بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
انتظار سهامداران برخورد با متخلفان است؛

"مجلس" یا "سازمان بورس" فرقی نمی‌کند

برخورد با متخلفان بازار سرمایه چه از سوی مجلس و یا از سوی سازمان بورس صورت بگیرد در اصل موضع تفاوتی ندارد انتظار سهامداران برخورد با متخلفان است.
کد خبر : ۲۳۲۲۵۱

به گزارش بورس نیوز، مدت‌ها است که بسیاری از سهامداران و فعال بازار سرمایه در انتظار معرفی و برخورد با متخلفان این بازار هستند تا این برخورد‌ها درس عبرتی برای سایر افرادی که به فکر تخلف هستند شود.

تخلف در بورس موجب شد علاوه بر سهامداران، نمایندگان مجلس نیز به این موضوع و اعتراض کنند و خواستار برخورد با متخلفان از سوی مدیران بورس شوند.

اما در این بین تعلل مسئولان بورس در معرفی و برخورد با متخلفان موجب شد تا نمایندگان مجلس و به ویژه قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس از قوه قضائیه درخواست کردند برای رسیدگی به این موضوع ورود کند.

قاضی زاده هاشمی پیش‌تر با بیان اینکه حقوقی‌ها از فرصت نادرستی که در اختیارشان قرار گرفته سوءاستفاده کرده‌اند، اعلام کرده بود: برخی از حقوقی‌ها به مصوبات عمل نمی‌کنند یا صوری به مصوبات عمل می‌کنند، به خصوص در موضوع بازارگردانی و ایجاد بازارگردان، از این رو از رییس قوه قضاییه خواهش شد و دادستان تهران مامور شد به موضوع وارد شود، حراست از مصوبات شورای عالی بورس است که الان نیز در حال پیگیری است.

به آقایان هم ابلاغ شده که عدم انجام وظایفشان به عنوان «اخلال در نظام اقتصادی کشور» شناسایی می‌شود و برخورد لازم صورت می‌گیرد.

سازمان بورس به وظیفه خود عمل نکرده  است

در جدیدترین اقدام نیز نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اسامی متخلفین بازار سرمایه را برای رئیس قوه قضائیه ارسال کرد.

قاضی زاده هاشمی در این نامه اظهار کرد: متاسفانه مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار با اهمال و ترک فعل در وظایف نظارتی خود طبق ماده ۵۲ قانون بورس اوراق بهادار بعد از ۴ ماه هنوز لیست متخلفین و مسببین سقوط شاخص بازار سرمایه را به مراجع قضایی ارائه نکرده اند و مانع پیگیری مجلس و مراجع قضایی شده اند.

در نامه ارسالی به آیت الله رئیس آمده است؛ از آنجایی که سازمان بورس به وظیفه خود عمل نکرده اینجانب به نمایندگی از مردم، لیست متهمین در موضوع بازارگردانی و شرکت‌هایی که با عملکرد سوء خود باعث سقوط بازار سرمایه شده‌اند را جهت رسیدگی و برخورد لازم تقدیم می‌کنم.

سلب صلاحیت ۱۹۰ مدیر متخلف

همچنین جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با بورس نیوز در این باره گفت: از تاریخ ابلاغ مصوبه مورخ ۰۷/۰۷/۱۳۹۹ هیات مدیره سازمان مبنی بر الزام کلیه ناشران اوراق بهادار به معرفی بازارگردان و انعقاد قرارداد بازارگردانی، بنا بر گزارش شرکت بورس اوراق بهادار تهران، ۸۴ شرکت تا پایان مهلت اعطایی از اجرای مصوبه مذکور عدول نموده اند در همین راستا و در رسیدگی به تخلف صورت گرفته، به مدیران ۴۹ شرکت و نیز شخص حقوقی ناشر، اخطار و یا تذکرکتبی با درج در پرونده داده شده و پرونده ۳۷ شرکت دیگر نیز با سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال گردیده است.

به گفته وی از میان ۳۷ پرونده ارجاع شده به سازمان بورس، ۱۹۰ نفر از مدیران اشخاص حقوقی ناشر به مجازات سلب صلاحیت از تصدی سمت مدیریت در کلیه ناشران اوراق بهادار و نهاد‌های مالی و تشکل‌های خود انتظام به مدت ۶ ماه و پرداخت جریمه نقدی به حساب خزانه دولت توسط خود مدیر محکوم شده اند.

معاون حقوقی سازمان بورس تصریح کرده بود؛ سلب صلاحیت ۱۹۰ مدیر متخلف در این مدت کوتاه، اولا اتفاقی بی سابقه برای بازار سرمایه ما بوده و این امر نشان دهنده جدیت سازمان بورس و اوراق بهادار در حمایت از حقوق سهامداران خرد و برخورد با مدیران متخلف است.

مجلس یا سازمان بورس فرقی نمی کند؛ انتظار سهامداران برخورد با متخلفان

کار به دست نهاد‌های نظارتی بازار سپرده شود

البته این اظهارنظر‌ها موافقین و مخالفین خود را دارد در این‌باره محمدعلی احمدزاد اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: مجلس نهاد قانون گذار و در راس امور است علاوه بر آن مجلس وظیفه نظارتی نیز دارد یک مجلس مقتدر به عنوان نمایندگان مردم باید بر همه مسائل نظارت داشته باشند در کنار این موضوع باید به این نکته هم توجه کنیم که بسیاری از قوانین بازار سرمایه قدمت بیش از نیم قرن دارد و ۱۵ سال پیش هم در خود مجلس بازنگری شده است تقریبا همه فرآیند‌های بازار سرمایه مشخص است و ما به ازای خارجی دارد.

وی گفت: بورس یک فرآیند جهانی ثابت است، مجلس شورای اسلامی نهاد‌های مختلف نظارتی تخصصی ایجاد کرده که این نهاد‌ها نیز به طور مداوم بازار را رصد و پایش می‌کنند به نظر می‌رسد تقویت این زنجیره نظارت و پایش بسیار بهتر از ورود نمایندگان به موضوعات بورس باشد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: ورود نمایندگان به بحث تخصصی بورس نهایتا موجب اتلاف وقت و صرف هزینه خواهد شد بهتر است کار به دست نهاد‌های نظارتی همین بازار سپرده شود.

احمدزاد اصل درباره اینکه آیا نمایندگان می‌توانند بر اساس اطلاعات رسیده فهرستی از افراد را به عنوان مجرم به قوه قضائیه معرفی کنند؟ افزود: در مقام کلی بله، حضرت امام خمینی در ابتدای انقلاب فرمودند مجلس در راس امور است.

از این دیدگاه ورود مجلس مطابق با فرمایشات امام خمینی و قانون اساسی است، اما باید توجه داشته باشیم، سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه خود با دادستانی و قوه قضاییه ارتباط تنگاتنگی دارد و در بسیاری از موارد افراد متخلف چه حقیقی چه حقوقی را به دادسرا معرفی می‌کند و فعالان بازار حتی عملکرد سازمان بورس را سخت گیرانه ارزیابی می‌کنند، به نظر می‌رسد در مواردی این چنینی مجلس اگر بورس را تقویت کند نتیجه بهتری برای سرمایه گذاران داشته باشد، ضمن اینکه قانون گذاری جهت تقویت شرایط ناشرین ارتقای نظام مالی نیز می‌تواند محلی برای ورود نمایندگان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود نهاد اجرایی مثل بورس تهران، نهاد نظارتی سازمان بورس، حضور دادستان در شورای عالی بورس و مجموعه ارتباطات قوه قضائیه و دریافت گزارش‌های متعدد، آیا چنین اقدامی مغایر با تفکیک قوا نیست بیان کرد: در این خصوص بهتر است این نکته را عنوان کنم که اطلاعات دقیق و درست در اختیار سازمان بورس است و ورود هر نهاد دیگری برای تهیه اطلاعات و ارسال به قوه قضاییه می‌تواند منجر به حرکت در جاده نادرست شود، همچنین این نکته باید مد نظر قرار باشد که بر اساس قانون، اعلام اسامی بر اساس ظن و گمانه نمی‌تواند باشد، دلایل متقن با حفظ حریم شخصی و مستندات و ادله کافی نیاز دارد به ویژه این که بازار سرمایه بسیار تخصصی هست و موارد زیادی فارغ از احساس می‌بینیم که تخلفی رخ نداده است و به نظر می‌رسد اقدامات این چنینی اگر از طریق بستر شورای عالی بورس یا سازمان بورس صورت پذیرد بهتر است.

گفتنی است؛ بورس نیوز آمادگی دارد نطرات و پیشنهاد مخاطبان درباره نحوه برخورد و مقابله با متخلفان بازار سرمایه را منتشر کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با بورس نیوز:

گنجاندن عواقب قضایی در کنار دستورالعمل جدید بازارگردانی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"اتفاقی بنیادی" چاشنی صعود بعدی شاخص

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
"سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه خود با دادستانی و قوه قضاییه ارتباط تنگاتنگی دارد و در بسیاری از موارد افراد متخلف چه حقیقی چه حقوقی را به دادسرا معرفی می‌کند و فعالان بازار حتی عملکرد سازمان بورس را سخت گیرانه ارزیابی می‌کنند،"
بنده به عنوان یکی از هزاران سهامدار حقیقی که 60 درصد از دارایی های بورسیش در اثر سهل انگاری و بی مبالاتی مدیران سازمان و نهادهای ناظر! نابود شده و متضرر شدم از آقای کارشناس محترم سوالم اینه: لطفا از برخوردهای بازدارنده سازمان بورس طی مدت 2 ماه گذشته صرفا جهت جلوگیری از ریزش و سقوط بازار انجام داده اند یک نمونه مثال بیاورید تا مقبول واقع شود!؟ سهامهایی که بی جهت و بدون هیچگونه دلایل بنیادی - تکنیکالی سهم توسط عوامل زیر مجموعه سهامداران عمده شرکت ها صرفا از بابت لج و لجبازی در اوج قیمت، سهم خالی کردن و هر روز با تشکیل صف فروش موجب ریزش قیمت ها و منفی شدن شاخص شدند!! نه از طرف حقوقی های سهامدار عمده حمایتی شد! و نه از طرف ناظران شیتیل بگیر سازمان اقدامی صورت گرفت!؟ حقوقی های بی انصاف هر روز با سنگین کردن صف فروش تمام تلاش خود را کردند تا بالاخره سهامداران حقیقی را به خاک سیاه نشاندند!! امیدوارم با ورود مقتدرانه قوه قضاییه شاهد شناسایی و مجازات متخلفان (خصوصا مدیران سهامدار عمده شرکت های بورسی) باشیم تا مرهمی بر دلسوختگان حقیقی های زیان دیده باشند.
اقدس
Germany
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
یک چیزهایی گفته میشه نباید باور کرد البته مجلس در راس امور است ولی اجتناب نا پذیر نیست . باید ملاک عقل باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
دسته همشون تو یکاسه اس اگه راست میگن حجم مبنا و دامنه نوسان بردار و فساد و رانت از ریشه قطع کن اگه کردن همش فیلمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
اگه فرقی نمی کنه دامنه نوسان و حجم مبنا را حذف کنید اهالیه بازار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
اگه فرقی نمی کنه دامنه نوسان و حجم مبنا را حذف کنید اهالیه بازار
امین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
زیرمجموعه سرمایه گذاری مسکن یکی ثشرق ودیگری ثغرب در سال 98 باهم یک قیمت داشتند الان ثغرب با وجود سود سال 99 کمتر از ثشرق می باشد دو تا شرکت اندازه سهامشان 1میلیاردو 200 میلیون سهم می باشد الان قیمت ثغرب 1200 معامله می شود ولی ثشرق باسود بالا تراز آن 530 معامله تومان معامله می شود فرق این دوتا شرکت فقط در 20 درصد شناوری بیشتر ثشرق هست این معما چطور حل میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
اصلاح قوانین نادرست هم احتیاج به دادستانی دارد که 9 ماه است کوچکترین کاری در موردش نکرده اند ؟
93 درصد کارشناسان بازار سرمایه مدتهاست دارن توصیه میکنند محدودیت دامنه نوسان رو که از اول ایده اشتباهی بود که هزینه اش رو سهامداران مدتهاست دارند میپردازند حذف کنید، ولی آقایون به روی مبارک نمیاورند بخاطر اینکه مایل نیستند از این قدرت نامشروع که به دستشون افتاده چشم پوشی کنند.
این قانون اگر نبود هرگز صفی تشکیل نمیشد که باعث بشود سهامداران هیجان زده برای خرید سهام با قیمتهای بسیار بالاتر از ارزش ذاتی از هم سبقت بگیرند. این محدودیت خودساخته دامنه نوسان اگر نبود، هرگز قیمتها نه صعود غیر منطقی میکرد و نه سقوط بی منطق. به علاوه نقدشوندگی تمامی سهم های بازار سرمایه هم تضمین شده بود، همانطور که در تمام بورسهای معتبر دنیا هست.
آیا درک این مطلب از فهم مدیران سازمان بورس فراتر است و یا منافع ایشان ایجاب میکند که هرگز به فکر اصلاح این مشکل اساسی نباشند ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
همه ما سهامداران حقیقی قدیمی میدانیم که اکثر قریب به اتفاق اعضای هیئت های مدیره و مدیر عامل تمام شرکتها و هولدینگها و شرکتهای تابعه توصیه شده مقامات از جمله نمایندگان و کارکنان مجلس و دولت و ... هستند حالا که مجلسی جدید و نمایندگان جدید مستقر شده اند لذا هیئت های مدیره احتیاج به خانه تکانی و آمدن ژنهای جدید که دیگر گرفتن خودرو و استخدام نور چشمی‌های مقامات در وزارت نفت و مخابرات و بانکها سرعت گیرد . والی در این مدت ریزش دستوری و تاراج ثروت مردم و سرمایه های ملی هیچ مشکلی وجود نداشته و ندارد و نخواهد داشت .
خاطر شریف سهامداران حقیقی هست که جناب آقا محمدی از مجمع تشخیص مصلحت نظام روزی چندین مصاحبه رادیو تلویزیونی و مطبوعاتی انجام میداد و وعده‌هایی میداد که تمام نظام پشت بازار سرمایه است و حتی همین نمایندگان مجلس به تکاپو افتاده و روزی چندین مصاحبه میکردند که جلوی رشد بورس را بگیرند.
متاسفانه بیشتر مقامات سازمان بورس وابسته به اتاق بازرگانی یعنی استاد در رانت صادرات و واردات هستند .
تنها راه نجات بازار سرمایه و در واقع کل مملکت دخالت مستقیم رئیس قوه قضائیه و تشکیل دادگاههای سریع و بدون استثنا برای ریشه کنی واقعی هر نوع فساد اقتصادی و رانت در کلیه سطوح و کلیه جریانها و ارگانهای سیاسی و اقتصادی و... می‌باشد. چون فساد اقتصادی مثل موریانه پایه های هر حکومتی را میخورد . و پول میشود کعبه آمال و آرزوهای همه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵
خیلی سهامها باوجود اینکه ارزش ذاتی بالایی دارند حقوقی فقط نوسان می گیره مثلا این گروه سنگ آهنی مثل ومعادن کگل وکچاد فولاد به عنوان حقوقی پدر سهامدار خرد را در آورده ولی هیچکس کاری نمی کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
خدا ............. کنه همتونو اگه راست بگین مجلس و دولت بورس .............همگی دستون توی حلقوم مردم کردین روحانی ...................کلاه سر ملت گذاشت همه را اوردین بورس تا کسری بوجه جبران کنی خدا ..............کنه سگ زرد برادر شغاله ................................به مملکت با این بورس وتورم گرونی
حسين
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
يكي بايد مراقب خود ناظر بازار باشه
نادر قلی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
انتظار برخورد با فساد در بورسی که سالهاست فقط آدمها ش درآنجا اطاقها شون عوض میشه کاری عبث هست اگرمیتوانید با ضرر کمتر با بورس محترم خداحافظی کنید .