بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

"نقدینگی" پای صعود را امضا می‌کند

هنگامی که سهم شناور متناسب و همگن در بازار وجود ندارد، طبیعی است که پای حرف نخست در معاملات و شکل‌گیری نوسانات را "نقدینگی" امضا می‌کند؛ رشد نرخ سهم‌های کوچک و رسیدن این سهم‌ها به P/E‌هایی نظیر ۱۵۰ یا ۲۰۰ نتیجه قدرت نقدینگی بوده و چندان ارتباطی با سودآوری و ارزش ذاتی سهام ندارد.
کد خبر : ۲۳۲۹۶۴

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با بورس نیوز با بیان اینکه به جز روند صعودی آذرماه که بیش از ۲۵ درصد شاهد رشد بازار بودیم هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای ریزش بازار طی روز‌های اخیر وجود ندارد، اظهار کرد: نقطه قوت شکل گیری بازار سرمایه در سال ۹۹ ارزش جایگزینی تورم ناشی از افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش سود عملیات شرکت و صنایع بوده که با پیش‌بینی‌ها درباره گشایش‌های اقتصادی که می‌تواند منجر به کاهش نرخ ارز شود شاخص به سمت اصلاح پیش رفت.

کارشناس بازار سرمایه افزود: سازوکار معاملات بازار سرمایه به روش سنتی بوده و کماکان با روش‌های روز دنیا فاصله فراوانی دارد.

وی با انتقاد از اینکه نباید بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم، تنها به دنبال افزایش کدهای سهامداری جدید بود، تصریح کرد:بازار سرمایه، نیازمند زیرساخت‌های قوی ازجمله سامانه معاملاتی، رشد دانش و آگاهی، افزایش ریسک‌پذیری جامعه سهامداری بوده اما؛ فقط نسخه حضور سهامدار در بازار بدون ساختار بروز شده پیگیری شده است. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قدرت‌نمایی نقدینگی طی روند معاملات بازار، تأکید کرد: هنگامی‌که سهم شناور متناسب و همگن در بازار وجود ندارد، طبیعی است که پای حرف نخست در معاملات و شکل‌گیری نوسانات را "نقدینگی" امضا می‌کند؛ رشد نرخ سهم‌های کوچک و رسیدن این سهم‌ها به P/Eهایی نظیر ۱۵۰ یا ۲۰۰ نتیجه قدرت نقدینگی بوده و چندان ارتباطی با سودآوری و ارزش ذاتی سهام ندارد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه نباید برای انبوه سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی، یک نسخه پیچید، گفت: دوره گذار در بازار سرمایه باید بر اساس تخصص طی شود و در همین راستا باید بر اساس سرمایه هر فرد، میزان ریسک‌پذیری، سطح دانش و آگاهی سرمایه‌گذاران تفاوت قائل شد و نباید تمامی افراد در این اکوسیستم را تنها با یک‌چشم دید و سطح همگی را یکسان تلقی کرد.

وی اضافه کرد: برای مثال باید عنوان کرد که در اغلب بازارهای سرمایه دنیا، سرمایه‌گذاران جدید بلافاصله پس از دریافت کد سهامداری امکان خریدوفروش را ندارند و باید از طریق مشاوره‌های سرمایه‌گذاری اقدام به معامله کنند؛ افراد سرمایه‌گذاری که به‌تازگی گام در بازار سرمایه می‌گذارند می‌توانند هیجان کذب را از سر ناآگاهی به بازار تحمیل کنند که نمونه آن در بورس ایران طی هفته گذشته، کاملاً مشهود بود. 

آقابزرگی در خصوص ریزشی که بازار طی هفته گذشته به خود دید را این‌گونه ارزیابی کرد و افزود: این ریزش مستمر نخواهد بود و بازار تا انتهای سال با یک رشد مثبت ملایم و غیرقابل توجه خواهیم دید.

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: اگر بخواهیم دامنه نوسان برای شاخص تعریف کنیم با فرض ثابت بودن شرایط حال حاضر بین یک‌میلیون و ۴۰۰ هزارتا یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نوسان خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به تلاطمی که به وجود آمد بازار در هفته جاری متعادل خواهد بود و شاخص یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مقاومت محکمی است و نخواهد شکست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تحلیل آثار ۴ تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس
کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز پاسخ دادند؛

تحلیل آثار ۴ تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نرخ دلار نقطه ابهام بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بازار در مسیر تثبیت ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
چرا روزهای گذشته با دستکاری بازار منفی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
اون جا که بنفع شون از دنیا صحبت می کنن که باید مثل بورس های دنیا باشه اونجا که موارد بسیار مهم تر مثل حجم مبنا و دامنه نوسان که تو هیچ بورس دنیا وجود نداره و باید حذف شود ساکت میشین بدبختی کارشناسان هم فکر بر طرف کردن سلیقه گی بورس بنفع خود هستن و موضوع به مهمیه دامنه نوسان که نقش 80درصدی را داره پشت گوش میزارن و از کد اولیه ها و منع خرید و فروش انها میگن بهتره در تمام موضوع ها سکو.ت کنید شما بهتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
بازارگردانها الان با معامله الگوریتمی بلای جان بازار شده اند .
سلطان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
ازکدامp/e صحبت میکنی وتوسم و ومهان پی به ای۴و۶ هستند ۵ ماهه درحال ریزش ودرجا زدن هستند.چرا حمایت نمیشن وبرعکس پی ای بقول شما ۱۵۰ وبالاتر خوب حمایت میشن احتمالا تقصیر تازه واردهاست!ریزش هفته قبل هم عرضه چند باره حقوقی درنمادها بود.مثلا اتکام صف خرید بود حقوقی دومرحله یکشنبه فروخت باز هم صف خرید ماند.اما روز دوشنبه عرضه مجدد حقوقی وترس سهامدار حقیقی تبدیلش کرد به صف فروش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
تمامشان دزدس گردنه هستند
انشاالله که به فنابرن