیاد که تازه زیر زبون حکومتی ها مقاومت مزه کرده؛ و اینها پافشاری میکنن که اقا ایران باید اسلامی و با همین مدل قبول کنین.
5. امید وارم که بایدن بیاد تا به مردم بگم چند چندن (خدای ما ایرانی ها تو به این مردم عقل بده) همین.