بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ادامه روند صعودی بازار منوط به حضور بیشتر نقدینگی و قدرت خریداران در قیمت‌های فعلی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۲۱۰۶

خریداران پا را از روی گاز برندارند

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند صعودی در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل رشد بیش از ۳۸ هزار واحدی را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و ۴۶۶ هزار واحدی رسید. این افزایش معادل ۲.۷۱ درصد رشد این نماگر بوده است.

همچنین میزان افزایش دیگر نماگر مهم بازار یعنی شاخص کل هم‌وزن در پایان معاملات روز گذشته معادل ۶.۹۴۶ واحد و بیش از ۱.۶ درصد بود و شاخص کل هم‌وزن به ۴۱۷ هزار و ۷۹۲ واحد رسید.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در پایان معاملات دیروز به بیش از ۲۴۰ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان سطح بیش از ۲۰۰ هزار ریالی در معاملات روزانه بازار حفظ شود.

بیشترین ارزش معاملات مربوط به نماد‌های "خودرو"، "شستا"، "وتجارت"، "شپنا" و "فولاد" بود که درمجموع بیش از ۱۵ درصد از معاملات روز گذشته مربوط به این نماد‌ها بود.


سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی بابیان اینکه از ۲۲ آذرماه صدور چک در وجه حامل ممنوع است، گفت: از این تاریخ صادرکننده چک ملزم به ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد و دریافت‌کننده چک هم به موظف اخذ استعلام و تطبیق اطلاعات چک با اطلاعات درج‌شده در این سامانه است.

این موضوع به‌طورقطع منجر به کاهش سرعت گردش پول، بهبود شفافیت‌های مالی و کاهش ریسک‌های بازرگانی و تجارت در اقتصاد کشور خواهد شد.

روز گذشته شاهد افتتاح سامانه تجارت توسط رئیس‌جمهوری بودیم. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: از قبل هم گفته بودیم در ۹/۹/۹۹ شاهد افتتاح سامانه مهم تجارت خواهیم بود و ما به وعده‌مان عمل کردیم و این وعده بسیار حائز اهمیت است. وی افزود: تجار و بازرگانان ما به‌راحتی می‌توانند هم‌زمان به کار تجارت خود ادامه دهند. این باعث می‌شود فردی که می‌خواهد کالایی را وارد کند که برای ما مهم است به‌راحتی بتواند با ورود به این سامانه مجوز‌های لازم را اخذ کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ۷۰ درصد سامانه جامع تجارت افتتاح‌شده و در اختیار است، ۳۰ درصد که بخش بزرگی از آن به سامانه انبار‌های کشور اعم از انبار‌های دولتی، بندر‌ها و گمرکات به این سامانه متصل می‌شود. اما برخی انبار‌ها مربوط به بخش خصوصی و نهاد‌های عمومی غیردولتی بوده که تصمیم این جلسه این است که اقدامات لازم برای اتصال انبار‌ها تا بهمن‌ماه در دهه مبارک فجر انجام بگیرد.

در بازار‌های جهانی شاهد ادامه روند مثبت قیمت جهانی مس بودیم. قیمت هر تن مس با یک درصد افزایش به ۷ هزار و ۵۷۸ دلار رسید که رکورد بالاترین قیمت در ۵ سال اخیر است. قیمت نفت در آستانه جلسه سران اوپک با ۱.۵ درصد کاهش همراه بود و در زمان تنظیم این گزارش بهای هر بشکه نفت برنت به ۴۷ دلار و ۴۹ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا نیز همچنان تحت‌فشار عرضه‌های سنگی بود و با افزایش خوش‌بینی‌ها به بازگشایی‌ها و افزایش تجارت بین‌المللی و داخلی کشور‌ها و به‌خصوص اقتصاد‌های بزرگ پس از کاهش ریسک کرونا، قیمت هر اونس طلا به یک هزار و ۷۸۰ دلار رسید.

در جریان معاملات روز گذشته بورس کالا شاهد عرضه و معاملات مس کاتد و محصولات گالوانیزه فولادی بودیم. امروز نیز قرار است که عرضه شمش و تختال فولاد را شاهد باشیم. به نظر می‌رسد که پس از چند هفته تقاضای بسیار ضعیف، امروز و با توجه به اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازار فولاد شاهد افزایش تدریجی تقاضا در جریان معاملات بورس کالا باشیم.

بازار امروز
برای بازار امروز می‌توان انتظار افزایش تدریجی عرضه‌ها در اواسط و پایان بازار را داشته باشیم. ادامه روند صعودی بازار منوط به حضور بیشتر نقدینگی و قدرت خریداران در قیمت‌های فعلی خواهد داشت. بااین‌حال باید اشاره کرد که قیمت‌ها در برخی گروه‌ها مجدداً به فاز هیجانی واردشده‌اند و بی‌محابا و بدون بررسی سودآوری و عملکرد آتی شرکت‌ها نمی‌توان صرفاً با هیجان اقدام به خرید و سهامداری  کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس خانم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
با سلام.... در ادامه مطلب دیروز در مورد دستکاری قیمت سهام شپنا توسط بازار گردان ....امروز هم مانند دیروز و روزهای قبل بشدت در حال دستکاری و نوسانگیری از شپنا هستند اونهم تحت عنوان بازار گردانی!!
شما را بخدا لااقل یه گزارش از اینهمه فسادی که در این سهم اتفاق میافته تهیه کنید...بخدا 50% در زیان هستیم و کلیت گروه پالایشی مثبت و صف خرید هستند و فقط شپنا اسیر چنین بازار گردان بی .... شده و با اعصاب سهامداران به نفع کدهای شخصی خودش بازی میکنه.....خواهش میکنم....
گنیا
Sweden
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
این خریداران همان های هستند که سیگنال فروش را از بالا ترها در مرداد ماه دریافت کردنند دراوج بارار را خالی کرددند.حالا که در کف خرید کردنند دو باره طمع.با چه بزاق .شاخکهاشان تیز شده بر ی سود شارپی دیگه والا اکثریت سهامداران خرد الانم در زیان هستتند که روز شماری میکنند تا اززیان در بیایند فرار را بر قرار ترجیح دهند ....با چه پولی توان خرید دارند جلو اونها بگیرید که دوباره بازار راخرسی نکنند.