بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
نرم‌افزار الگومکس تنها نرم‌افزار بازارگردانی الگوریتمی است که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت اخذ کرده است.
کد خبر : ۲۳۲۹۱۴
بهینه‌سازی عملیات بازارگردانی با الگومکس/کار نشه
به گزارش بورس نیوز ، نرم‌افزار الگومکس تنها نرم‌افزار بازارگردانی الگوریتمی است که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت اخذ کرده است. این نرم‌افزار در حال حاضر عملیات بازارگردانی الگوریتمی بیش از پنجاه نماد معاملاتی بازار سرمایه را برعهده دارد. از مهمترین نماد‌هایی که توسط الگومکس بازارگردانی می‌شوند می‌توان به نماد‌های تیپیکو، تاصیکو، صبا، وپخش و شستا اشاره کرد. همچنین عملیات بازارگردانی بخش عمده‌ای از نماد‌های فعال در صنایع زراعت و سیمان توسط نرم‌افزار الگومکس انجام می‌شود.
همینطور چند صندوق بازارگردانی مهم، برای خدمت‌رسانی به مشتریان خود از الگومکس بهره می‌برند. از مهمترین این صندوق‌ها می‌توان به صندوق‌های بازارگردانی «سینا بهگزین» و «صبا گستر نفت و گاز تامین» اشاره کرد.


تا قبل از اجباری شدن عملیات بازارگردانی در بازار سرمایه ایران فقط نماد‌های محدودی از صندوق‌های بازارگردانی استفاده می‌کردند. ولی پس از ابلاغ قانون الزام استفاده از عملیات بازارگردانی توسط سازمان بورس، حالا همه انتشاردهندگان سهام، خواسته یا ناخواسته، ملزم به عقد قرارداد با صندوق‌های بازارگردانی شده‌اند.

آنچه عملیات بازارگردانی را در همه بورس‌های دنیا بسیار مرسوم کرده است، مزیت‌های آن برای هر دو گروهِ سرمایه‌گذاران و صاحبان سهم است.
عملیات بازارگردانی نه‌ تنها باعث کاهش نوسانات هیجانی قیمت سهم و عدم انحراف آن از ارزش ذاتی‌اش می‌شود، بلکه با افزایش نقدشوندگی، باعث خوشنامی سهم هم خواهد بود.

اما در این میان چالشی که بسیاری از شرکت‌های بازارگردانی با آن مواجه هستند، نیاز این عملیات به قدرت تحلیلی بالا، سرعت عمل و دقت در عملیات مالی است. آن هم در جایی که ارقام موردمعامله عموماً بسیار بالا هستند و یک اشتباه کوچک یا خطای انسانی می‌تواند زیان‌های بزرگی را متوجه انتشاردهنده سهم کند.
اینجاست که پای تکنولوژی و ابزار‌های پیشرفته‌تر به میان می‌آید.

بازارگردانی الگوریتمی راهکاری است که با استفاده از هوش مصنوعی، از ریسک خطای انسانی می‌کاهد و قدرت تحلیل مالی بازارگردان را به چند برابر افزایش می‌دهد.

در سال‌های گذشته نیاز بازار باعث شد تا چندین نرم‌افزار برای عملیات بازارگردانی الگوریتمی عرضه شوند. ولی تنها یک نرم‌افزار توانست از سازمان بورس مجوز فعالیت رسمی اخذ نماید.
بهینه‌سازی عملیات بازارگردانی با الگومکس/کار نشه
نرم‌افزار بازارگردانی الگوریتمی الگومکس ابزاری است که توسط تیم پردازش اطلاعات مالی مبنا عرضه شده است. این نرم‌افزار همه آنچه یک صندوق بازارگردانی برای ارائه خدمات بهتر به مشتریانش نیاز دارد را در اختیار وی قرار می‌دهد.

از مزایای الگومکس که آن را در بازار سرمایه تا این حد متمایز کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• امکان اعمال درجه ریسک‌پذیری در نرم‌افزار
• قابلیت سازگاری سریع با مداخلات دستی بازارگردان
• مدیریت هوشمندانه نقدینگی سهم بر اساس NAV آن
• گزارش بازارگردانی به صورت لحظه‌ای

ارائه‌دهنده این نرم‌افزار، شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا همچنین امکانی را فراهم کرده است که صندوق‌های بازارگردانی در صورت تمایل بتوانند دمویی از نرم‌افزار الگومکس را مشاهده نمایند تا برای استفاده از آن آگاهانه‌تر تصمیم‌گیری کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر