بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: امیدواریم قبل از آنکه عدم اصلاح قیمت سیمان، منجر به اخلال در روند تولید سیمان در بعضی کارخانجات سیمانی شود، به درخواست افزایش نرخ سیمانی ها، مورد موافقت قرار گرفته و اجرایی شود.
کد خبر : ۲۳۲۳۳۶

حفظ بازارهای صادراتی در اوج تحریم و کرونا، نقطه قوت سیمانی ها

به گزارش بورس نیوز، در میان مثبت های امروز بازار سرمایه، اکثر سهم های سیمانی هم با فشار تقاضا مواجه بوده و رشد خوبی داشتند. این در حالی است که اخبار خوبی از صادرات سیمان به گوش می رسد. گویا اولین محموله سیمان ایران ار طریق خطوط ریلی هرات_خواف وارد افغانستان شده و ۱۹ هزار تن سیمان صادراتی هم در اسکله کاوه بندر قشم بارگیری شده است. شرکت سیمان فارس نو هم از اخذ مجوز صادرات سیمان به فیلیپین خبر داده است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: صادرات سیمان و کلینکر ایران در ۷ ماهه اول امسال با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تحریم‌ها و نیز افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل، تفاوت محسوسی با مدت مشابه سال قبل ندارد و همین نکته قوتی برای صنعت سیمان کشور بوده و با این شرایط به افزایش حجمی صادرات بعد از مهار کرونا و احتمالا کاهش تحریم ها، بسیار خوشبین هستیم.

وی افزود: از مجموع صادرات صنعت سیمان، حدود ۲۲.۷ درصد محصولات صادراتی روانه بازار کویت، حدود ۲۰.۷ درصد به بازار عراق، ۱۵.۲ درصد راهی بازار افغانستان و ۸.۶ درصد به چین صادر شده و مابقی هم راهی بازار‌های امارات، سومالی، بنگلادش و... شده‌است.

شیخان در رابطه با وضعیت تقاضای داخلی گفت: در ۷ ماهه اول سال تولید سیمان در کشور تقریبا ۱۳ درصد و مصرف سیمان داخلی ۱۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. سال گذشته مجموع فروش داخلی و صادراتی سیمان حدود ۷۰ میلیون تن بود که با شرایط کنونی به نظر می‌رسد تا امسال تولید و فروش بیشتری محقق خواهد شد. تقاضای سیمان در بازار داخلی و صادراتی مطلوب است و اگر محدودیتی در گازرسانی به کارخانجات سیمانی اعمال نکنند، حجم تولید و فروش امسال حتما بهتر از سال قبل خواهد بود. البته طرح مسکن ملی هنوز اثری بر تقاضای سیمان داخلی نداشته؛ ولی مذاکراتی انجام شده و صنعت سیمان آمادگی خود جهت تامین سیمان این طرح را اعلام کرده است.

شیخان در خاتمه در مورد افزایش نرخ سیمان اظهار کرد: درخواست افزایش نرخ همراه مدارک و مستندات از مدت‌ها قبل ارسال شده و پیگیر افزایش نرخ سیمان هستیم. با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، فروش سیمان با نرخ‌های فعلی توجیه ندارد و امیدواریم قبل از آنکه عدم اصلاح قیمت سیمان، منجر به اخلال در روند تولید سیمان در بعضی کارخانجات سیمانی شود، به درخواست افزایش نرخ سیمانی ها، مورد موافقت قرار گرفته و اجرایی شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر