بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کد خبر : ۲۳۳۵۸۹
نویسنده :
مصطفی نعمتی - کارشناس ارشد سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن

به گزارش بورس نیوز، "مصطفی نعمتی - کارشناس ارشد سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن" طی یادداشتی در فضای مجازی نوشت: 

هنگامی که سفارش خرید یا فروشی که حجم آن نسبتا زیاد می‌باشد، ارسال می‌گردد روند قیمت می‌تواند به ضرر ارسال‌کننده سفارش یا بازار تغییر کند. سفارش بزرگ خرید سبب افزایش قیمت و سفارش بزرگ فروش سبب کاهش قیمت می‌شود که در نهایت منجر به خرید با قیمت بالاتر یا فروش یا قیمت پایین‌تر می‌گردد. این مبحث ارتباط نزدیکی با نقدشوندگی و عمق بازار دارد.

تاثیرپذیری بازار از حجم

سرمایه‌گذاران با حجم سرمایه‌گذاری بالا نظیر شرکت‌های سرمایه گذاری، هلدینگ‌ها یا سرمایه گذاران حقیقی با سرمایه زیاد، بایستی market impact را برای تصمیم‌گیری در مورد جابجایی منابع بین دارایی‌های مالی و یا حتی بازار‌ها مد نظر قرار دهند. در صورتی که حجم این منابع نسبت به گردش دارایی‌های مالی مورد معامله بالا باشد، اثر قیمتی حجم معامله می‌تواند تا چند درصد قیمت معامله را از قیمت متعارف منحرف نماید؛ لذا اثر قیمتی حجم را می‌توان یکی از انواع هزینه‌های معامله دانست.

نهاد‌های مالی برای مدیریت این اثر و متعاقبا هزینه ناشی از آن بایستی سفارش‌های خود را با گامی متناسب با ظرفیت و شرایط معاملاتی دارایی مالی مورد معامله روانه بازار نماید تا اثر قیمتی حجم به میزان مناسبی بهینه شود.

:اثر قیمتی حجم در هر دارایی با دارایی دیگر و به طور خاص در هر سهم با سهم دیگر متفاوت است و به میزان نقدشوندگی، گردش معاملاتی و عمق بازار معمول سهم بستگی دارد.

ممکن است حجم سفارشی که در قیمت یک سهم تغییرات چند درصدی ایجاد می‌کند، در معاملات یک سهم بزرگ هیچگونه اثر چشمگیری در قیمت نداشته باشد. سنجه‌های آماری مختلفی برای اندازه‌گیری اثر قیمتی حجم وجود که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به لاندای کایل (Kyle’s Lambda) اشاره کرد که حاصل تقسیم قدر مطلق تغییر قیمت بر حجم معامله در یک پریود زمانی می‌باشد و این متغیر (میزان تغییر قیمت به ازای حجم مشخصی از معاملات) نشان‌دهنده اثر قیمتی حجم است.

هر چه میزان تغییر قیمت به ازای حجم کمتر باشد، سهم دارای نقدشوندگی و عمق بازار بیشتر است و حجم بالای سفارش انحراف کم‌تری در قیمت ایجاد می‌کند.

با توجه به موارد فوق، از آنجا که سفارش‌های با حجم بالا می‌تواند نظم طبیعی بازار را دچار اختلال نماید، نهاد‌های نظارتی بورس‌های مختلف مقرراتی برای این دست از معاملات وضع نموده‌اند.

در پست‌های بعدی به مقررات مربوطه در این خصوص در بورس‌های توسعه یافته خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دست حقوقی‌ها بر گلوی بازار/ نقدینگی بهانه‌ای برای عرضه آبشاری

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افشای ریز معاملات بازارگردان‌ها، آری یا نه

ساعت پنج و نیم عصر؛

دیوار برلین در بورس تهران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چرایی حرکت بازار به سمت سهام کوچک

ارسال نظر