بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
خلاف آب نمی‌توان شنا کرد با قیمت‌گذاری دستور فقط رانت و امضای طلایی ایجاد می‌شود و مصرف کننده، تولیدکننده و حتی خود دولت نیز متضرر می‌شود.
کد خبر : ۲۳۳۷۲۲

آب سرد

به گزارش بورس نیوز، صنعت فولاد از صنایع مهم در کشور به شمار می‌رود که طی سالیان گذشته توانسته پیشرفت و توسعه زیادی پیدا کند و به تولید ۳۱ میلیون تن محصولات فولاد دست یابد و نیاز کشور به فولاد را تامین کند.

علاوه بر آن این صنعت نقش ریادی در ارزآوری دارد و در زمان تحریم‌های ظالمانه توانسته نقش مهمی را برای تامین نیاز‌های ارزی کشور برعهده بگیرد و با صادرات بخشی از ارز کشور را تامین کند.

اما طی ماه‌های اخیر تحرکاتی برای تعیین دستوری قیمت فولاد آغاز شده که آینده این صنعت را تهدید می‌کند و می‌تواند مانع اساسی در توسعه آن به شمار آیددر حالی که عرضه و قیمت فولاد باید از طریق بورس صورت گیرد.

آدرس غلط سوءاستفاده‌کنندگان به مسئولان

در این باره رضا شهرستانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز از تشکیل کمیته فولاد به درخواست وزیر صمت خبر داد و اظهار کرد: این کمیته متشکل از وزارت صمت، انجمن فولاد، سازمان بورس و انجمن نوردکاران تشکیل می‌شود.

انجمن موافق این است که با یک قیمت عادلانه فولاد به دست مصرف کننده نهایی برسد، بیان کرد: میانگین این قیمت باید ۵ تا ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت صادراتی باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد افزود: تعیین قیمت دستوری موجب ایجاد فساد، رانت، قاچاق و متضرر شدن صنعت و مصرف کننده نهایی و دولت خواهد بود.

وی گفت: افرادی که در حال تصمیم گیری هستند اشراف کامل روی صنعت فولاد ندارند در این بین افرادی که به دنبال سوءاستفاده هستند آدرس غلط به آن‌ها دادند و موجب شدند تصمیمات اشتباه این چنینی بگیرند.

شهرستانی با بیان اینکه انجمن موافق این است که با یک قیمت عادلانه فولاد به دست مصرف کننده نهایی برسد، بیان کرد: میانگین این قیمت باید ۵ تا ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت صادراتی باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن فولادتصریح کرد: ۳۱ میلیون تن تولید فولاد داریم که ۱۱ میلیون تن تختال و ۲۰ میلیون تن شمش است که ۱۰ میلیون برای تامین نیاز نوردکاران استفاده می‌شود و ۱۰ میلیون تن نیز باید صادر شود و برای داخل هم قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی خاطرنشان کرد: قبل از شیوه‌نامه جدید به وزارت صمت پیشنهاد شد قیمت معامله میانگین ۸۵ درصد فروش هفته گذشته و پس از آن نیز ۹۵ درصد باشد و در این بین ۵ درصد ترالانس قرار دادیم تا اگر قیمت‌ها به کف فروخته شد ۵ درصد قیمت کاهش می‌یابد و اگر اضافه شد ۵ درصد نسبت به فروش قبلی خود را تنظیم می‌کند و به ارز و قیمت‌های جهانی وابستگی نداشت.

شهرستانی تاکید کرد: برای رسیدن به چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ نیاز به سرمایه گذاری داریم باید اجازه دهند در این بخش سرمایه گذاری شود.

تضاد منافع دلیل مخالفت با عرضه فولاد در بورس است.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد افزود: علی رغم افزایش ۱۰ درصدی تولید امسال نسبت به سال گذشته در صادرات با کاهش ۲۰ درصدی مواجه بودیم که می‌توانست برای کشور درآمدزایی ۲ میلیارد دلاری به همراه داشته باشد.

وی گفت: خلاف آب نمی‌توان شنا کرد با قیمت‌گذاری دستور فقط رانت و امضای طلایی ایجاد می‌شود و مصرف کننده، تولیدکننده و حتی خود دولت نیز متضرر می‌شود.

شهرستانی درباره تشکیل کمیته فولاد تصریح کرد: اگر قرار بر تشکیل کمیته است باید توازن وجود داشته باشد تا کار‌های درست پیش رود.

تحریم‌ها و تورمی که فولادی‌ها یدک می‌کشند

حمیدرضا رستگارپور رئیس اتحادیه فروشندگان فولاد  نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: در کشور کمبود کالا نداریم و گرانی‌ها به دلیل سوءمدیریت بوده و باید برای تنظیم بازار مدیریت هوشمند و پیروی از قوانین به درستی اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به تورمی که فولادی‌ها یدک کشیدند و از سوی دیگر، با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه فولادسازان، شاهد نرخ‌های افسارگسیخته‌ای در بین محصولات فولادی بودیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان فولاد با بیان اینکه بورس کالا جایگاه خوبی برای عرضه محصولات است، گفت: تضاد منافع دلیل مخالفت با عرضه فولاد در بورس است.

گلوگاه رانت و اطلاعات

پیش‌تر علی جدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در این باره اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در طرح جامع فولاد مورد نظر قرار گرفته، رانت و اطلاعاتی است که در گلوگاه صنعت فولاد قرار دارد و عده‌ای بازار را به نفع خودشان اداره می‌کنند؛ بنابراین ما دنبال آن هستیم تا با رسیدگی به وضعیت بازار، فولاد به طور کامل در بورس کالا عرضه شود تا رانت و سوء استفاده‌ها از بین برود.

وی با بیان اینکه با عرضه کل فولاد در بورس کالا، همه فعالان بازار در معرض اطلاعات شفاف قرار می‌گیرند، افزود: خوشبختانه وزیر صمت نیز با جدیت به دنبال تحقق شفاف سازی در مبادلات فولاد کشور از بستر بورس کالا بوده تا دوگانگی و تفاوت فاحش قیمت‌ها به دلیل عرضه بخشی از محصولات در خارج از بورس حذف شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد با انتقاد از حواشی فولادی بورس‌کالا مطرح کرد:

بورس‌کالا تابع قوانین بازار‌سرمایه یا وزارت صمت

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

وزیر صمت، از آن سوی قیف وارد شد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
سلام واقعا الان فولاد نسبت به فولاد جهانی گرونه و وزیر صنعت باید کاهش بده فولادسازها دارن به نفع خودشون صحبت میکنن