بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی منفی ارزیابی می‌کنیم که با گذشت زمان و افزایش تقاضا و سفارش‌های حمایتی در نماد‌های بزرگ به تدریج شاهد نوسانات مثبت هستیم.
کد خبر : ۲۳۳۳۰۱

سفارش‌های حمایتی در نماد‌های بزرگ


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه در بازار روز چهارشنبه شاهد رشد بیش از ۲.۹۴۶ واحدی شاخص کل بودیم با این حال افزایش چشمگیر عرضه‌ها در ساعات پایانی معاملاتی در بسیاری از سهام بزرگ و تاثیرگذار بازار نظیر "خودرو"، "خساپا"، "شپنا" و ...، تا حدود زیادی شرایط بازار امروز را در وضعیت مبهمی قرار داد.

متاسفانه در هفته‌های اخیر مجددا شاهد روند رو به رشد بازار به خصوص در ماد‌های کوچک و بی کیفیت از نظر سودآوری بودیم که این موضوع باعث نگرانی مجدد بسیاری از کارشناسان بر احتمال افتی سنگین در هفته‌های آتی شده است.

در اینکه در بسیاری از سهام کوچک حتی برخی سهام شرکت بزرگ همچنان شاهد وجود حباب‌های قیمتی بالایی از حیث سودآوری هستیم رخدادی است که می‌تواند بازار ماه‌های آتی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

به نظر می‌رسد همچون رالی‌های نزولی سابق، پس از افت معنادار قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر سهام شرکت‌های خودروساز، بانکی و پالایشگاهی در دو هفته اخیر، شاهد شروع نزول و ریزشی سنگین و قابل توجه در نماد‌های کوچک خواهیم بود.

اخبار اقتصاد بین الملل:
اما مهمترین اخبار بین المللی مرتبط با اقتصاد جهانی می‌توان به توافقات تجاری و تاریخی بریتانیا و اتحادیه اروپا اشاره کرد. بر این اساس و به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، پوند انگلیس پس از توافق تجاری تاریخی پسابرگزیت اتحادیه اروپا و انگلیس رشد کرد و به بالاترین سطح ۲.۵ ساله خود نزدیک شد.

این توافق باعث شد تا ریسک‌پذیری در بازار‌های مالی جهان افزایش یافته و این امید را زنده کرد که انگلستان بتوان در انتهای سال جاری بدون آشفتگی شدید در روابط تجاری اتحادیه اروپا را ترک کند.

انگلستان تنها ۷ روز قبل از اینکه رسماً بزرگترین بلوک تجاری جهان را ترک کند توانست به این توافق تجاری دست یابد که این مهمترین تغییر جهانی این کشور از زمان فروپاشی امپراطوری بریتانیا است. نرخ برابری پوند انگلیس با دلار آمریکا ۰.۸ درصد رشد کرد و به ۱.۳۶۲۰ واحد رسید و اندکی بعد در ۱.۳۵۹۱ واحد تثبیت شد. این پتانسیل برای پوند وجود دارد که امشب از بالاترین رکورد ۲.۵ ساله ۱.۳۶۲۵ هم عبور کند.

همچنین از اخبار مرتبط با قیمت‌های جهانی طلا می‌توان به گزارش شورای جهانی طلا اشاره کرد. شورای جهانی طلا در گزارشی اعلام کرد؛ پس از دو ماه متوالی فروش، بانک‌های مرکزی در ماه اکتبر اقدام به خرید طلا کردند.

بر اساس این گزارش ذخایر طلای جهان ۲۲.۸ تن افزایش یافت، سطح خرید طلا در سطح دو ماه گذشته باقی ماند، اما اقدام به فروش از سوی بانک‌های مرکزی بسیار کاهش یافت. شواهد نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی گرایش زیادی به خرید طلا و تغییر در تفکراتشان برای جمع آوری این کالای با ارزش از خود نشان می‌دهند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما همچون هفته‌های اخیر مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه و بازار ارز را می‌توان به اظهارات معنادار همتی ریس کل بانک مرکزی اشاره داشت.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح تامین مالی ۲۰۰ میلیون یورویی برای خرید ۱۶.۸ میلیون دز واکسن کرونا، گفت: الان ۷ میلیارد دلار پول ما در کره سپرده شده و از ما مطالبه می‌کنند که هزینه نگهداری پول را بگیرند و این زشتی کار دولت کره است.

عبدالناصر همتی در بخش خبری ۲۱ سیما با اشاره به تامین منابع مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا، گفت: تمام تلاش مان را با همکاری وزارت بهداشت برای تامین واکسن ادامه می‌دهیم و وزارت بهداشت تلاش خوبی کرده برای عقد قرارداد با کارگزار سازمان بهداشت جهانی که بتوانیم نزدیک ۱۶.۸ میلیون دز واکسن بگیریم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: اینکه قبلا انجام نشده به این دلیل بود که فکر می‌کردیم از منابعی که در کره داریم بتوانیم تامین کنیم و برای همین نیز سازمان بهداشت جهانی و کارگزار مربوطه به آن از دولت آمریکا مجوز گرفته بود که از طریق کره پرداخت شود.

همتی ادامه داد: ما فکر می‌کردیم کره این کار را می‌کند، اما در آخرین لحظه گفتند شما تعهد بدهید که فرایند را قبول دارید چرا ما قبول نکردیم، چون باید ۱۸۰ میلیون یورو را منتقل می‌کردیم از طریق بانک جی پی مورگان آمریکا و تبدیل به دلار می‌شد و از آنجا به اروپا و بانک سوییسی منتقل می‌شد.

اما از اخبار مرتبط با بازار سرمایه نیز می‌توان به تکذیب محدودیت دامنه نوسان سهام برخی از شرکت‌ها توسط عضو شورای عالی بورس اشاره کرد.

بر این اساس، عضو ناظر شورای عالی بورس تصمیم به کاهش دامنه نوسان برخی از نماد‌ها به یک درصد در شورای عالی بورس را تکذیب کرد. محسن علی زاده، عضو ناظر شورای عالی بورس ‏در پاسخ به برخی شایعات در خصوص تصمیم به کاهش دامنه نوسان برخی از نماد‌ها به یک درصد در شورای عالی بورس باید تاکید کرد که نه تنها هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، بلکه هیچ پیشنهادی هم داده نشده است.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد به نظر می‌رسد با توجه به افت معنادار سهام برخی شرکت‌های بزرگ، به نظر می‌رسد در هفته جاری و هفته‌های آتی، انتظار شروع روندی نزولی در قیمت سهام شرکت‌های کوچک دور از ذهن نباشد.

از این رو به نظر می‌رسد استراتژی شیفت کردن سرمایه گذاران از نماد‌های بزرگ به نماد‌های شرکت‌های کوچک در چنین روزهایی، استراتژی پر ریسکی است.

با این وجود با توجه به معاملات حمایتی در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی منفی ارزیابی می‌کنیم که با گذشت زمان و افزایش تقاضا و سفارش‌های حمایتی در نماد‌های بزرگ به تدریج شاهد نوسانات مثبت هستیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر