بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تداوم درجا زدن بازار تا زمان رفع بلاتکلیفی‌ها

از آنجا که با فرض احتمال توافق در ماه‌های آینده، شتاب تقاضا در بازار‌های مختلف کاهش داشته و این رکود، بر فروش و سودآوری صنایع داخلی هم اثرگذار است.
کد خبر : ۲۳۳۳۳۵

تداوم در جا زدن بازار تا زمان رفع بلاتکلیفی ها

به گزارش بورس نیوز، امروز شاخص کل در حالی بیش از ۲۱ هزار واحد منفی شده که شاخص کل هم وزن، مثبت است. اکثر نمادهای بزرگ و شاخص ساز از جمله "فارس" و "فولاد" و "فملی" رنگ سرخ به خود گرفته و برای برخی سهامداران این سوال مطرح شده که آیا نوبت رشد سهم های کوچک بازار رسیده و بزرگان فعلا راه اصلاح در پیش گرفته اند؟ البته رشد نمادهای بزرگ گروه فلزات در شرایطی است که قیمت های جهانی، شیب صعودی دارد و برخی سقف های چند ساله، شکسته شده است.

مسیح زرگر خرازی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورسنیوز در خصوص وضعیت بازار‌سرمایه بیان کرد: به هر حال در منفی‌های بازار، حمایت‌هایی از سهم‌های بزرگ بازار صورت گرفت و این حمایت‌ها یعنی از منظر تکنیکالی نماد‌های بزرگ بازار اصلاح لازم را نکردند و بخشی از منابع صندوق‌ها در سهم‌های بزرگی که اصلاح نکرده، قفل شود و در نتیجه در زمان حرکت بازار سرمایه، این صندوق‌ها امکان ایجاد تقاضا در سایر نماد‌ها و سرعت بخشیدن به رشد بازار را ندارند.

وی افزود: از سوی دیگر، به رغم افزایش قیمت‌های جهانی و رونق نسبی ناشی از اخبار خوشایند واکسن کرونا در اقتصاد جهانی، اقتصاد ایران با ابهامی بزرگ مواجه است. پیش بینی نرخ ارز در چند ماه آینده، امکانپذیر نیست و مادامی که بلاتکلیفی بر سر نرخ ارز در ماه‌های آینده، مرتفع نشده باشد؛ بازار سرمایه هم در جا خواهد زد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کاهش نرخ ارز مشروط به توافق سیاسی و کاهش تنش‌های بین المللی است و تجربه نشان داده ایران همیشه در مواقعی توافق کرده که وضعیت اقتصادی کشور بیمارگونه بوده و در حال حاضر هم اقتصاد ما اوضاع مساعدی ندارد؛ بنابراین شاید خوشبینی‌ها به توافق سیاسی غیر منطقی هم نباشد. در بازار سرمایه، آینده شرکت‌ها معامله می‌شود و الان هم با چشم انداز توافق احتمالی، سهم‌ها ارزش گذاری می‌شوند. نکته اینجاست که اگرچه در صورت توافق سیاسی، نرخ ارز کاهش خواهد داشت؛ ولی به هر حال هر گشایشی در اقتصاد کشور به نفع شرکت‌ها و صنایع تولیدی خواهد بود. ولی از آنجا که با فرض احتمال توافق در ماه‌های آینده، شتاب تقاضا در بازار‌های مختلف کاهش داشته و این رکود، بر فروش و سودآوری صنایع داخلی هم اثرگذار است.

زرگر خرازی در پایان خاطرنشان کرد: پس طبیعی است که بازار سرمایه ما هم به افزایش قیمت‌های جهانی کمتر از حد، اهمیت داده و تا زمان تعیین تکلیف اوضاع سیاسی، وضعیت فعلی و نوسان‌های اندک ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر سرمایه گذاری هلدینگ رازی در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نکته مهم برای سرمایه گذاران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بازارگردانی‌های فعلی مصداق دستکاری است!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

با نگاه تحلیلی، صنایع ارزنده کدامند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش توجه دولت به بازار سرمایه در ۱۴۰۰

ارسال نظر