بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۲ مزیت مهم عرضه املاک مازاد ارگان‌های بزرگ از طریق بورس کالا

علاوه بر اینکه عرضه املاک مازاد شهرداری‌ها، بانک‌ها و... از طریق بورس‌کالا، جذابیت‌هایی برای سهامداران خواهد داشت ضمن آنکه به سلامت نظام اداری هم کمک شایانی خواهد کرد.
کد خبر : ۲۳۳۵۲۵

بورس کالا

به گزارش بورس نیوز، پس از عرضه‌های موفق املاک مازاد بر تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا که هفته‌های گذشته از سوی شرکت عمران پردیس، یک بانک خصوصی و وزارت دفاع، چندین ملک دیگر نیز در نوبت پذیرش برای عرضه در بورس کالا قرار دارند.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر عرضه املاک مازاد ارگان‌های بزرگ از جمله بانک‌ها و شهرداری‌ها از طریق بورس‌کالا بیان کرد: با توجه به اینکه در تمام بانک‌های کشور، دایره حقوقی و دایره املاک وجود دارد این ۲ بخش، امور مربوط به واگذاری املاک مازاد را انجام می‌دهند؛ قسمتی از این املاک مازاد بابت مطالبات بانک‌ها از مشتریان وصول‌شده و جزو دارایی‌های قابل‌واگذاری بانک‌ها محسوب می‌شود که توسط ۲ دایره حقوقی و املاک، کارشناسی رسمی و ارزش‌گذاری شده و سپس مراحل قانونی مزایده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اما نکته اینجاست که در بعضی بانک‌ها پارتی‌بازی‌ها، مقاومت‌ها و زد و بندهایی در فرآیند واگذاری‌ها بوده و گاه مشاهده‌شده برای مزایده برخی املاک ارزشمند بانک‌ها، با مشتریان خاص هماهنگ شده و فرآیند مزایده به‌سرعت برگزارشده و بخشی از املاک هم مدت‌هاست در تملک بانک‌ها هستند و واگذاری آن‌ها انجام‌نشده است. بنابراین باید گفت در واگذاری املاک مازاد ارگان های بزرگ به روش مزایده‌های سنتی و مرسوم، احتمال هرگونه سوءاستفاده و خطا وجود دارد.

وی افزود: با این تفاسیر، مکانیزم واگذاری املاک مازاد ارگان هایی همچون شهرداری‌ها و بانک‌ها از طریق بورس‌کالا، مکانیزم بسیار مناسب‌تری بوده که هم شفافیت ایجاد کرده و از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد و هم درنهایت، سهامداران بانک‌ها از منافع این افزایش شفافیت بهره‌مند خواهند شد.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه در حال حاضر، بانک‌ها برای رفع تکلیف هر از چند گاهی بخشی از املاک مازاد خود را جهت مزایده، آگهی می‌کنند؛ ولی از سرنوشت مزایده‌ها و یا دلایل عدم واگذاری، اطلاع دقیقی به سهامداران نمی‌رسد؛ ولی در صورت الزام بانک‌ها و شهرداری‌ها به عرضه املاک مازاد از طریق بورس کالا، تمام مراحل مزایده شفاف خواهد بود. به عبارتی علاوه بر اینکه عرضه املاک مازاد بانک‌ها از طریق بورس کالا، جذابیت‌هایی برای سهامداران خواهد داشت، به‌سلامت نظام اداری بانک‌ها هم کمک شایانی خواهد کرد.

عمیدی ضمن تأکید بر مزایای این طرح، به لزوم برخی اصلاحات در مکانیزم معاملاتی بورس‌کالا هم اشاره کرد و گفت: به‌هرحال این طرح، طرحی نوظهور بوده و رفع تمام نواقص احتمالی، زمان‌بر خواهد بود؛ قطعاً در این مسیر مشکلاتی وجود خواهد داشت و باید اصلاحاتی در فرآیند عرضه املاک در بورس کالا صورت بگیرد تا به شرایط ایده آل برسیم. ولی مسلماً هدف این طرح، قیمت‌گذاری شفاف املاک در یک مکانیزم مشخص بوده و اجرای چنین طرحی از بسیاری مشکلاتی که در سیستم خرده‌فروشی املاک و مزایده‌های سنتی وجود دارد، جلوگیری خواهد کرد. قیمت نهایی املاک در بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد و در چنین فرآیندی، احتمال مداخله در قیمت‌گذاری‌ها از روش‌های سنتی کمتر است. بنابراین اجرای این طرح، به واقعی‌تر شدن قیمت فروش املاک مازاد ارگان های بزرگ کمک خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی از مواردی که بورس کالا با تمرکز روی آن می‌تواند به اجرای هر چه‌بهتر و شفاف‌تر این طرح کمک کنند، استعلام‌های مربوط به املاک است. بورس کالا می‌تواند با تعریف یک تابلو جدید برای املاک، اطلاعات و مشخصات کامل املاک در آستانه واگذاری را ارائه دهد و با قرار دادن فیلم‌ها و تصاویر مربوط به ملک و ارائه استعلام‌های حقوقی تائید شده، اطمینان خاطر بیشتری به خریداران دهد تا متقاضیان بیشتری جذب این بازار شوند. ضمن اینکه انتظار می‌رود بین زمان ارائه اطلاعات مربوط به املاک و برگزاری فرآیند مزایده، مهلتی در نظر گرفته شود تا خریداران با بررسی املاک، اقدام به شرکت در مزایده‌ها کنند. شکی نیست که این طرح هنوز جای کار دارد؛ ولی مطمئناً با ارائه راهکارهای بهبود روند عرضه املاک، هم دینفعان هر یک از ارگان ها مثلا سهامداران بانک‌ها منتفع خواهند شد و هم اقتصاد کشور از مزایای این شفافیت، بهره‌مند خواهد گردید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در تالار محصولات صنعتی و معدنی رخ می‌دهد؛

دادوستد بیش از ۱۰۵ هزار تن میلگرد در بورس کالا

این سیمانی برای اصلاح ساختار مالی انجام داد؛

فروش ۹ باب ملک مازاد "سبزوا"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
سهامداران بورس کالا منتفع مبشنه