بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
با توجه به معاملات حمایتی در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی بازار را مثبت ارزیابی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۳۲۹۵۶

ارزیابی مثبت وضعیت بازار در ساعات ابتدایی

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه در بازار روز چهارشنبه شاهد افت بیش از ۱۴.۹۶۴ واحدی شاخص کل بودیم با این حال حمایت‌های سنگین در بسیاری از سهام بزرگ و تاثیرگذار بازار نظیر "خودرو"، "خساپا"، بانک تجارت و ...، تا حدود زیادی شرایط بازار امروز را در وضعیت بهتری قرار داد.

متاسفانه در هفته‌های اخیر مجددا شاهد روند رو به رشد بازار به خصوص در ماد‌های کوچک و بی کیفیت از نظر سودآوری بودیم که این موضوع باعث نگرانی مجدد بسیاری از کارشناسان بر احتمال افتی سنگین در هفته‌های آتی شده  است.

در اینکه در بسیاری از سهام کوچک حتی برخی سهام شرکت بزرگ همچنان شاهد وجود حباب‌های قیمتی بالایی از حیث سودآوری هستیم  رخدادی است که می‌تواند بازار ماه‌های آتی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اخبار اقتصاد بین الملل:
اما مهمترین اخبار بین المللی مرتبط با قیمت‌های جهانی را می‌توان به آخرین پیش بینی‌ها در خصوص قیمت‌های جهانی نفت در سال آتی میلادی نسبت داد به طوری که غول بازرگانی کالای ترافیگورا انتظار دارد بهبود تقاضا برای نفت پس از واکسیناسیون انبوه جمعیت قیمت هر بشکه نفت را در سال آینده به ۵۵ تا ۶۰ دلار برساند.

سعد رحیم، اقتصاددان ارشد ترافیگورا به پایگاه خبری آرگوس گفت: بهبود قوی تقاضا در نقاط بسیاری به خصوص در چین و همچنین در اروپا و ژاپن مشاهده شده و آمریکا در برخی از نقاط همچنان ضعف نشان می‌دهد، اما می‌تواند بهبود قویتری را مشاهده کند. تقاضا در هند آسیب شدیدی دیده، اما روند بهبود در این کشور هم قوی به نظر می‌رسد.

تقاضا برای نفت در چین مطمئنا بهبود یافته به طوری که نرخ پالایش در پالایشگاه‌های نفت این کشور در اکتبر و نوامبر به بالاترین رکورد صعود کرد. تقاضای هند هم با تمایل مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی به جای وسایل عمومی که تقاضا برای بنزین را بالا برده، احیای قابل ملاحظه‌ای داشته اما در اروپا همچنان کشور‌های متعددی برای مهار شیوع کووید ۱۹ مبارزه می‌کنند و مقررات قرنطینه در چندین کشور با وجود در راه بودن تعطیلات سال نو اخیرا تشدید شده است.

از دیگر اخبار بین المللی بااهمیت دیگر نیز می‌توان به ادامه کشمکش‌ها و تحریم شرکت‌های چینی توسط امریکا اشاره داشت. در این راستا تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم بر ده‌ها شرکت چینی به بهانه ارتباط آن‌ها با ارتش و نهاد‌های نظامی این کشور، با واکنش دولت پکن مواجه شد.


وانگ وِن‌بین سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته (جمعه) در نشست خبری روزانه بار دیگر درخواست پکن از آمریکا برای توقف سرکوب ناعادلانه شرکت‌های چینی را تکرار کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وانگ در واکنش به این تصمیم آمریکا، تاکید کرد که چین به اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ حقوق و منافع مشروع شرکت‌های خود ادامه می‌دهد.

پیش از این، دو منبع مطلع به رویترز گفتند مجموعاَ ۸۰ شرکت چینی از جمله شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا موسوم به SMIC که بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های الکترونیکی در جهان بوده، روز گذشته (جمعه) به دستور دولت ترامپ در لیست سیاه آمریکا قرار می‌گیرند.

دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن تا کنون ۲۷۵ کمپانی چینی و شرکت‌های تابعه آنها، از جمله دو شرکت فناوری بزرگ «هوآوی» و «ZTE» را تحریم کرده است.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه و بازار ارز را می‌توان به پست‌های معنادار همتی ریس کل بانک مرکزی اشاره داشت.

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مقاومت عده‌ای در برابر کاهش نرخ ارز تاکید کرد: عوامل بنیادی بازار شرایط خود را در هر صورت تحمیل خواهد کرد. عبدالناصر همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:
قطب نمای سیاستگذاری بانک مرکزی حول کنترل تورم و کمک به رشد اقتصادی کشور بوده و در این راستا به عنوان یک متغیر کلیدی اقتصاد کلان نقش مهمی به عهده دارد.

سیاست بانک مرکزی بر این استوار بود که بایستی با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور از جمله روند ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی، تراز خارجی و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی کشور سامان گیرد.

مقاومت در مقابل کاهش از سوی کسانی که ارز دارند را می‌توان درک کرد. اما عوامل بنیادی بازار شرایط خود را در هر صورت تحمیل خواهد کرد. در همین راستا تامل واردکنندگان برای خرید ارز در سامانه نیما نیز قابل درک است.

بانک مرکزی با توجه به همه این عوامل و با تکیه بر قدرت بازارسازی خود مسیر حرکت را رصد کرده و بر اساس مجموعه اهداف سیاستگذاری خود، منابع و ابزار‌های در دسترس، آن را مدیریت می‌کند.

بنا به درخواست دولت و تایید مقام معظم رهبری مهلت بررسی لوایح پالرمو و سی اف تی در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تمدید شده اما توجه داشته باشیم عدم تعیین تکلیف اف‌ای تی اف می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین المللی باشد.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد امیدواری‌ها در خصوص رفع تحریم‌ها در ماه آتی توسط آمریکا، کاهش نرخ تورم انتظاری، عدم معاملات جدی و قیمت گذاری و ابلاغیه جدید نرخ فلزات در بورس کالا، افت احتمالی قیمت ارز، افت قیمتی و رکود در بازار‌های موازی، همه و همه از اصلی‌ترین دلایل عرضه‌های سنگین احتمالی در نماد‌های مختلف بازار در روز جاری و حتی روز‌های آتی است.


با این وجود با توجه به معاملات حمایتی در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی بازار را مثبت ارزیابی می‌کنیم که با گذشت زمان و افزایش عرضه‌ها در نماد‌های بزرگ به تدریج شاهد افزایش عرضه‌ها و نوسانات هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
عجب سرکاری هستیم 2 روز مثبته ولی 3 روز منفیه ، دیگه دارم از استرس بورس جان میدم نخواستم بابا میرم امروز منفی 5 مینزنم و خودمو راحت میکنم